Η σύμπραξη ενός κρατικού καλλιτεχνικού φορέα με περιφερειακά θέατρα είναι μια «σημαντική πρωτοβουλία, που αναδεικνύει τις δυνατότητες των συνεργειών μεταξύ φορέων του κέντρου και της περιφέρειας», περιγράφει στον «Ε.Τ.» ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος, που μετέφρασε ο ίδιος και το έργο θέτοντας «Τα Γεγονότα» σε μία αρένα δημοσίου διαλόγου.
«Τα γεγονότα» ήταν αρχικά προγραμματισμένα να περιοδεύσουν στα εννέα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα της Ελλάδας με τη συμμετοχή συνολικά 21 τοπικών χορωδιών, όμως λόγω της πανδημίας η περιοδεία ανεστάλη. Η παράσταση βιντεοσκοπήθηκε και μέχρι τις 13 Μαΐου το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να την παρακολουθήσει στην GNO TV, τη νέα διαδικτυακή τηλεόραση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα για «Τα γεγονότα»;
Από την ανάγκη να βρεθεί ένα έργο που να αφορά και το κοινό της περιφέρειας με ένα θέμα που είναι φλέγον και οι θεατές θα έχουν σίγουρα βιώσει κάποια από τις πλευρές του. Το καλό θέατρο είναι πάντα «τοπικό» με κάποιον τρόπο. Κάνει αυτούς που το παρακολουθούν να νιώθουν πως αντιπροσωπεύονται μέσα από τους χαρακτήρες ή τις ιδέες που εκφράζονται στο κείμενο.
Ηθελα να έχω μια άμεση επαφή με τον κάθε τόπο και να μην είναι μια συμβατική περιοδεία και για αυτό το συμμετοχικό κομμάτι του έργου ήταν αυτό που με τράβηξε περισσότερο στα «Γεγονότα». Σε κάθε βραδιά-παράσταση μια διαφορετική χορωδία συμμετέχει επί σκηνής – γεγονός που μας επέτρεψε να γνωρίσουμε 21 χορωδίες από όλη την Ελλάδα.
Είναι ένα βαθιά πολιτικό έργο που εξετάζει την άνοδο της Ακροδεξιάς, του νεοφασισμού και της ξενοφοβίας. Τι θα παρακολουθήσουμε επί σκηνής στην οθόνη μας;
Θα δείτε την επίμονη και μεθοδική προσπάθεια μιας γυναίκας να εξετάσει τους λόγους που οδηγούν την κοινωνία μας προς την Ακροδεξιά, το νεοφασισμό και την ξενοφοβία. Θα δείτε ένα σκηνικό εργαστήριο που με τη βοήθεια μιας χορωδίας θα προσεγγίσει το θέμα από τη μεριά της ψυχιατρικής, της πολιτικής, της δημοσιογραφίας, της ανθρωπολογίας, της κοινωνιολογίας, της θρησκείας και του… Σαμανισμού.
Σκηνές με σκληρά debates βρίσκονται ανάμεσα από τραγούδια της χορωδίας Libro Coro, η οποία έχει προετοιμαστεί και συμμετέχει χωρίς να γνωρίζει το έργο πέρα από το μουσικό του κομμάτι. Βλέπουμε δηλαδή την παράσταση ταυτόχρονα για πρώτη φορά με τη χορωδία, είναι ένα πείραμα που βρίσκεται στον πυρήνα της παράστασης και είναι ο λόγος που αποφάσισα να ασχοληθώ με αυτό το έργο.
Τι σηματοδοτεί αυτή η πρωτότυπη συνεργασία των ΔΗΠΕΘΕ με την ΕΛΣ;
Ελπίζω αυτή η συνεργασία να σηματοδοτήσει την περιοδεία περισσότερων παραγωγών από την Αθήνα ως όρο ανάθεσης. Δηλαδή, να χρηματοδοτούνται περισσότερο τα έργα που θα ταξιδέψουν. Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι περισσότεροι καλλιτέχνες πρέπει να έρθουν στην Αθήνα για να δουλέψουν. Δεν πρέπει να αφήσουμε αυτό το γεγονός να στερήσει την περιφέρεια από σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις υψηλού επιπέδου. Στην Αγγλία υπάρχει δίκτυο για όλα τα θέατρα της περιφέρειας και οι περισσότερες παραστάσεις είναι αποτέλεσμα συμπαραγωγής και έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο σαν χώρα σε έργα που αφορούν την πραγματικότητα στην οποία ζούμε, να μη φοβόμαστε την αλληλεπίδραση με την επικαιρότητα. Νομίζω, οι συμπαραγωγές είναι λύση για πολλές παθογένειες του θεατρικού χώρου και η Πολιτεία έχει υποχρέωση να ενθαρρύνει και να υποστηρίξει τέτοιες προσπάθειες περιορίζοντας τη γραφειοκρατία στα ΔΗΠΕΘΕ και απαιτώντας παραγωγές με μεγάλο και πολύπλευρο χρόνο ζωής.
Πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα στο χώρο των παραστατικών τεχνών μετά την πανδημία;
Για εμένα η επόμενη μέρα φέρνει τρία βασικά σημεία που πρέπει να αντιμετωπίσουμε και έχει να κάνει με λάθη του παρελθόντος: Πρώτον, η δόμηση ενός κώδικα δεοντολογίας και διαδικασιών αντιμετώπισης κακοποιητικών συμπεριφορών για τον εκπαιδευτικό και εργασιακό χώρο στο θέατρο ώστε να μην επαναληφθούν αυτά που βγήκαν στο φως τους τελευταίους μήνες. Δεύτερον, η οικονομική κάλυψη των καλλιτεχνών. Πρέπει το κράτος να βοηθήσει τους παραγωγούς στη δήλωση και ασφάλιση όλων των εργαζομένων προσφέροντας διευκολύνσεις, διότι με τα δεδομένα αυτής της στιγμής σπάνια μπορεί κάποιος να βγάλει κέρδος από το θέατρο. Επίσης, είμαστε από τα λίγα κράτη που δεν έχουν επιδόματα καλλιτεχνών για τον κενό χρόνο ανάμεσα από παραστάσεις. Τρίτον, πιστεύω πως η πανδημία μάς έκανε να επανεξετάσουμε το λόγο που κάνουμε θέατρο και τις ανάγκες του κοινού.
Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;
Σχεδιάζω τη δημιουργία μια πρωτότυπης όπερας με θέμα τον δημόσιο χώρο και την αντιπροσώπευση. Είναι ακόμη στην αρχή του, αλλά εάν εξελιχθεί θα μου επιτρέψει να συνεργαστώ με μια εκλεκτή ομάδα δημιουργών, μουσικών και λυρικών τραγουδιστών.
Είναι μια ευκαιρία να χρησιμοποιήσω τα όσα έμαθα από «Τα γεγονότα» και να τολμήσω μια πιο γενναία εμπλοκή πολιτών-εθελοντών μέσα από ένα συμμετοχικό πρόγραμμα διάρκειας ενός έτους, που θα φέρει 100 μη επαγγελματίες επί σκηνής και θα τους επιτρέψει να έχουν λόγο στη διαμόρφωση της παράστασης.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr