Με δύο λαμπρές μουσικές βραδιές έκλεισε το φετινό 31ο Φεστιβάλ Ναυπλίου, που πραγματοποιείται με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του πιανίστα Γιάννη Βακαρέλη, που τα τελευταία τρία χρόνια έχει αναλάβει και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Κορυφαίοι αστέρες της μουσικής, Ελληνες και ξένοι, ανάμεσα στους οποίους μερικά από τα πιο διάσημα ονόματα του κόσμου, έχουν εμφανισθεί στις σκηνές του, στους φυσικούς όμορφους χώρους και τις πλατείες της πόλης.
Το Φεστιβάλ Ναυπλίου δεν ξεχνά, ωστόσο, να δίνει πάντα το βήμα σε άξιους καλλιτέχνες της νέας γενιάς διαφορετικών ειδών, που αποτελούν επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή του, Γιάννη Βακαρέλη, δίνοντάς τους έτσι την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Αυτός, άλλωστε, είναι και ένας από τους κύριους ρόλους ενός καταξιωμένου Φεστιβάλ εγνωσμένης αξίας, που έχει αποδείξει ότι μπορεί να φιλοξενεί και κορυφαίους καλλιτέχνες.
Ας δούμε όμως τις δύο τελευταίες βραδιές που είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε ξεκινώντας από το Σάββατο 16 Ιουλίου, που έπεσε πανηγυρικά η αυλαία και με τον δήμαρχο Δημήτρη Κωστούρο να κηρύσσει τη λήξη του Φεστιβάλ, καθώς ο Δήμος Ναυπλιέων στηρίζει έμπρακτα τη διοργάνωσή του.
Εντυπωσίασε η Χριστίνα Ψύχα με την μπάντα της
Η τελευταία βραδιά ανήκε στη Χριστίνα Ψύχα και τους τρεις μουσικούς της που την πλαισίωσαν μοναδικά στη συναυλία που έδωσαν στην κατάμεστη πλατεία του Αγίου Γεωργίου. Η Χριστίνα Ψύχα, άκρως ομιλητική και επικοινωνιακή, απευθυνόταν συνέχεια στο κοινό παρουσιάζοντας τα τραγούδια από το πρώτο άλμπουμ της που έχει τίτλο «Violetera» («Βιολετέρα»). Ετσι ονομάζονταν παλιά τα κορίτσια που μοίραζαν λουλούδια στους δρόμους, όπως είπε η ίδια. Τα τραγούδια του CD έχει γράψει η Χριστίνα Ψύχα, μουσική και στίχους, ενώ τις ενορχηστρώσεις επιμελήθηκε ο εξαίρετος πιανίστας, αλλά και συνθέτης Νικόλας Αναδολής, ο οποίος έλαμψε κυριολεκτικά δίπλα της, παίζοντας πιάνο. Στο πλευρό της Χριστίνας Ψύχα και οι άλλοι δύο επίσης άξιοι μουσικοί της σε ένα πολύ δεμένο σχήμα, ο μπασίστας της, Παναγιώτης Μπουραζάνης, και ο Αργεντινός Ντεμιάν Γκομέζ στα κρουστά, που συνέβαλαν και στα φωνητικά.
Τα τραγούδια της Χριστίνας Ψύχα χαρακτηρίζονται από λάτιν ρυθμούς και τζαζ στοιχεία. Το μελωδικό της τραγούδισμα είναι επηρεασμένο από την αναγεννησιακή και τη βυζαντινή μουσική και της αρέσει να αναμιγνύει τα στοιχεία αυτά στις συνθέσεις της. Οι στίχοι της είναι γραμμένοι στα ελληνικά και συνήθως μιλούν για τους ανθρώπους, τη φύση, τη θάλασσα, ενώ περιλαμβάνουν και συμβολισμούς για τη γυναίκα.
Ζεστή, όπως και η φωνή της και η όλη παρουσία της, η Χριστίνα Ψύχα κάλεσε το κοινό να τραγουδήσει μαζί της όταν παρουσίασε σε διασκευή μερικά γνωστά τραγούδια σε λάτιν-τζαζ ρυθμούς, όπως το αγαπημένο τραγούδι της Αρλέτας «Το τραγούδι της ερήμου», κι εκείνο ανταποκρίθηκε. Επίσης, παρουσίασε το παραδοσιακό «Ο ήλιος βασιλεύει» («Το φεγγάρι κάνει βόλτα»), που όμως υπάρχει στο άλμπουμ της με τίτλο «Ποιος σε φίλησε».
Παρουσίασε στη συναυλία και μια μελοποίηση ποιήματος του Κώστα Καρυωτάκη με τίτλο «Θέλω να φύγω πια από εδώ», από τα ανέκδοτα τραγούδια της, ενώ μεγάλη απήχηση είχε το τραγούδι της «Μείνε κοντά» από το άλμπουμ «Violetera».
Πολύ λαμπρή στιγμή της βραδιάς ήταν όταν η Χριστίνα Ψύχα άφησε μόνο στη σκηνή της πλατείας Αγίου Γεωργίου τον Νικόλα Αναδολή, για να αυτοσχεδιάσει, πραγματικά, καθώς ποτέ δεν προγραμματίζει τι θα παίξει, όπως είπε, πάνω στο θέμα της «Βιολετέρας», που ο ίδιος συνέγραψε. Ο χαρισματικός πιανίστας ξεδίπλωσε όλο το πλούσιο ταλέντο του και ανέδειξε την κλάση του, αλλά και την κυτταρική θα λέγαμε σχέση που έχει με το πιάνο, που άρχισε να παίζει σε ηλικία μόλις τεσσάρων ετών. Σε κάποια στιγμή σχεδόν αγκάλιασε τα πλήκτρα, δίνοντας την εντύπωση ότι θέλει να γίνει ένα με το πιάνο. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι είναι κάτοχος του Bachelor of Music (2012) από το Berklee College of Music, στο οποίο φοίτησε έχοντας λάβει δύο πλήρεις υποτροφίες Presidential Scholarships, ενώ το 2014 ολοκλήρωσε το Master of Music (jazz studies – performance) από το New England Conservatory της Βοστόνης. Σε ηλικία 19 ετών, του απονεμήθηκε το Grand Prize of the City of Paris στον διαγωνισμό πιάνου Piano Jazz – Martial Solal. Ο τίτλος που του ταιριάζει είναι πέρα από το πιανίστας και το «αυτοσχεδιαστής», μιας και οι συναυλίες που δίνει τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό βασίζονται στον αυτοσχεδιασμό.
«Δουλέψαμε με τον Νικόλα Αναδολή πάρα πολύ κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας για το άλμπουμ “Violetera”, ώστε να το φέρουμε όσο πιο κοντά μπορούσαμε στο όραμά μας», λέει η Χριστίνα Ψύχα στον «Ε.Τ.» της Κυριακής και προσθέτει: «Θέλαμε να φτιάξουμε κάτι εντελώς καινούργιο για να βάλουμε νέα στοιχεία μέσα στη μουσική. Βγήκαν τραγούδια που εκφράζουν και τους δύο μας και ενώνουν δύο διαφορετικούς κόσμους. Εγώ έγραφα τραγούδια στην κιθάρα μου και ο Νικόλας έπαιρνε αυτήν την πληροφορία και τη μετέφραζε στον δικό του μουσικό κόσμο και έτσι έγινε αυτή η ενδιαφέρουσα μίξη».
Στο κανάλι της στο YouTube έχει μία ενότητα που λέγεται Covers, όπου παρουσιάζει πρωτότυπες διασκευές με κιθάρα-φωνή ή πιο ακουστικά με πιάνο-φωνή: «Κάνω πολλές διασκευές, καθώς είναι στοιχείο της τζαζ. Παίρνω τραγούδια ελληνικά, κυρίως, και τους δίνω άλλο χαρακτήρα».
» Ποιο είναι το είδος της; «Η τζαζ έχει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως η γλώσσα που γεννήθηκε, η αγγλική. Αρα, κάποιος που γράφει σε άλλη γλώσσα δεν μπορούμε να πούμε ότι κάνει αμιγώς τζαζ. Το άλμπουμ έχει τζαζ μουσικό περιβάλλον με πολλά λάτιν στοιχεία. Οι άνθρωποι και τα συναισθήματά τους είναι ο πυρήνας της έκφρασής μου. Προσπαθώ να γράφω απλά σαν να απευθύνομαι σε κάποιον και να τραγουδώ με τη φωνή που έχω και στην καθημερινότητά μου. Πιστεύω ότι η φωνή του καθενός είναι η ταυτότητά του. Γι’ αυτό θέλω το τραγούδι μου να είναι όσο πιο άμεσο γίνεται και να μην είναι φορτωμένο με τεχνικά στοιχεία», σημειώνει η Χριστίνα Ψύχα, η οποία έχει σπουδάζει κλασικό και τζαζ τραγούδι και είναι και καθηγήτρια φωνητικής.
» Νιώθει περισσότερο τραγουδοποιός ή ερμηνεύτρια; «Νιώθω δημιουργός, γιατί και ο τρόπος που χρησιμοποιώ τη φωνή μου προσπαθώ να είναι δημιουργικός και φρέσκος, είτε μέσα από τον αυτοσχεδιασμό είτε προσπαθώντας να διευρύνω τους ορίζοντές μου, κάνοντας τη φωνή μου να μοιάζει περισσότερο με όργανο και όχι μόνο ως φορέας του λόγου».
Να σημειώσουμε ότι η Χριστίνα Ψύχα κέρδισε στον διαγωνισμό που διοργανώνει η «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων, στην κατηγορία καλύτερη ανερχόμενη ερμηνεύτρια – συνθέτρια και παρουσίασε το πρότζεκτ της στο Athens Technopolis Jazz Festival (Μάιος 2022).
Ακόμα ξεχώρισε στις ακροάσεις του Μεγάρου Μουσικής για νέους καλλιτέχνες στο πρόγραμμα «Γέφυρες» και παρουσίασε το πρότζεκτ της στον κήπο του Μεγάρου στην Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής (21/06/2022).
Επίσης, επιλέχθηκε να συμμετάσχει στο 8th Mediterranean Jazz Festival στη Νέα Υόρκη, τον Ιανουάριο του 2023.
Αποκάλυψη η 17χρονη Μυρσίνη Κάγκαρλη
Αληθινή αποκάλυψη ήταν η εμφάνιση της 17χρονης πιανίστα Μυρσίνης Κάγκαρλη στο Φεστιβάλ Ναυπλίου. Η ταλαντούχα, ανερχόμενη μουσικός εμφανίσθηκε στην πλατεία Αγίου Γεωργίου μαζί με το κουαρτέτο εγχόρδων Αέναον, που δημιουργήθηκε το 2016 από διακεκριμένους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, και απέδειξε ότι θα έχει μέλλον στη μουσική.
Το βιογραφικό της πλούσιο… Ξεκίνησε μαθήματα πιάνου σε ηλικία έξι ετών και έχει ήδη δίπλωμα πιάνου με «Αριστα», Πρώτο Βραβείο και Χρυσό Μετάλλιο στη Schola Cantorum de Paris με βαθμό «Αριστα» και τα συγχαρητήρια της Επιτροπής.
Εχει διακριθεί στους πανελλήνιους διαγωνισμούς της ΧΟΝ, του Φίλωνα και της Μαρίας Χαιρογιώργου-Σιγάρα, στους διεθνείς διαγωνισμούς του Σπολέτο της Ιταλίας (στον οποίο έλαβε το απόλυτο «Αριστα» της βαθμολογίας από όλους τους κριτές) και De Bach Au Jazz και έχει κερδίσει την Ευρωπαϊκή Υποτροφία της Yamaha για την Ελλάδα το 2020.
Από τα οκτώ της χρόνια συνθέτει μουσική. Τον Οκτώβριο του 2014 εκδόθηκε από τις Εκδόσεις «Cambia» το βιβλίο «To βαλς της Χριστίνας», συλλογή των επτά πρώτων παιδικών συνθέσεών της για πιάνο. Συνθέσεις της έχει επίσης ερμηνεύσει σε διάφορες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Ιδρυμα Θεοχαράκη στην Αθήνα, στη Βιέννη και στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας.
Η μουσική της εκπαίδευση περιλαμβάνει μαθήματα Διεύθυνσης Ορχήστρας με καθηγητή τον Μίλτο Λογιάδη και ανώτερων θεωρητικών. Το 2018 έλαβε με βαθμό «Αριστα» το πτυχίο Αρμονίας και το 2021 το πτυχίο Αντίστιξης με βαθμό «Αριστα». Παρακολουθεί μαθήματα σύνθεσης. Επί σειρά ετών διδάχθηκε βιολί.
» Νιώθει περισσότερο πιανίστα ή συνθέτις; «Τα αγαπάω και τα δύο, αλλά η σύνθεση με ελκύει λίγο περισσότερο, καθώς γράφοντας μουσική μπορώ να εκφραστώ», λέει η 17χρονη Μυρσίνη Κάγκαρλη στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. «Οι αγαπημένοι μου συνθέτες είναι πολλοί. Ο Μπαχ σίγουρα. Ο Σούμαν από τη Ρομαντική Εποχή, αλλά οι περισσότεροι προέρχονται από τον 20ό αιώνα, όπως για παράδειγμα ο Αλφρεντ Σνίτκε, ο Ιγκόρ Στραβίνσκι, ο Μορίς Ραβέλ. Θα ήθελα ως πιανίστα να εξειδικευθώ στη μουσική του 20ου και του 21ου αιώνα, γιατί με ενδιαφέρει πολύ».
» Τι εντύπωση της άφησε η συναυλία στο Ναύπλιο: «Ηταν υπέροχη βραδιά. Ειδικά οι συναυλίες μουσικής δωματίου είναι πολύ ωραίες εμπειρίες, καθώς σου δίνεται η ευκαιρία να συμπράξεις με άλλους αξιόλογους μουσικούς. Η συνεργασία και το κλίμα μού άρεσαν πολύ, ενώ είμαι ευγνώμων για την ευκαιρία που μου έδωσε ο κ. Γιάννης Βακαρέλης».