Τι θα ακούσουμε στη συναυλία στο Ωδείο Αθηνών;
Θα ακούσετε τρεις διαφορετικούς συνθέτες: Μπρούκνερ, Σμέτανα και Βάρβογλη: Την «Ποιμενική Σουίτα» για έγχορδα του Μάριου Βάρβογλη, τον «Μολδάβα» του Μπέντριχ Σμετάνα και την 3η Συμφωνία του Άντον Μπρούκνερ, την έκδοση του 1877.
Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των κομματιών;
Ο Μπρούκνερ και ο Σμέτανα γεννήθηκαν το ίδιο έτος, το 1824. Εκείνη την εποχή, η Τσεχία βρισκόταν υπό την Αυστριακή Αυτοκρατορία. Ο Σμέτανα εκφράζει σε όλο του το έργο το κίνημα της ανεξαρτησίας από την Αυστρία, ενώ ο πατριωτισμός και η αγάπη του για τη χώρα του εκφράζονται καλά στο «Μολδάβα» από τη συλλογή «Η πατρίδα μου», μια σύνθεση του 1874. Ο Μπρούκνερ συνέθεσε την 3η Συμφωνία αρχικά μεταξύ 1872-73, δηλαδή τοποθετείται χρονολογικά πολύ κοντά στον «Μολδάβα» του Σμέτανα. Η συμφωνία του Μπρούκνερ που θα ακούσετε είναι η αναθεωρημένη έκδοση του 1877 η οποία είναι αφιερωμένη στον Βάγκνερ. Είναι πολύ ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε και να συγκρίνουμε τη φιλοσοφία και τα συναισθήματα δύο διαφορετικών συνθετών, αυτά που τους οδήγησαν να δημιουργήσουν τέτοια μουσικά αριστουργήματα. Όσο για το κομμάτι του Μάριου Βάρβογλη, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μένα που θα ερμηνεύσω τη μουσική ενός Έλληνα συνθέτη στη συναυλία μου στην Αθήνα και μάλιστα στο Ωδείο που δίδαξε.
Ποιες επιρροές υπήρξαν καθοριστικές στην πορεία σας ως τώρα;
Οι μουσικές μου σπουδές, το πιάνο και η φωνητική, αποτέλεσαν τα θεμέλια πάνω στα οποία έχτισα την καριέρα μου ως μαέστρος. Μετά τα σχολικά μου χρόνια δοκίμασα την τύχη μου σε πολλούς διαγωνισμούς και ακροάσεις. Στο επάγγελμα αυτό, οι εμπειρίες ευνοούν την πρόοδο. Από τότε έχω κερδίσει διεθνείς διαγωνισμούς διεύθυνσης. Μεταξύ αυτών, η νίκη μου στον Διεθνή Διαγωνισμό Διεύθυνσης στη Μπεζανσόν της Γαλλίας ήταν ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα της καριέρας μου και μου άνοιξε τον δρόμο για να αποκτήσω περισσότερες διεθνείς εμπειρίες τόσο σε συναυλίες όσο και σε παραγωγές όπερας.
Τι σας ενέπνευσε να ακολουθήσετε την καριέρα του μαέστρου;
Πάντα ήθελα να γίνω μαέστρος, αλλά για να γίνεις μαέστρος πρέπει να εξοικειωθείς με διαφορετικά όργανα, τραγουδιστές, συνθέσεις και πολιτισμούς. Αλλά το πιο σημαντικό πράγμα που με έκανε να επιλέξω αυτό το μονοπάτι είναι το ίδιο το αποτέλεσμα της μουσικής σύμπραξης με τους μουσικούς που έχω μπροστά μου: το πόσο πολύ απόλαυσε τη συναυλία το κοινό. Ήμουν πιανίστας και τραγουδιστής και ο καλύτερος τρόπος για να συνδυάσω αυτά τα δύο είναι να γίνω μαέστρος στο πόντιουμ. Μου αρέσει να καθοδηγώ και να ενθαρρύνω την ομάδα και μου αρέσει να δίνω νόημα στην κάθε στιγμή.
Με ποιον συνθέτη θα θέλατε να ασχοληθείτε στο μέλλον;
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
Εξαιρώντας τους Ιταλούς και Γάλλους συνθέτες όπερας, θαυμάζω πάντα το έργο του Μπετόβεν και ειδικά την 9η συμφωνία του, η οποία είναι η πρώτη χορωδιακή συμφωνία που γράφτηκε. Δεδομένου ότι μου αρέσει πολύ η φωνητική μουσική, όπως και η όπερα, οι χορωδιακές συμφωνίες είναι μια πρόκληση που θέλω να κατακτήσω. Ελπίζω να ερμηνεύσω την 9η συμφωνία του Μπετόβεν στην Αθήνα στο άμεσο μέλλον.
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα χαρακτηριστικά ενός σπουδαίου μαέστρου; Και ποιος μαέστρος είναι το πρότυπό σας;
Οι καλές ηγετικές ικανότητες, η ανοιχτή και δημιουργική επικοινωνία με τους μουσικούς και η ικανότητα μετάδοσης της εκφραστικότητας της μουσικής με σαφείς χειρονομίες είναι χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν όλοι οι μαέστροι. Νομίζω ότι οι περισσότεροι μαέστροι έχουν παρόμοια πρότυπα με εμένα: Το χάρισμα του Herbert von Karajan, την ενέργεια του Claudio Abbado και τη φιλοσοφία του Sergiu Celibidache. Αλλά πρέπει να διευκρινίσω ότι είχα επίσης επιρροές από τους μέντορές μου: την ακρίβεια του Jorma Panula, την ιδεολογία του Michel Tabachnik και την εκφραστικότητα του Antonello Allemandi.
Ποιο έργο θα θέλατε να διευθύνετε αλλά δεν είχατε ακόμη την ευκαιρία;
Θα ήθελα πολύ να ασχοληθώ με παραγωγές όπερας. Θεωρώ ότι μια παραγωγή της «Τουραντότ» του Πουτσίνι ή του «Φάλσταφ» του Βέρντι θα είναι σπουδαία εμπειρία για μένα.
Ποια ήταν η εμπειρία σας από τη συμμετοχή σας στο Διεθνές Masterclass Διεύθυνσης Ορχήστρας της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών;
Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών έχει μια πολύ αφοσιωμένη, ενεργή και προσεκτική στάση απέναντι σε όποιον συμμετέχει στο Masterclass. Η διοργάνωση και οι μουσικοί βοηθούν τους συμμετέχοντες να βαδίσουν στο μονοπάτι της επιτυχίας. Αυτή η προσέγγιση μας διδάσκει να συμμετέχουμε στη μουσική με τα μέλη της ορχήστρας, μας μαθαίνει τον αλληλοσεβασμό και μας βοηθάει να δημιουργήσουμε σπουδαία μουσική όλοι μαζί. Χάρηκα ιδιαίτερα που επιλέχθηκα ως νικητής, αλλά κατά τη διάρκεια του Masterclass κανείς δεν ένιωσε ότι συμμετέχει σε διαγωνισμό. Όλοι μας ανταποκριθήκαμε στη μουσική του άλλου, μάθαμε από όλους και ήμασταν σαν ομάδα, σαν οικογένεια. Αυτό οφείλεται και στην καθοδήγηση του μαέστρου Μιχάλη Οικονόμου που υπήρξε δάσκαλος, μέντορας αλλά και φίλος και συνάδελφός μας. Πραγματικά έμαθα πολλά και συνιστώ σε όλους τους συναδέλφους μαέστρους στον κόσμο να συμμετάσχουν στο Masterclass.
Info
Μύθοι και Πνοές
Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Deun Lee
Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος», Ωδείο Αθηνών
Διεύθυνση: Βασ. Γεωργίου B 17-19, Αθήνα 106 75 (είσοδος από την οδό Ρηγίλλης)
Σάββατο 25 Φεβρουαρίου (20:30)
Τιμές εισιτηρίων:
15 ευρώ: Διακεκριμένη
10 ευρώ: Γενική είσοδος
8 ευρώ: Φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑμεΑ κλπ.
Προπώληση εισιτηρίων:
www.viva.gr/tickets/music/mythoi–pnoes
Ειδήσεις σήμερα
Το είδαμε και αυτό! Η αφιέρωση της Βανδή στον Μπισμπίκη και το ζεϊμπέκικο της Βίσση αλά Βασίλη
Διαζύγιο Ζουγανέλη – Δημητρίου: Χώρισαν τον Οκτώβρη και πλέον βρήκε ξανά τον έρωτα…
Survivor All Star spoiler 23/2: Ανατροπάρα – Αυτός ο παίκτης φεύγει απόψε