Το εργαστήριο του γλύπτη, ο χώρος όπου κυριαρχούν οι έντονοι ήχοι και θόρυβοι των εργαλείων, προσωπικά αντικείμενα ίσως πρωταγωνιστές στη σύλληψη και την απόδοση του έργου, υλικά όπως ο πηλός, ο γύψος, η πέτρα, το μάρμαρο και τα μέταλλα, όλα αυτά βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας έκθεσης του MOMus-Μουσείου Αλεξ Μυλωνά στην Αθήνα. Με τίτλο «Το εργαστήριο του γλύπτη» στην έκθεση παρουσιάζονται περίπου σαράντα έργα και πλήθος εργαλείων και αρχειακό υλικό από τον χώρο δημιουργίας και καλλιτεχνικής έκφρασης έντεκα εμβληματικών Ελλήνων γλυπτών, ανδρών και γυναικών. Η έκθεση, που συνοδεύεται από μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση, συστήνει από κοινού τις δημιουργικές ζωές των γλυπτών δίνοντας δυνατότητα στο κοινό να απολαύσει τις κρυφές πτυχές των στιγμών τους επί το έργον και παράλληλα αφηγούνται την ιστορία της νεοελληνικής γλυπτικής από τις πρώτες προπολεμικές έως τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες.
«Στο διάστημα αυτό συντελούνται κρίσιμες αλλαγές που καθορίζουν και αναπροσανατολίζουν την τέχνη της νεοελληνικής γλυπτικής», σημειώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο ιστορικός Τέχνης και επιμελητής Γιάννης Μπόλης και μας ξεναγεί στην εικαστική αφήγηση και την απόδοσή της στον πλούσιο και εύληπτο κατάλογο όπου δεκαπέντε ιστορικοί Τέχνης συνεργάστηκαν και επέλεξαν έργα, αντιπροσωπευτικά για την εξέλιξη και την πορεία της νεοελληνικής γλυπτικής. Μια πρωτότυπη εικαστική αφήγηση με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο ως προς τα έργα όσο και ως προς τον εκπαιδευτικό της χαρακτήρα.
Συλλογές
Τα έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Αλεξ Μυλωνά, του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, του Μουσείου Μπενάκη-Εργαστηρίου Γιάννη Παππά και του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου, καθώς και από ιδιωτικές συλλογές και συλλογές των οικογενειών των καλλιτεχνών. Στην έκθεση οι τιμώμενοι γλύπτες συνδέονται μεταξύ τους με σχέσεις «μαθητείας, φιλίας και συμπόρευσης, κοινών στόχων και παράλληλων ή και ταυτόσημων τεχνικών πραγματώσεων, σε συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες πορείες, σε εμφανείς ή αφανείς συγγένειες και συγχρωτισμούς», περιγράφει ο κ. Μπόλης. Ανάμεσά τους ο επισκέπτης συναντάει έργα και αρχειακό υλικό των Αλεξ Μυλωνά, Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, Γιώργου Ζογγολόπουλου, Χρήστου Καπράλου, Μέμου Μακρή. Παράλληλα, στον συνοδευτικό κατάλογο, ο οποίος αποτελεί χρήσιμο σύγγραμμα για τη νεοελληνική γλυπτική με πρωτότυπα κείμενα, επιχειρείται η αναδρομή στην ιστορία της από τις πρώτες προπολεμικές έως τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, διάστημα κατά το οποίο συντελούνται κρίσιμες αλλαγές που διαφοροποιούν σε σημαντικό βαθμό και αναπροσανατολίζουν την ίδια την τέχνη της γλυπτικής.
17 Νοεμβρίου 1973: Τα τραγούδια που συνδέθηκαν με την Εξέγερση του Πολυτεχνείου [βίντεο]
Εισαγωγή
«Αγάλματα λευκά και χρωματισμένα, γύψινα και πήλινα προπλάσματα, μάρμαρα ακατέργαστα, σκίτσα και έργα ζωγραφικής, ακουαρέλες, λάδια, κάρβουνα, έργα ξυλογλυπτικής, ανάγλυφα, φωτογραφίες, λάμπες του πετρελαίου, βιβλία, κεριά». Ετσι ξεκινάει το συγγραφικό ταξίδι του συνοδευτικού καταλόγου, ο οποίος μας εισάγει στο εργαστήριο του Θωμά Θωμόπουλου (Σμύρνη, 1873/5 – Αθήνα, 1937) της δεκαετίας του 1930 όπως το κατέγραψε ο δημοσιογράφος Δημήτριος Καλλονάς. Στις σελίδες συναντάμε με χρονολογική αφήγηση τους εξής γλύπτες και τις γλύπτριες: Θανάσης Απάρτης, Βάσος Καπάνταης, Ναταλία Μελά, Ναυσικά Πάστρα, Γεράσιμος Σκλάβος, Γαβριέλλα Σίμωσι, Takis, Μιχάλης Τόμπρος. Η έκθεση και η έκδοση λειτουργούν συμπληρωματικά, δίνοντας ένα πανόραμα του εσώτερου καθημερινού κόσμου της καλλιτεχνικής έκφρασης Ελλήνων γλυπτών, υπό την εποπτεία και την επιμέλεια επιμελητών και ιστορικών Τέχνης. «Εάν τα εργαστήρια των ζωγράφων έμοιαζαν χώροι τακτοποιημένοι και περισσότερο ήρεμοι, δεν ίσχυε το ίδιο και για τα εργαστήρια των γλυπτών, όπου οι έντονοι ήχοι και θόρυβοι των εργαλείων διασπούσαν την επικοινωνία των ενοίκων τους», γράφουν στον πρόλογό τους οι ιστορικοί Τέχνης, Γιάννης Μπόλης και Δημήτρης Παυλόπουλος, και επισημαίνουν: «Ο πηλός, ο γύψος, το μάρμαρο, η πέτρα, τα μέταλλα υπέβαλαν κλίμα υλικότητας, από το οποίο δεν έλειπαν οι πνευματικές αναζητήσεις».
Αναμφισβήτητα, το «Εργαστήριο του γλύπτη» ρίχνει ηλιαχτίδες φωτός στον καθημερινό κόσμο της καλλιτεχνικής έκφρασης αναδεικνύοντας τον αθέατο κόσμο και τους τρόπους σύλληψης, εκτέλεσης και απόδοσης ενός γλυπτού! Οι ξεναγήσεις στην έκθεση πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή, 13:00. Η συμμετοχή γίνεται με το εισιτήριο εισόδου στην έκθεση και προϋποθέτει δήλωση συμμετοχής στο τηλέφωνο 2103215717 ή/και το [email protected].
info
ΕΚΘΕΣΗ «ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΛΥΠΤΗ»
ΠΟΥ: MOMus-Μουσείο Αλεξ Μυλωνά (Πλ. Ασωμάτων 5, Θησείο, Αθήνα)
ΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, 11:00-19:00, Πέμπτη: 11:00-22:00, Δευτέρα κλειστά
ΤΗΛ.: 2103215717