Αναμφισβήτητα πάντως η χθεσινή παρουσίαση του πολυσχιδούς και πολυσυλλεκτικού προγράμματος ανέδειξε με σαφήνεια το σύγχρονο όραμα και το στίγμα που φιλοδοξεί να αποκτήσει το μουσείο, στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται η πολύπειρη διεθνώς μουσειολόγος Κατερίνα Γρέγου, ένα πρόσωπο που μπορεί να οδηγήσει το ΕΜΣΤ στη νέα εποχή του.
Παράλληλα με τις νέες εκθέσεις του προσεχούς καλοκαιριού, ανακοινώθηκε παρουσία πολιτικής ηγεσίας, εκπροσώπων φορέων και καλλιτεχνών μια εκτεταμένη σειρά μεταρρυθμίσεων και νέων εκθεσιακών πρακτικών, που αλλάζουν ριζικά τη φυσιογνωμία και τον προσανατολισμό του ΕΜΣΤ, υπό έναν υψηλό προϋπολογισμό για τα ελληνικά δεδομένα των 9.200.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 5.204.500 ευρώ προέρχονται από τα ταμειακά διαθέσιμα των προηγούμενων ετών που δεν είχαν δαπανηθεί. Λίγο πριν από το κλείσιμο της εκτενούς παρουσίασης έγινε αναφορά και στον προγραμματισμό του 2023, όπου αναμένουμε επίσης ένα εξαιρετικό πρόγραμμα με προεξέχουσα μια έκθεση αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη.
Νομοθετικές ρυθμίσεις
«Το ΕΜΣΤ αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της εθνικής στρατηγικής μας για τον σύγχρονο πολιτισμό. Εχει την ικανότητα να αφηγείται επίκαιρες ιστορίες από τη χώρα μας και την ευρύτερη περιοχή με διεθνές αποτύπωμα», είπε ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης στο κατάμεστο αμφιθέατρο και επεσήμανε πως το ΥΠΠΟΑ, προκειμένου να υποστηρίξει το ΕΜΣΤ, προχώρησε σε κινήσεις, όπως στη θέσπιση θέσης διοικητικού οικονομικού διευθυντή, σε αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για να διευκολυνθεί η εύρυθμη λειτουργία του και στον νέο προϋπολογισμό, που, όπως δήλωσε, φιλοδοξεί κάθε χρόνο να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο, χρησιμοποιώντας παράλληλα εργαλεία όπως οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης.
Από τη μεριά της, η κ. Γρέγου ανέφερε ότι το ΕΜΣΤ μπαίνει σε μια νέα εποχή, «για πρώτη φορά το μουσείο τίθεται σε πλήρη λειτουργία», «έχοντας περάσει 40 κύματα», και «οφείλει να βρει τη θέση του στη σύγχρονη εποχή». Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε η καλλιτεχνική διευθύντρια, το ΕΜΣΤ αποκτά νέα «Δήλωση Αποστολής», η οποία δίνει έμφαση στο ρόλο του μουσείου ως φορέα καλλιέργειας της ιστορικής γνώσης και της πολιτικής κρίσης και στη θέση του ΕΜΣΤ από γεωπολιτική σκοπιά της Ελλάδας, τα Βαλκάνια, την Τουρκία, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή, την περιοχή που άλλοτε λεγόταν Λεβάντε. Επίσης, η κ. Γρέγου ανακοίνωσε ότι αλλάζουν δομικά η συλλεκτική πολιτική του ΕΜΣΤ και η εκθεσιακή της λογική.
«Η λογική της μόνιμης και παγιωμένης έκθεσης της συλλογής καταργείται και αντικαθίσταται με ένα πρόγραμμα επιμελημένων εκθέσεων από τη συλλογή», εξήγησε η κ. Γρέγου και είπε ότι φιλοδοξεί να αντικαταστήσει την ιδέα της μόνιμης συλλογής με μια ευέλικτη προσέγγιση, ώστε το μουσείο να αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό με έργα που αλλάζουν και οξύνουν το κριτικό βλέμμα και πραγματεύονται κεντρικά ζητήματα της εποχής μας, όπως δημοκρατία, ισότητα, οικονομία, περιβάλλον, τεχνολογία. Διευκρίνισε ότι «μια μουσειολογική μελέτη δεν είναι ιερή αγελάδα που δεν μετακινείται» και ότι «προς όφελος του μουσείου η πρακτική αυτή θα πρέπει να επανεξεταστεί νομοθετικά».
1.400 έργα
Ως προς τις δομικές αλλαγές στη λειτουργία και την οργάνωση του ΕΜΣΤ ξεχωρίζει ο πίνακας αμοιβών του μουσείου για όλους τους καλλιτέχνες και τους εργαζομένους στο πεδίο του πολιτισμού, οι οποίοι θα συνεργάζονται μαζί του. «Θα καταργηθεί η πολιτική αναζήτησης δωρεών από τους καλλιτέχνες, που ακυρώνει βασικές παραμέτρους της αποστολής του μουσείου, όπως είναι η ενίσχυση της εγχώριας αγοράς της Τέχνης», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Γρέγου. Μέχρι σήμερα η συλλογή διαθέτει 1.400 έργα. Η βιβλιοθήκη του ΕΜΣΤ ενισχύεται έτσι ώστε να αποτελέσει σε βάθος χρόνου σημαντικό εξειδικευμένο ερευνητικό κέντρο.
Με τη βελόνα του πικάπ: Κύκλοι τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου στο Major Seven
Εξι εκθέσεις και ένα νέο έκθεμα
Το πρόγραμμα των περιοδικών ομαδικών και ατομικών εκθέσεων αποκτά πλέον εννοιολογική συνοχή και απλώνεται πλέον σε όλο το κτίριο και έξω από αυτό. Μέχρι το τέλος του 2022 το πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι εκθέσεις κι ένα νέο έκθεμα. Περνώντας την πόρτα του ΕΜΣΤ, «το Δέντρο της πλατείας» του Stephan Goldrajch καλωσορίζει τον επισκέπτη. Πρόκειται για ένα δέντρο φτιαγμένο πολύχρωμα νήματα σε ποικίλα μοτίβα που το έχουν δημιουργήσει άνθρωποι διαφορετικών ηλικιών από τις γειτονιές γύρω από το ΕΜΣΤ. Από τις 17 Ιουνίου ξεκινάει η μεγάλη ομαδική έκθεση «Statecraft. Διαμορφώνοντας το Κράτος» με τη συμμετοχή 36 καλλιτεχνών, από τους οποίους οι εννέα Ελληνες. Η έκθεση σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου εξετάζει τους μηχανισμούς κατασκευής που ενέχει το οικοδόμημα του έθνους και του κράτους.
Την ίδια ημέρα εγκαινιάζεται επίσης και η φωτογραφική έκθεση «Ειρήνη Βουρλούμη: Στον ίδιο χώρο». Η φωτογράφος Ειρήνη Βουρλούμη συνομιλεί με το έργο του παππού της, ζωγράφου Ανδρέα Βουρλούμη (1910–1999), αντιπαραβάλλοντας δικές της φωτογραφίες της Αθήνας με έργα εκείνου, σε μια χειρονομία καλλιτεχνικού αναστοχασμού στην Ιστορία. Ανάμεσα στο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα ξεχωρίζει η έκθεση που αναμένεται να ξεκινήσει αρχές Μαΐου. Πρόκειται για τη «Δημήτρης Τσουμπλέκας: Αμαζόνιος», όπου ο καλλιτέχνης στήνει μια έκθεση από φωτογραφίες, εγκαταστάσεις και προβολές στο κτήμα του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού στο ρέμα Πολυδρόσου στο Μαρούσι.
Ειδήσεις σήμερα
Φωτιά στο νοσοκομείο Παπανικολάου: Ένας νεκρός και 4 τραυματίες -Πώς άρχισε η πυρκαγιά
Απελαύνονται 12 Ρώσοι διπλωμάτες από την Αθήνα – Κηρύχθηκαν personae non gratae
Ρούλα Πισπιρίγκου: «Είμαι αθώα με αποδείξεις, είμαι στη φυλακή κι άλλοι έξω κάνουν πάρτι»!