Για το πώς είναι εφικτή η παραγωγή αντιγράφων υψηλής ακρίβειας των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο εξηγούν στον «Ε.Τ.» ο ιδρυτής και διευθυντής του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας (IDA), Ρότζερ Λ. Μίτσελ, και η διευθύντρια Τεχνολογίας Αλέξι Καρένοβσκα, με αφορμή το εγχείρημά τους που αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Telegraph», στο οποίο μάλιστα ο πρέσβης της Ελλάδας στο Λονδίνο υποστηρίζει πως «η πρόοδος στην τεχνολογία δίνει στο Βρετανικό Μουσείο την ευκαιρία να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αθήνα».
Το IDA, μια κοινοπραξία μεταξύ των πανεπιστημίων του Χάρβαρντ, της Οξφόρδης και του Μουσείου του Μέλλοντος στο Ντουμπάι, γνωστό διεθνώς για το μεγαλειώδες έργο- ακριβές αντίγραφο της Αψίδας του Θριάμβου της Παλμύρας στην πλατεία Τραφάλγκαρ στο Λονδίνο, φιλοδοξεί με την τρισδιάστατη ανάπτυξη και χρήση τεχνικών ψηφιακής απεικόνισης να φτιάξει αρχικά ένα αντίγραφο μιας από τις μετόπες της νότιας όψης του Παρθενώνα που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο και απεικονίζει τη μάχη ενός πολεμιστή και ενός Κενταύρου. Για την πρωτοποριακή τεχνική 3D Machining, οι δύο διευθυντές αναφέρουν στον «Ε.Τ.» πως θα γίνει με τον ίδιο τρόπο όπως και με τις προηγούμενες μνημειακές ανακατασκευές τους, «αλλά με πολύ υψηλότερο βαθμό ανάλυσης». Υποστηρίζουν μάλιστα πως θα χρησιμοποιήσουν «το ίδιο μάρμαρο με τα αυθεντικά Γλυπτά του Παρθενώνα και έτσι τα αντίγραφα θα είναι ουσιαστικά δυσδιάκριτα από τα πρωτότυπα».
Σύμφωνα με τον επικεφαλής Ρότζερ Μίτσελ, οι προκαταρκτικές εργασίες του φιλόδοξου πρότζεκτ «βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Η διαδικασία θα διαρκέσει 4 με 6 μήνες και θα κοστίσει περίπου 40.000 έως 60.000 ευρώ. Το κόστος της αρχικής εργασίας θα καλυφθεί από εμάς». Η σμίλευση-λάξευση θα γίνει στις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιεί ήδη το ΙDA στην Ιταλία. Οπως μας πληροφορούν, η αρχή θα γίνει με το αντίγραφο της μετόπης της νότιας όψης και θα παρουσιαστεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική «για να δημιουργήσει ενθουσιασμό και εμπιστοσύνη στην τεχνολογία».
Ο κ. Μίτσελ και η κ. Καρένοβσκα υποστηρίζουν επίσης πως «οι άνθρωποι μπορούν να δημιουργήσουν πολύ ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς με τα αντίγραφα μνημείων», ενώ ανέφεραν πως υπάρχει μια μεγάλη παράδοση κατασκευής και διατήρησης αντιγράφων αρχαίων μνημείων στο Ηνωμένο Βασίλειο, δίνοντας ένα παράδειγμα με το Cast Court στο μουσείο Victoria & Albert, που αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή μουσεία στο Λονδίνο και περιέχει μόνο αντίγραφα αρχαίων μνημείων του 19ου αιώνα.
Η πρωτότυπη αυτή ιδέα ανήκει στο IDA και προήλθε ύστερα από την επικοινωνία του κ. Μίτσελ με τον Ελληνα πρέσβη στο Λονδίνο, Ιωάννη Ραπτάκη, σε μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες για τα 200 χρόνια από το θάνατο του Αγγλου λυρικού ποιητή Τζον Κιτς.
Οπως μας περιγράφει ο κ. Μίτσελ, το IDA έχει συνεργαστεί με ελληνικά μουσεία στο παρελθόν και θα επιδιώξει να ανοίξει διάλογο με την Ελλάδα και το Μουσείο της Ακρόπολης. «Θα χαιρετούσαμε οποιαδήποτε βοήθεια μπορεί να παράσχει η ελληνική κυβέρνηση και θα χαρούμε πολύ να εργαστούμε υπό την καθοδήγησή τους», υποστηρίζει ο κ. Μίτσελ και εκφράζει την αισιοδοξία του πως «οι Βρετανοί θα επιλέξουν τα ακριβή αντίγραφα για να παρουσιάσουν στο μουσείο τους», όταν επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στη γενέθλια γη τους, τονίζοντας πως «οι ανακατασκευές αντιγράφων θα αντιπροσωπεύουν πλέον ειρηνικές συμφωνίες».
Με αφορμή αυτή την πρωτότυπη ιδέα, ο Ελληνας πρέσβης στο Λονδίνο, Ιωάννης Ραπτάκης, στο άρθρο της εφημερίδας «Telegraph» αναφέρει πως «η Ελλάδα είναι πρόθυμη να εξετάσει την ιδέα να επιτρέψει στο Βρετανικό Μουσείο να κατασκευάσει ένα υψηλής ποιότητας μαρμάρινο αντίγραφο, όχι μόνο των Γλυπτών που έχει τώρα, αλλά και των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα».
Στο πλαίσιο αυτής της επαναστατικής τεχνικής, ο «Ε.Τ.» επικοινώνησε με τον διευθυντή του διακεκριμένου Εργαστηρίου Ψηφιακών Μέσων, καθηγητή της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης, Παναγιώτη Παρθένιο, σχετικά με αυτή την εξέλιξη που φαίνεται να πιστοποιεί τη νέα εποχή χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών στην υπηρεσία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
«Οι σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες σήμερα δίνουν πολλές νέες δυνατότητες στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», σημειώνει ο κ. Παρθένιος και ξεκινάει μια συζήτηση που θυμίζει σχετικές ενέργειες που έχουν γίνει στη χώρα μας πρόσφατα. Από την ψηφιακή αναπαράσταση της Αρχαίας Ολυμπίας από τη Microsoft έως την ψηφιακή περιήγηση στην έκθεση «Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση» του GRealities, ενός πρωτοποριακού ερευνητικού έργου ψηφιοποίησης και ανάδειξης, που ανέλαβε η ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης. «Η δημιουργία ενός απόλυτα ακριβούς αντίγραφου των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι σημαντική, ιδιαίτερα εάν αυτό βοηθήσει στην επιστροφή τους στο σπίτι τους», σημειώνει ο κ. Παρθένιος και επισημαίνει πως οι δυνατότητες μιας τέτοιας τεχνικής δεν εξαντλούνται μόνο γύρω από την ανακατασκευή τους.
«Οι ψηφιακοί κλώνοι των Γλυπτών θα μπορούσαν να είναι παντού: μέσω απλών εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας (AR) στο κινητό του κάθε χρήστη σε μεγάλα μουσεία σε όλο τον κόσμο, αλλά και γιατί όχι σε σχολεία, δημόσια κτίρια, με τη δυνατότητα προβολής επιπλέον πληροφοριών πάνω στα ίδια τα Γλυπτά, για να μπορεί να κατανοήσει κανείς την τεχνική, τους δημιουργούς, το υλικό, το ιστορικό πλαίσιο».
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Στα ύψη τα καύσιμα: Η αμόλυβδη θα αγγίξει τα 2 ευρώ στα μεγάλα αστικά κέντρα-Στα 2,20 ευρώ στα νησιά
- Υπόθεση βιασμού 24χρονης: Έφτασε το email με τα αποτελέσματα των τοξικολογικών στο ΑΠΘ
- Κορονοϊός: Γιατί οι σκληροί δείκτες καταγράφουν αρνητικές επιδόσεις παρά το κλίμα αισιοδοξίας
- Ρουβίκωνας: Επίθεση στα γραφεία της Αττικής Οδού – Οκτώ συλλήψεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr