Συγκεκριμένα, τα μέλη του ΚΑΣ χαρακτήρισαν τις εγκριθείσες μελέτες ως «προμελέτες», διότι αν και τα προτεινόμενα έργα θα συμβάλουν στην ανάδειξη του μνημείου, χρήζουν επιπλέον επεξεργασίας, για τον λεπτομερή σχεδιασμό τόσο των υποδομών εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο, όσο και των διαδρόμων πέριξ του μνημείου, οι οποίες θα οδηγούν στον νέο υπόσκαφο εκθεσιακό χώρο που σχεδιάζεται σε άμεση συνάρτηση με το περιβάλλον του ταφικού μνημείου.
Η κατασκευή του εκθεσιακού χώρου και υποδομών επίσκεψης στον αρχαιολογικό χώρο συμπεριλαμβάνονται στο ευρύτερο σύνολο ανάδειξης του μνημείου Καστά Αμφίπολης, ο οποίος αναμένεται να είναι επισκέψιμος το 2027, σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Οπως διατυπώθηκε χθες, ο εκθεσιακός χώρος θα εμπλουτίσει την εμπειρία επίσκεψης, αλλά και θα διευκολύνει, λόγω των ειδικών χαρακτηριστικών, τη διαχείριση του ρυθμού επίσκεψης του ίδιου του τύμβου Καστά.
Χρόνος αναμονής
Το ταφικό μνημείο έχει περιορισμένο χώρο και δεν μπορεί να δεχθεί συνεχή ροή επισκεπτών. Η επίσκεψή του θα γίνεται οργανωμένα από ομάδες, οπότε θα απαιτείται χρόνος αναμονής, ο οποίος θα ρυθμίζεται από την παρουσία του εκθεσιακού χώρου.
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
Σύμφωνα με τη μελέτη, τοπογραφικά, ο αρχαιολογικός χώρος αποκτά περίφραξη και χώρο εισόδου, όπου εκεί θα βρίσκεται το εκδοτήριο εισιτηρίων, ενώ εκτός ορίων αρχαιολογικού χώρου θα υπάρχει χώρος στάθμευσής. Οι επισκέπτες, μετά την είσοδό τους, θα κινούνται προς τα δεξιά, όπου θα συναντούν το ταφικό μνημείο και στη συνέχεια τον νέο εκθεσιακό χώρο, ο οποίος θα προσφέρει τόσο θέα στον τύμβο όσο και θέαση του περιβόλου, στο καλύτερα σωζόμενο τμήμα αυτού.
Ο εκθεσιακός χώρος, 840 τ.μ., τοποθετείται επί μίας κυκλικής διαδρομής. Μετά το ταφικό μνημείο και ακολουθώντας την κυκλική διαδρομή, καθολικά προσβάσιμη σε ΑμεΑ και σε εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον, ο επισκέπτης συναντά τον εκθεσιακό χώρο. Δηλαδή ο εκθεσιακός χώρος αποκαλύπτεται πάνω στην πορεία του επισκέπτη, ως μία καμπύλη διαμπερής στοά, ανοιχτή προς την πλευρά του τύμβου, στα αριστερά του επισκέπτη. Βασικός άξονας της αρχιτεκτονικής σύνθεσης είναι η εναρμόνιση του κτιρίου με το φυσικό περιβάλλον. Για τον λόγο αυτόν, και ακολουθώντας τις έντονες κλίσεις του φυσικού εδάφους, σχεδιάζεται ένα κτίριο υπόσκαφο στο μεγαλύτερο τμήμα του, με ορατή την κύρια όψη προς το μνημείο. Σύμφωνα με το αρχιτεκτονικό σχέδιο, το δώμα του κτιρίου φυτεύεται στο σύνολό του. Συνδέεται οργανικά με τις διαδρομές των επισκεπτών πέριξ του μνημείου. Μέσα από έναν ημιυπαίθριο χώρο, που είναι ουσιαστικά η συνέχεια της κυκλικής διαδρομής, ο επισκέπτης θα περνάει την είσοδο του εκθεσιακού χώρου ενημέρωσης επισκεπτών.
Στην συνεδρίαση, το ΚΑΣ γνωμοδότησε θετικά επί των μουσειογραφικών και μουσειολογικών μελετών, και πάλι όμως με όρους και προϋποθέσεις. Στόχος των μελετητών η δημιουργία του νέου χώρου να αποδίδει και να αφηγείται μια συνολική εικόνα του ταφικού μνημείου και των ανασκαφών του. Το κτίριο θα περιλαμβάνει αίθουσες, εκ των οποίων η μία θα είναι χώρος υποδοχής. Σε λίγα βήματα θα μπαίνει στην κύρια αίθουσα, 220 τ.μ., που θα είναι αφιερωμένη στην ανάδειξη αρχαιολογικών ευρημάτων από το ταφικό μνημείο. Εντός της θα υπάρχουν προθήκες με ευρήματα, ενώ έξι πινακίδες θα πληροφορούν τον επισκέπτη για τα ανασκαφικά δεδομένα. Επίσης προγραμματίζεται το σημείο γύρω από τις πινακίδες να αποτελεί ταυτόχρονα και χώρο εκπαιδευτικών δράσεων.
Σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός της μεγάλης αυτής αίθουσας θα υπάρχουν τμήματα επίστεψης τοίχου με γραπτή αναπαράσταση του προθαλάμου του τάφου (χώρου 3). Ακολουθεί, μεταξύ άλλων, η αίθουσα 2, για προβολές με χρήση ψηφιακών εφαρμογών, ενώ ένας καμαροσκεπής διάδρομος θα συνδέει την αίθουσα 1 και την αίθουσα 2. Στη συνέχεια θα υπάρχουν καθιστικό- πάγκοι δραστηριοτήτων, κυλικείο, πωλητήριο, χώρος Η/Μ εγκαταστάσεων και χώροι υγιεινής. Ξεχωριστή ενότητα στην επίσκεψη θα αποτελεί η ανοιχτή στοά μπροστά στο κτίριο, με θέα στο μνημείο.
Ειδήσεις σήμερα
Καιρός: Έρχεται ραγδαία αλλαγή – Τι προβλέπει ο Θοδωρής Κολυδάς – Βροχές και πτώση της θερμοκρασίας
Αμαλιάδα: «Θεωρώ την κόρη μου δολοφόνο» λέει η μητέρα της Ειρήνης