-Εγκαινιάσατε μια σειρά από αστυνομικά μυθιστορήματα! Η ισχύς εν τη ενώσει;
ΛΕΝΑ: Δεν θα το τοποθετούσα έτσι! Μάλλον εν τη ενώσει πολύ καλά περνάμε! Ειδικά εγώ, τώρα πια, κάνω μόνο αυτά με τα οποία αισθάνομαι όμορφα. Δεν μπορώ να πιέζομαι και η συνεργασία με την Κλαίρη, όχι μόνο με αποφορτίζει, αλλά και με διασκεδάζει!
ΚΛΑΙΡΗ: Είμαστε άνθρωποι που μας αρέσουν οι προκλήσεις πόσο μάλλον όταν αυτές αφορούν κάτι που μπορούμε να κάνουμε μαζί. Κάτι μάλιστα τόσο απολαυστικό και διασκεδαστικό για εμάς που περιμένουμε πλέον κάθε χρόνο τη συνέχεια με μεγαλύτερη μάλλον ανυπομονησία και από το αναγνωστικό κοινό.
-Ποιες δεξιότητες συνδυάζετε και ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες αδυναμίες σας, ώστε να φτάσετε στο τελικό αποτέλεσμα που επιθυμείτε στην κάθε ιστορία σας;
ΛΕΝΑ: Οι δεξιότητές μας δεν συνδυάζονται απλώς, είναι κοινές και ίσως αναρίθμητες γι’ αυτό και η συνεργασία συνεχίζεται και θα συνεχίζεται! Αρχικά είμαστε και οι δύο εργασιομανείς στον υπέρτατο βαθμό, εξίσου παραγωγικές, με την φαντασία μας να βρίσκεται στον ίδιο δρόμο. Φαντάζομαι ότι η Κλαίρη θα προσθέσει κι άλλες, όμως αδυναμίες δυσκολεύομαι να βρω.
ΚΛΑΙΡΗ: Πέρα από αυτά που αναφέρει η Λένα, στο κομμάτι των δεξιοτήτων, εγώ θα πρόσθετα και το αβίαστο «πάντρεμα» των δύο λογοτεχνικών ειδών που εκπροσωπούμε. Το κοινωνικό μυθιστόρημα συναντά εδώ το αστυνομικό και, με τη συμβολή της πένας μας, τα όρια από ένα σημείο και μετά είναι εντελώς δυσδιάκριτα. Όσον αφορά τώρα τις αδυναμίες μας, κάποιες φορές, είναι οι ίδιες με αυτές που αποτελούν τις πιο ισχυρές μας δεξιότητες: η εργασιομανία και η τελειομανία μας σε τέτοιο βαθμό, που ώρες ώρες θυμίζουμε τη γνωστή ρήση «η εγχείρηση επέτυχε, ο ασθενής απέθανε».
-Ποια είναι η πιο παράξενη αναζήτηση που έχει χρειαστεί να κάνετε;
ΛΕΝΑ: Κανείς δεν μπορεί να διανοηθεί για πόσα, ίσως ασήμαντα θέματα, ένας συγγραφέας αναζητά πληροφορίες. Στην περίπτωση ενός αστυνομικού μυθιστορήματος όμως, πολλές φορές απαιτείται εμπεριστατωμένη έρευνα για να μην υπάρξουν σοβαρά λάθη που θα «πετάξουν» έξω από την ιστορία τον αναγνώστη. Δεν θυμάμαι παράξενη αναζήτηση, αλλά για το τελευταίο μας βιβλίο πήραμε κάθε δυνατή βοήθεια για το θέμα των μεταμοσχεύσεων στην Ελλάδα. Ακόμα και βίντεο εγχείρησης παρακολουθήσαμε!
ΚΛΑΙΡΗ: Εγώ πάλι θυμάμαι πολλές αμήχανες συζητήσεις, κάποιες από αυτές μάλιστα ανάμεσα σε κόσμο -σε εστιατόρια για παράδειγμα- που μας κοιτούσε με το φρύδι ανασηκωμένο (για να μην πω την τρίχα…). Συζητήσεις για κατάλληλα φονικά όπλα, για το πώς να ξεφορτωθείς ένα πτώμα χωρίς να γίνεις αντιληπτός, για νεκροτομές, σωληνάκια, εργαλεία και ούτω καθεξής.
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
-Tι τροφή για σκέψη θα θέλατε να δώσετε στους αναγνώστες σας;
ΛΕΝΑ: Πολλοί πιστεύουν πως ένα αστυνομικό μυθιστόρημα δεν έχει αυτόν τον στόχο. Στην πραγματικότητα όμως ισχύει το αντίθετο. Και οι τρεις Γυναικείες υποθέσεις αναδεικνύουν προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις, σκοτάδια ψυχής, ανεπούλωτα τραύματα παράλληλα με την περιπετειώδη διαδρομή των ηρώων μέχρι την εξιχνίαση των εγκλημάτων που πραγματευόμαστε.
ΚΛΑΙΡΗ: Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα προσφέρει πλούσια τροφή για σκέψη πέρα μάλιστα από το κομμάτι της όξυνσης του μυαλού μας. Δεν αφορά μονάχα το να μπουν τα σωστά κομμάτια του παζλ στη θέση τους ούτε το να βρούμε τον εκάστοτε ένοχο. Πρόκειται για μια βαθιά βουτιά στην ανθρώπινη ψυχολογία, σε αυτά που μας παρακινούν ως άτομα να ξεπεράσουμε -ή μη- όρια και κόκκινες γραμμές, μια διεισδυτική ματιά της κοινωνίας εντός της οποίας ζουν και δρουν οι πρωταγωνιστές. Οι σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης υπόστασης, του έρωτα, του πάθους και της ανάγκης έχουν πολλές φορές μεγαλύτερο ενδιαφέρον -συγγραφικά τουλάχιστον- από τις πιο φωτεινές και καθημερινές.
-Το κακό σαρώνει τα πάντα και οι σκιές βρυχώνται εκκωφαντικά. Πόσα θύματα πρέπει να θυσιαστούν έως ότου το δίδυμο Νόρα Δενδρινού και Νικόλας Παναγιωτίδης, καταφέρει να αποδείξει ότι κάποιες φορές τα τέρατα δεν ξεπηδούν μέσα από τις σελίδες των βιβλίων, υπάρχουν και κινούνται γύρω μας σε σκοτεινά νερά, αγγίζοντας τις πιο ευαίσθητες χορδές μας;
ΛΕΝΑ: Δυστυχώς πολλά! Όταν οι ήρωες μας έχουν να κάνουν μ’ έναν κατ’ εξακολούθηση δολοφόνο, ενδόμυχα παραδέχονται ότι κάθε νέο θύμα μπορεί να τους προσφέρει νέα στοιχεία, βοηθώντας τους να φτάσουν στην πολυπόθητη λύση της υπόθεσης. Το σκηνικό πάντα θυμίζει λαβύρινθο και τα στοιχεία έρχονται με αργούς ρυθμούς.
ΚΛΑΙΡΗ: Εξαρτάται. Άλλωστε «θύματα» σε μια ιστορία δεν αποτελούν μονάχα οι νεκροί, ακόμα κι αν πρόκειται για αστυνομικό βιβλίο. Θα μπορούσε λοιπόν κανείς να πει ότι στο συγκεκριμένο έργο, το μεγαλύτερο «θύμα», αλλά και ο πιο αμείλικτος «θύτης» είναι η ίδια η λογοτεχνία. Θα σας αφήσω όμως να ανακαλύψετε περισσότερα στις σελίδες του, που – ναι- κρύβουν τέρατα…
-Γράφετε αστυνομική λογοτεχνία κυρίως από τη μεριά της αστυνομίας. Τι συμβαίνει όμως στην πλευρά των «κακών», στην πλευρά του Hyde; Πιστεύετε στους θεσμούς της αστυνομίας και της δικαιοσύνης;
ΛΕΝΑ: Σαφώς και δείχνουμε τα κίνητρα των δραστών, ακόμα και τη χρονική στιγμή που «γύρισε ο διακόπτης» του μυαλού, ώστε ν’ ακολουθήσουν έπειτα το φονικό τους ένστικτο. Όσο για την αστυνομία και τη δικαιοσύνη, εγώ προσωπικά, πιστεύω μόνο στις καλές τους προθέσεις…
ΚΛΑΙΡΗ: Δεν ξέρω αν γράφουμε πάντα από τη μεριά της αστυνομίας… Προσωπικά βρίσκω εξίσου ενδιαφέρουσα την κατάδυση στον σκοτεινό κόσμο του δράστη, του οποίου τα κίνητρα, όπως είπε η Λένα φροντίζουμε πάντα και να αιτιολογούμε. Από εκεί κι έπειτα θέλω να πιστεύω ότι ζούμε σε ένα κράτος δικαίου, όπου τόσο η αστυνομία όσο και η δικαιοσύνη λειτουργούν με διαφάνεια και αίσθηση ευθύνης απέναντι στον πολίτη.
-Πώς στέκεστε απέναντι στον αναγνώστη; Είναι ένα ποντίκι που πρέπει να πιαστεί στη φάκα ή ένα παιδί που πρέπει να το πάρετε από το χέρι;
ΛΕΝΑ: Μας αρέσει να του στήνουμε παγίδες, να τον μπερδεύουμε τη στιγμή που εκείνος νομίζει ότι τον βοηθάμε ν’ ανακαλύψει μόνος του την αλήθεια. Ναι, σ’ αυτό το κομμάτι παραδέχομαι ότι δεν φερόμαστε…σωστά!
ΚΛΑΙΡΗ: Νομίζω πως τον ταλαιπωρούμε λιγάκι παραπάνω. Και τολμώ να παραδεχτώ πως το απολαμβάνουμε. Όπως -ελπίζουμε- και ο ίδιος. Αυτό δεν σημαίνει ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα;
-Οι αστυνομικές ιστορίες απαιτούν προσήλωση στον στόχο. Στόχος είναι η ψυχαγωγία του αναγνώστη, δηλαδή η αναγνωστική τέρψη του. Το SCRIPTA MANENT γιατί πιστεύετε ότι έχει τα φόντα να τα καταφέρει;
ΛΕΝΑ: Γιατί είναι ένα πιο «εγκεφαλικό» βιβλίο και οι γρίφοι που ετοιμάσαμε νομίζω ότι θα πετύχουν το στόχο τους!
ΚΛΑΙΡΗ: Είναι ένα έξυπνο βιβλίο με πολλές -εμπεριστατωμένες- ανατροπές που θεωρούμε πως κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον. Κομμάτι της γοητείας του είναι πως εμπλέκονται σ’ αυτό διάφορες παθογένειες του κόσμου της συγγραφής που απασχολούν στην εποχή μας μεγάλη μερίδα του αναγνωστικού κοινού.
Kaι τέλος
-Η πραγματικότητα πολλές φορές ξεπερνά και την πιο τρελή φαντασία. Υπάρχει κάποια πρόσφατη αληθινή ιστορία ή προσωπικότητα που να σας έχει εξάψει το ενδιαφέρον ώστε να την εντάξετε στο επόμενο βιβλίο σας;
ΛΕΝΑ: Ποτέ δεν προδίδεις τη συνέχεια σε μια αστυνομική ιστορία! Θα δείξει…
ΚΛΑΙΡΗ: Ραντεβού του χρόνου… Αυτό μόνο μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ως προς τη συνέχεια!α ότι άλλο το συζητάμε!