Γράφει ο Γιάννης Παπαδάτος
Στο Ντουμπάι ξεκίνησε να λειτουργεί το πρώτο ρομποτικό ελικόπτερο-ταξί χωρίς πιλότο (!) ενώ στο Ελσίνκι η δημοτική αρχή ονειρεύεται μια πόλη χωρίς αυτοκίνητα ως το 2050. Αυτό δεν σημαίνει πως οι Φινλανδοί θα αποχωριστούν τα αγαπημένα τους Ι.Χ., απολύτως απαραίτητα στον βαρύ σκανδιναβικό χειμώνα για να μεταβαίνουν στις εξοχές και τα προάστια.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Η ιδέα είναι να πάψουν να τα κυκλοφορούν στο κέντρο του Ελσίνκι που έχει 630.000 κατοίκους και αναμένεται να εκτιναχθούν στους 850.000 το 2024 λόγω της έντονης αστυφιλίας. Η αχανής Φινλανδία έχει ελάχιστα περισσότερους κατοίκους από τον νομό Αττικής (συνολικά 5,4 εκατομμύρια) εκ των οποίων το 1,5 εκατομμύριο έχει συγκεντρωθεί στην ευρύτερη περιοχή του Ελσίνκι – μια τάση υδροκεφαλισμού που θυμίζει Ελλάδα.
Οι ομοιότητες σταματούν κάπου εδώ, αφού η ποιότητα των φινλανδικών συγκοινωνιών μπορεί να συγκριθεί μόνο με τα… Τρίκαλα των ποδηλατοδρόμων και των λεωφορείων χωρίς οδηγό (ίσως και 2-3 ακόμη ελληνικές πόλεις).
Ευέλικτα ρομποτικά λεωφορεία χωρίς οδηγό κυκλοφορούν από πέρυσι και στο παραλιακό μέτωπο του Ελσίνκι (μη φανταστείτε καμιά Ριβιέρα, για λιμάνι μιλάμε…) ενώ το μετρό και το δίκτυο ενοικίασης ποδηλάτων εξυπηρετεί πολύ κόσμο. «Πάψαμε να διαπλατύνουμε τους αυτοκινητόδρομους, περιορίσαμε τις θέσεις πάρκινγκ και δίνουμε κίνητρα στους πολίτες να κυκλοφορούν με τα πόδια, το ποδήλατο και τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Θα θέλαμε τα επόμενα χρόνια ούτε ένας να μη χρειάζεται να κατεβαίνει στο κέντρο του Ελσίνκι με το αυτοκίνητό του», τόνισε η αντιδήμαρχος συγκοινωνιών του Ελσίνκι, Αννι Σινεμάκι, που προέρχεται (φυσικά!…) από το κόμμα των Πρασίνων.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου