Στο νέο της μυθιστόρημα «Η ποδηλάτισσα του Πράτερ», η Ελένη Κεκροπούλου δεν διστάζει και ανασυνθέτει σαν σε παζλ τα κομμάτια μιας ξεχασμένης ιστορίας που συντάραξε την Αυστροουγγρική Αυτοκρατορία του 19ου αιώνα και εν πολλοίς συνέβαλε στην κατάρρευση της δυναστείας των Αψβούργων.
Αν και η «υπόθεση Μάγερλινγκ» είναι γνωστή, και μάλιστα έγινε και μια πολύ επιτυχημένη ταινία το 1968 με πρωταγωνιστές τον Ομάρ Σαρίφ και την Κατρίν Ντενέβ στους αντίστοιχους ρόλους της Μαρίας Βετσέρα και του πρίγκιπα Ροδόλφου, σε σκηνοθεσία και σενάριο του Τέρενς Γιανγκ, ωστόσο δεν έχει και μεγάλη σχέση με την «Ποδηλάτισσα του Πράτερ», που είναι η ιστορία από την πλευρά της οικογένειας Μπαλτατζή.
Διότι τίποτε δεν ήταν μέχρι σήμερα γνωστό για την ελληνικής καταγωγής οικογένεια της Μαρίας Βετσέρα, ούτε οι δυτικοί συγγραφείς που έχουν ασχοληθεί με το θέμα έχουν καταπιαστεί με αυτήν την πλευρά. Αγνωστη κι αποσιωπημένη έμεινε η άνοδος, η δράση και η πτώση της οικογένειας Μπαλτατζή στη Βιέννη των Αψβούργων, μιας οικογένειας που διατήρησε τους δεσμούς της με το ρωμαίικο παρελθόν της σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Ολοι οι ήρωες αυτής της ιστορίας είναι αληθινοί, έζησαν και έδρασαν σε μια συναρπαστική, όσο και πολιτικά δύσκολη εποχή που σημαδεύτηκε από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και την κατάρρευση τριών αυτοκρατοριών: της Αυστροουγγρικής, της Οθωμανικής και της Ρωσικής.
Μέσα από το μυθιστόρημα, η συγγραφέας αναζητεί τις απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα παρακολουθώντας την πορεία των πραγμάτων και ξετυλίγοντας με ευκρίνεια τα επιτεύγματα του ελληνικού κόσμου της διασποράς -πέρα από την ερωτική ιστορία που είναι στο επίκεντρό της- εστιάζοντας σε σημαντικές προσωπικότητες, όπως ο Σίμων Σίνας και η οικογένειά του, που υπήρξαν οι μεγιστάνες της Ευρώπης, μεγάλοι ευεργέτες όχι μόνο για την απελευθερωμένη της Ελλάδας, αλλά και για την ίδια την Αυστροουγγαρία, όπου έχουν αφήσει βαρύ το αποτύπωμά τους μέχρι και σήμερα.
Αφετηρία αυτού του βιβλίου, η Ποδηλάτισσα του Πράτερ μας αποκαλύπτεται ότι δεν είναι άλλη από μια Ελληνίδα της Πόλης, η Ελένη Μπαλτατζή.
Η μεγαλύτερη από τις κόρες του Κωνσταντινουπολίτη Θεόδωρου Μπαλτατζή, μεγαλοτραπεζίτη και συμβούλου του σουλτάνου Αμπντούλ Μετζίτ Α’, είναι στα 1860 η πιο πλούσια νύφη της εποχής της.
Ο αναγκαστικός γάμος της με τον κηδεμόνα της, Αλμπιν Βετσέρα, τον Αυστριακό πρέσβη, θα τη φέρει στη Βιέννη του Γιόχαν Στράους και του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Εκεί, θα ανακαλύψει μια νέα ζωή, εύθυμη και ανοιχτή, έναν άλλον κόσμο και πολιτισμό, εντελώς διαφορετικούς απ᾽ αυτούς που γνώρισε στην Πόλη όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε. Θα κερδίσει τον τίτλο της βαρόνης και θα ζήσει μέσα στην απόλυτη χλιδή, μια ζωή όλο διασκεδάσεις και μυστικούς έρωτες. Θα θεωρηθεί ως μία από τις κομψότερες Βιεννέζες, μετά την αυτοκράτειρα Σίσσυ, ενώ οι δεξιώσεις στο παλάτι της θα αφήσουν εποχή. Μαζί με τα αδέλφια της, τέσσερις πολύ γοητευτικούς άνδρες που ασχολούνται με τα τραπεζικά και τις ιπποδρομίες, θα κυριαρχήσουν στην κοσμική ζωή της αυστριακής πρωτεύουσας.
Δεξιοτεχνία στην αφήγηση με πλοκή φαντασίας και πραγματικότητας
Ο αναγνώστης θα συναντήσει μια άλλη διάσταση των πραγμάτων μέσα από τη ζωή των πρωταγωνιστών, ένας ανθρώπινος χάρτης μέσα στον οποίο ενυπάρχουν έρωτας, πάθη, τρωτά σημεία, και μάλιστα σε ένα περιβάλλον άστατο. Η Κόλαση ίσως να απέχει μόλις λίγο από τον επικαλούμενο Παράδεισο, έναν όροφο, ένα τετράγωνο, λίγα χιλιόμετρα, ποιος μπορεί να ξέρει! Και αυτός ο παράδεισος που αχνοφαίνεται μάλλον θα αργήσει για την όμορφη ηρωίδα μας και ίσως να μην τον γνωρίσει ποτέ.
Η φαντασία και η πραγματικότητα φλερτάρουν στο μυθιστόρημα αυτό, οδηγώντας σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι ανάμεσα στο μυαλό και στην καρδιά, τη λογική και το συναίσθημα, στοιχεία διαφορετικά και παράταιρα, που από καταβολές κόσμου είναι καταδικασμένα σε μία σύγκρουση όπου όποιο κι αν κερδίσει δεν γίνεται να μην υπάρξουν απώλειες. Στοχεύει στην ουσία των πραγμάτων και, κυρίως, στην ουσία των συναισθημάτων και στα βαθύτερα ένστικτα που τα κατευθύνουν, οδηγώντας τον άνθρωπο είτε στην ολοκληρωτική ανύψωση είτε στην πλήρη καταστροφή. Το ψυχολογικό προφίλ των ηρώων χτίζεται με περισσή λεπτομέρεια και η ψυχοσυναισθηματική ανάλυσή τους είναι δουλεμένη με τρόπο μοναδικό που προβληματίζει και μας οδηγεί σε μια βαθύτερη ενδοσκόπηση, ακόμα και του ίδιου του εαυτού μας.
Η συγγραφέας προσπαθεί να εξηγήσει τα ανθρώπινα συναισθήματα, αλλά και να κατανοήσει την πραγματικότητα της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης, είτε οδηγείται σε αποφάσεις λογικής είτε σε αποφάσεις καρδιάς.
Η Ελένη Κεκροπούλου δίνει μοναδικά τις απαντήσεις, καθώς αποδεικνύεται περίτρανα για άλλη μία φορά πως είναι μια τεχνίτης του λόγου και της γλώσσας, μιας δεξιοτέχνισσα της αφήγησης που ορμά με δεινότητα απέναντι στις λέξεις και χτίζει ιστορίες που συναρπάζουν.
Μια αληθινή ιστορία
Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει φωτογραφικό υλικό με όλους τους ήρωες του μυθιστορήματος, και μπορεί αυτή τη φορά η Ελένη Κεκροπούλου να μην παραθέτει βιβλιογραφία, όπως το συνηθίζει, αλλά είναι ηλίου φαεινότερον ότι, για να γραφτεί το μυθιστόρημα αυτό, έγινε μεγάλη και προσεκτική έρευνα, όπως πάντα.
Ειδήσεις σήμερα
Ο «Νικηταράς» στο Θέατρο Βαφείο
ΑΣΕΠ: Εως τις 27 Φεβρουαρίου οι αιτήσεις για 775 θέσεις στην Υγεία
Μανώλης Μαυρομάτης: Συγκρατημένα αισιόδοξοι οι γιατροί – Κρίσιμες ώρες για τη σύζυγό του