Την απαθανάτισαν σε διάφορες στιγμές της, άλλοτε επίσημες, κάποιες φορές πιο καθημερινές και άλλες με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της. Την ίδια ώρα, εννέα συγγραφείς αποτύπωσαν επίσης την εικόνα της πόλης, αλλά με τα δικά τους μέσα: τις λέξεις. Φωτογραφίες και κείμενα ενώθηκαν, δημιουργώντας ένα λεύκωμα 192 σελίδων, που σκιαγραφεί την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης στον 21ο αιώνα.
Πρόκειται για το συλλογικό φωτογραφικό λεύκωμα με τίτλο «Αιώνια Θεσσαλονίκη», που κυκλοφόρησε με πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και παρουσιάστηκε, χθες το απόγευμα, στο Αμφιθέατρο «Ξανθίππη Χόιπελ» του MOMus -Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
«Η ενέργεια παράγεται όταν διαφορετικά πράγματα έρχονται κοντά. Αυτό το λεύκωμα προέρχεται από συνέργειες ανθρώπων που ανήκουν σε διαφορετικούς χώρους» είπε, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος Σταύρος Ανδρεάδης. «Να το δείτε με μεγάλη προσοχή, γιατί κάθε φωτογραφία έχει μια μικρή ιστορία να σας διηγηθεί» κάλεσε τους εκατοντάδες ανθρώπους που γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα, δηλώνοντας ταυτόχρονα περήφανος για το αποτέλεσμα.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας έρχεται ως συνέχεια μιας παλαιότερης επιτυχημένης έκδοσης, με τίτλο «Θεσσαλονίκη, Μια Πόλη Ανθρώπων». Όπως επισημάνθηκε όμως κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, από τότε άλλαξαν τόσο η πόλη και οι άνθρωποι, όσο και τα τεχνικά μέσα τα οποία πλέον χρησιμοποιούν οι φωτογράφοι. Το πρόσφατο εγχείρημα αποτελεί μια ειλικρινή και ρεαλιστική παρουσίαση της πόλης και μια απεικόνιση όλων των πτυχών και οπτικών της σύγχρονης Θεσσαλονίκης, που για πρώτη φορά επιχειρείται.
«Το λεύκωμα θυμίζει πώς η μικρή εικόνα εκδηλώνεται αθόρυβα μέσα στο κάδρο της μεγάλης, σε μια εποχή που η δηλωμένη διαφορετικότητα και η διακριτή εναλλακτικότητα συγκροτούν ένα πολύχρωμο και ετερογενές σύνολο» τόνισε ο επιμελητής και προϊστάμενος του Τμήματος Συλλογών του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρακλής Παπαϊωάννου, ο οποίος επιμελήθηκε την έκδοση μαζί με την Ευδοξία Ράδη. Υπογράμμισε ακόμα τις συνεχείς βαθμίδες αντίθεσης που διακρίνει κανείς ξεφυλλίζοντας το λεύκωμα- «από το θαμπό βλέμμα της τρίτης ηλικίας, στο φωτογενές νεανικό φιλί της γιορτής χρωμάτων», είπε μεταξύ κι άλλων παραδειγμάτων.
Με μια πιο κινηματογραφική ματιά -λόγω της επαγγελματικής και επιστημονικής της ενασχόλησης, σχολίασε το λεύκωμα η δημοσιογράφος και ιστορικός κινηματογράφου Λίνα Μυλωνάκη, η οποία συμμετέχει με κείμενο στην έκδοση. «Οι φωτογραφίες που συγκεντρώνονται σ’ αυτό το λεύκωμα αναμετρώνται με τον χρόνο και τον σταματούν για να αιχμαλωτίσουν τη στιγμή. Άλλωστε ο φακός, είτε κινηματογραφικός είτε φωτογραφικός, είναι νομοτελειακά σχεδιασμένος για αυτό» τόνισε, απαντώντας στο ερώτημα που γεννάται από τον τίτλο του λευκώματος «Αιώνια Θεσσαλονίκη», για το πώς μπορεί να αποδοθεί η αιωνιότητα μιας πόλης, υπαρκτής και ζώσας εδώ και αιώνες, σε φωτογραφικά καρέ.
Τέλος, ο συγγραφέας Ισίδωρος Ζουργός, που είναι μεταξύ των εννέα ανθρώπων της πόλης που έγραψαν πρωτότυπα κείμενα ειδικά για την έκδοση, υπογράμμισε τη δύναμη των εικόνων και πώς μπορεί η κάθε μία από αυτές να εμπνεύσει …χίλιες λέξεις. «Για έναν άνθρωπο της γραφής η συγκεκριμένη συλλογή θα μπορούσε να είναι η αφετηρία για τη γέννηση πολλών διηγημάτων ή ακόμη και μυθιστορημάτων» είπε χαρακτηριστικά. «Οι φωτογραφίες τελικά κυοφορούν ιστορίες και οι ιστορίες τίκτουν εικόνες» σημείωσε, επιχειρώντας να περιγράψει την αίσθηση που έχει για τις «συγχορδίες λέξεων και εικόνων».
Πηγή: ΑΠΕ
Ειδήσεις σήμερα
Κρήτη: Πέθανε ο 23χρονος που νοσηλευόταν στη ΜΕΘ έπειτα από τροχαίο
«Μάγκας» ο παππούς από την Κρήτη – Πήγαν να τον εξαπατήσουν αλλά τους…τσάκωσε
Εξάρχεια: Μπαράζ εμπρησμών σε αυτοκίνητα – Συναγερμός στην ΕΛ.ΑΣ. – Δείτε βίντεο