Είναι μια συλλογική επιτυχία που δείχνει αφενός την ταχύτητα με την οποία μπορεί να ανακάμπτει ο τουρισμός μετά από κρίσεις και το πόσο σημαντικό ήταν το γεγονός ότι μέσα στη δίνη της πανδημίας καταφέραμε να διατηρήσουμε ακέραιο τον ξενοδοχειακό ιστό της χώρας, για να μπορέσει να συνεχίσει την προσφορά του.
Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να γίνει σαφές πως οι βαρύτατες ζημιές της πανδημίας δεν θα αποσβεστούν από τη μια μέρα στην άλλη, καθώς οι επιπτώσεις θα φαίνονται στα μεγέθη των επιχειρήσεων για πάρα πολλά χρόνια ακόμα. Ειδικά για τις κατηγορίες εκείνες που επλήγησαν περισσότερο, όπως τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, τα καταλύματα ορεινών προορισμών κ.λπ. Τη στιγμή μάλιστα που τα έξοδα λειτουργίας όλων των ξενοδοχείων εκτοξεύονται από το πληθωριστικό κύμα που σαρώνει την παγκόσμια οικονομία, με αιχμή το ενεργειακό κόστος, το οποίο διαρκώς κλιμακώνεται εξαιτίας των οικονομικών συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία.
Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, το ζητούμενο δεν είναι η επιστροφή σε κάποια ποσοτικά μεγέθη του παρελθόντος, αλλά η φυγή προς τα εμπρός, προς το μέλλον. Τα χαρακτηριστικά στα οποία θα πρέπει να δώσουμε ειδική έμφαση είναι πρωτίστως τα ποιοτικά. Ακριβώς για να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε το μέλλον του βιώσιμου ελληνικού τουρισμού, με σύγχρονους όρους βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας. Οσο παραμένουμε σε μια μονοδιάστατη, ποσοτική αντίληψη του τι σημαίνει επιτυχία δεν βγάζουμε τα σωστά συμπεράσματα. Το να γίνουν τα 33 εκατ. τουριστών της μιας χρονιάς 35 εκατ. την επόμενη, δεν είναι αυτονόητο πως είναι θετικό γεγονός. Ειδικά για κάποιους προορισμούς των οποίων οι υποδομές δοκιμάζονται, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται ανά πάσα στιγμή η εικόνα της χώρας ως παγκόσμιου προορισμού.
Το momentum είναι κρίσιμο και θα πρέπει να αξιοποιηθεί σωστά, γιατί οι χαμένες ευκαιρίες δεν γυρίζουν πίσω. Αντί να συζητάμε μόνο για τη σεζόν της κάθε χρονιάς, όσο εύλογο κι αν είναι αυτό εξαιτίας των αναγκών σχεδόν όλης της πραγματικής οικονομίας να πάρει ανάσα από τον τουρισμό, θα πρέπει να μπορούμε να βλέπουμε πιο μακριά. Να ανοίξουμε τη συζήτηση για το πώς πρέπει να μοιάζει η σεζόν του 2027. Ποιοι επισκέπτες, σε ποιους προορισμούς, σε ποιες εποχές, με ποια μέση δαπάνη ανά επισκέπτη, για ποιες εμπειρίες. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε μια συνεκτική στρατηγική, με τολμηρές αποφάσεις και προσαρμογές που θα αξιοποιούν τόσο τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης όσο και χρηματοδοτικά εργαλεία όπως ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος. Η αντιμετώπιση των προκλήσεων στη σύγχρονη παγκόσμια αγορά περνάει μέσα από το συγχρονισμό μας με τις παγκόσμιες τάσεις. Η διαφοροποίηση, η καινοτομία, το οικολογικό αποτύπωμα είναι που κάνουν πλέον το «value for money» και όχι μια στενή, αμυντική και φοβική προσέγγιση της τιμολογιακής πολιτικής με όρους του παρελθόντος.
Η κατεύθυνση είναι μπροστά και πάνω. Μόνο η εξέλιξη του ελληνικού προϊόντος με όρους ποιότητας, βιωσιμότητας, προσβασιμότητας, σύγχρονων υποδομών και θεματικού εμπλουτισμού μπορεί να φέρει τα πραγματικά επιθυμητά αποτελέσματα που θα αποτυπώνονται στα αποτελέσματα των επιχειρήσεων, στην απασχόληση, στην περιφερειακή ανάπτυξη και στα τουριστικά έσοδα της χώρας. Κι αυτό πρέπει να ξεκινήσει να συμβαίνει τώρα. Από τον αριθμό των αφίξεων της σεζόν που ένα μεγάλο μέρος τους, έτσι κι αλλιώς, θα χαθεί μέσα στη «μαύρη τρύπα» της οικονομίας διαμοιρασμού, πιο σημαντικό είναι να κάνουμε το 2022 αφετηρία μιας στοχευμένης πορείας ποιοτικής αναβάθμισης της χώρας και του προϊόντος της.
Ειδήσεις σήμερα
Τουρκικός παροξυσμός με παραβιάσεις στην Αλεξανδρούπολη – Το χρονικό των προκλήσεων
Φως στο Τούνελ: Προκαλεί το «παρεάκι της μαγκιάς» για την υπόθεση του Θύμιου – Μεγαλώνει η αγωνία
Κάτω Πατήσια: Ψάχνουν αν προκλήθηκε από «παιχνίδι θανάτου» η αυτοκτονία του 14χρονου Μάκη
Κύπελλο Ελλάδας: Παναθηναϊκός και ΠΑΟΚ διεκδικούν απόψε το τρόπαιο
Δίκη Τοπαλούδη: Ισόβια και 15 χρόνια στους δολοφόνους και βιαστές της Ελένης