Γράφει η Αλίκη Κοτζιά
Επειδή όλα πια έχουν απλοποιηθεί, ο κώδικας αυτός δεν ακολουθείται πια και, πολύ περισσότερο, στις εξόδους για διασκέδαση. Αυτό φαίνεται ακόμη και σε χώρους όπου απαιτείται κάποιου είδους «dress code».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Σκάλα του Μιλάνου. Συνήθως, οι θεατές των παραστάσεων ντύνονται με βραδινό ένδυμα.
2014 και 2024, ομοιότητες και διαφορές
Ομως, οι κανόνες είναι, φαίνεται, για να παραβιάζονται και εφέτος, μέσα στο κατακαλόκαιρο, με την υπερβολική ζέστη που έπληξε την Ιταλία, δημιουργήθηκαν μεγάλα ζητήματα και γκρίνια με την ενδυμασία των θεατών.
Εξαιτίας του καύσωνα, γυναίκες και άνδρες εμφανίστηκαν πιο «χαλαρά» ενδεδυμένοι, φέροντας σε πολύ δύσκολη θέση τους υπευθύνους του λυρικού θεάτρου. Οταν, δε, εμφανίστηκε μια παρέα τουριστών με σορτς και σαγιονάρες για να παρακολουθήσουν τη «Λα Μποέμ» του Πουτσίνι, τα πράγματα εκτραχύνθηκαν.
Ο ιταλικός Τύπος άφησε στην άκρη τα οικονομικά και πολιτικά προβλήματα και ασχολήθηκε με τον κώδικα της Λα Σκάλα, που ορίζει ότι «τα ενδύματα των θεατών πρέπει να εναρμονίζονται με το θέατρο». Οι υπεύθυνοι του θεάτρου δηλώνουν ότι σε γενικές γραμμές τηρούνται οι κανονισμοί, αν και το καλοκαίρι υπάρχουν ορισμένες «ατασθαλίες» είτε από τουρίστες είτε από ντόπιους που θεωρούν ότι λόγω καλοκαιριού τα πάντα «χαλαρώνουν». Στα κοινωνικά δίκτυα έχει ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση για το πού βρίσκεται η ουσία – στη μουσική ή τη… σαγιονάρα!
Πάντως, ας μην πάμε μακριά. Μπορεί ο ενδυματολογικός κώδικας να θεωρείται υπερβολική έννοια τη σημερινή εποχή (με τα χιλιάδες προβλήματα), όμως υπάρχουν ορισμένοι κανόνες που συνδέονται και με την αγωγή του καθενός ή τη γενικότερη συμπεριφορά του. Αρκεί να θυμηθούμε τα ενοχλητικά ψηλοτάκουνα στο Ηρώδειο και την Επίδαυρο -που καταστρέφουν τα μνημεία- ή τα απομεινάρια μιας παράστασης…
Οι αρχαιολόγοι έχουν καταγγείλει πολλάκις τη φθορά στο Ηρώδειο από τα παπούτσια κυριών ή από τις τσίχλες. Κάθε φορά που γίνεται συντήρηση στο μνημείο, απομακρύνονται… κιλά τσίχλας!
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου