Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Οπως προκύπτει από το οικονομικό ρεπορτάζ, στις Βρυξέλλες μαζί με την έγκριση της δόσης των 5,7 δισεκατομμυρίων ευρώ ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) θα προχωρήσει στην τροποποίηση της δανειακής σύμβασης προς την Ελλάδα, δηλαδή του «συμβολαίου» για το δάνειο των 86 δισεκατομμυρίων που χορηγήθηκε τον Ιούλιο του 2015.
Στην ανακοίνωσή του ο ESM αναφέρει ότι η τροποποίηση της δανειακής σύμβασης είναι απαραίτητη γιατί πλέον έχει ενεργοποιηθεί το υπερταμείο, που θα καταστεί συμβαλλόμενο μέρος της δανειακής σύμβασης και θα αναλάβει διάφορες υποχρεώσεις στο πλαίσιό της, όπως προβλέπεται από την αρχή του προγράμματος.
Κατ’ αρχάς προκαλεί απορίες το γεγονός ότι μαθαίνουμε τα νέα από τις Βρυξέλλες για ένα τόσο σημαντικό θέμα, όπως είναι η τροποποίηση της δανειακής σύμβασης της χώρας με τους Ευρωπαίους εταίρους.
Κατανοούμε ωστόσο, τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση ήθελε να αποκρύψει το γεγονός. Η ενεργοποίηση του υπερταμείου και η ανάληψη συγκεκριμένων υποχρεώσεων, όπως είναι η εκχώρηση του 50% των εσόδων του για την αποπληρωμή χρεών, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους.
Υπενθυμίζουμε ότι την ίδρυση του ταμείου την επεδίωκαν διακαώς οι δανειστές και ιδίως ο κ. Σόιμπλε. Οι «Σαμαροβενιζέλοι» μόλις άκουσαν τη γερμανική πρόταση την απέρριψαν ασυζητητί τονίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν θα έβαζαν ενέχυρο την κρατική περιουσία. Ο Τσίπρας δέχθηκε τη σύσταση του υπερταμείου ύστερα από την ηρωική διαπραγμάτευση των 17 ωρών. Και τώρα έρχεται η ώρα να εφαρμοστούν στην πράξη οι υπογραφές του.
Οι δανειστές βάζουν στη σύμβαση την «Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας», στην οποία έχει περάσει το σύνολο της κρατικής περιουσίας για 99 έτη. Αυτό σημαίνει ότι τα μισά έσοδα του υπερταμείου θα διοχετεύονται για την αποπληρωμή των δανείων αλλά κυρίως ότι, εάν κάτι δεν πάει καλά μετά τη λήξη του προγράμματος, οι δανειστές θα έχουν ως εγγύηση τα περιουσιακά στοιχεία της χώρας.
Επί Τσίπρα οι δανειστές πέτυχαν τα πάντα. Δέσμευσαν τη χώρα για μνημονιακά μέτρα τα οποία καμία κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να υπογράψει και να εφαρμόσει και για παράταση της λιτότητας μέσω των υψηλών πλεονασμάτων σε βάθος δεκαετιών ενώ έλαβαν ως ενέχυρο την κρατική περιουσία.
Μετά από όλα αυτά κανείς δεν αναρωτιέται γιατί οι Βρυξέλλες και το Βερολίνο έχουν από κοντά τον Ελληνα πρωθυπουργό. Πού θα βρουν καλύτερο «πελάτη» και μάλιστα εν ονόματι της Αριστεράς και της αντίστασης;
Η διάλυση των συγκοινωνιών
Ακόμη θυμόμαστε τον Αλέξη Τσίπρα να καταγγέλλει το 2011 την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου για την αύξηση του εισιτηρίου αστικών συγκοινωνιών από 1,20 σε 1,40 ευρώ. «Κάποιοι εργαζόμενοι θα χρειαστούν ένα μηνιάτικο για τις συγκοινωνίες τους», έλεγε τότε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Και ύστερα ήρθε η κυβέρνηση Σαμαρά που επανέφερε το εισιτήριο στο 1,20 και έβαλε σε μια τάξη τις αστικές συγκοινωνίες περιορίζοντας τα ελλείμματα και αυξάνοντας τα δρομολόγια με αποτέλεσμα να αναβαθμιστεί η ποιότητα των υπηρεσιών τους για το επιβατικό κοινό.
Ομως, η πρώτη φορά Αριστερά δεν είχε πει την τελευταία της λέξη. Υστερα από την επαναστατική απόφαση του Σπίρτζη για δωρεάν μετακινήσεις τις ημέρες του δημοψηφίσματος, η οποία φέσωσε τους συγκοινωνιακούς οργανισμούς με κάτι εκατομμύρια ζημιών, η κυβέρνηση Τσίπρα ακολούθησε τα βήματα του Γιώργου Παπανδρέου. Ανέβασε την τιμή του εισιτηρίου στο 1,40 ευρώ και κατάφερε το ακατόρθωτο: Με ακριβότερα εισιτήρια τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων γιγαντώθηκαν ενώ οι υπηρεσίες για τους επιβάτες υποβαθμίστηκαν δραματικά.
Τα στοιχεία που παρέθεσε χθες ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης είναι αποκαλυπτικά.
Σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της διετίας 2015-2016, τα εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 17% ενώ τα έσοδα μειώθηκαν 21%. Οι φόροι για την κάλυψη των ελλειμμάτων του συστήματος συγκοινωνιών αυξήθηκαν κατά 18% ενώ κυκλοφορούν 60% λιγότερα λεωφορεία και τρόλεϊ στους δρόμους της Αθήνας.
Μόλις την περασμένη Κυριακή ο Ελεύθερος Τύπος αποκάλυψε ότι σχεδόν το 1/3 του στόλου των ηλεκτρονικών σιδηροδρόμων έχει ακινητοποιηθεί λόγω βλαβών.
Με απλά λόγια, το σύστημα διαλύθηκε συνολικά σε βάρος των οικονομικά ασθενέστερων, οι οποίοι πληρώνουν ακριβότερα τα εισιτήρια των συγκοινωνιών για χείριστες υπηρεσίες.
*O Πάνος Αμυράς είναι ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]