Η πρωτοβουλία της Νταίζης Λεμπέση, της κόρης των κορυφαίων θεατρικών επιχειρηματιών Γιώργου και Νινέτας Λεμπέση, να βγάλει από το… θεατρικό σεντούκι αυτήν την τόσο πολυσήμαντη και σήμερα παράσταση αποδείχθηκε απόλυτα εύστοχη. Στα θετικά της καραντίνας είναι, πέρα από την ανακάλυψη του on line streaming» και η ανάδυση τέτοιων παραστάσεων από το αρχείο.
Ο «Αμπιγιέρ» λειτουργεί ως ακτινογραφία της εποχής μας, καθώς θίγει φλέγοντα ζητήματα που κατακλύζουν την επικαιρότητα, όπως το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης στον θεατρικό χώρο, ή ακόμα και η αυτή η ίδια η αναγκαιότητα της ύπαρξης του θεάτρου και του ανεβάσματος παραστάσεων.
Πρόκειται βέβαια για θέατρο μέσα στο θέατρο, μια και ο συγγραφέας εμπνεύστηκε το έργο από την εμπειρία του ως αμπιγιέρ στο πλάι του κορυφαίου Αγγλου ηθοποιού, Σερ Ντόναλντ Γούλφιτ.
Το έργο περιγράφει την ιδιόμορφη σχέση ανάμεσα σε έναν βετεράνο διάσημο σαιξπηρικό ηθοποιό, που τον ερμηνεύει με το απαραίτητο βάρος ο αείμνηστος Δημήτρης Παπαμιχαήλ, και τον αφοσιωμένο αμπιγιέρ του, το ρόλο του οποίου «κεντάει» με την ερμηνεία του ο Νικήτας Τσακίρογλου.
Αεικίνητος, ολόσωστος στην απόδοση του ομοφυλόφιλου Νόρμαν, ο Τσακίρογλου κράτησε το μέτρο που χρειάζεται αυτός ο ρόλος για να μην εκτροχιαστεί.
Εκατοντάδες οι σταγόνες του ιδρώτα που έλαμπαν στο μέτωπο, αλλά και σε όλο το πρόσωπό του, κάθε φορά που η κάμερα έκανε κοντινά πλάνα (ένα ακόμα θετικό του on line streaming). Αλλά και πολλές οι χιουμοριστικές στιγμές που έδωσε στην παράσταση ο τόσο καλός ηθοποιός.
Ο Παπαμιχαήλ, από την άλλη, ενσάρκωσε τον δύστροπο, ξεπεσμένο ηθοποιό που ονειρεύεται περασμένα μεγαλεία και που ηγείται σε περιοδεύοντα θίασο στην Αγγλία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο αμπιγιέρ είναι ο αφοσιωμένος βοηθός του, που για 15 χρόνια τον φροντίζει σχολαστικά και τον γεμίζει αυτοπεποίθηση, με σκοπό ο Σερ να μην ακυρώνει τις παραστάσεις λόγω των ανασφαλειών του.
Σε μια εποχή που παραστάσεις δεν ανεβαίνουν ο Σερ ακούγεται να λέει: «Ποιος δίνει δυάρα αν θα παίξει ο Σερ σήμερα, ένας Ληρ παραπάνω, ένας Ληρ παρακάτω, τι σημασία έχει…».
Και η σωτήρια απάντηση που αμπιγιέρ: «Κάποιος μπορεί να δίνει, πρώτη φορά θα ματαιώσουμε παράσταση… Οι ηθοποιοί πρέπει να δουλέψουν, να βαφτούν, να βάλουν το κοστούμι τους και ύστερα να παίξουν». Στην εποχή της πανδημίας, με τα θέατρα κλειστά, αυτά τα λόγια παίρνουν ακόμα μεγαλύτερη διάσταση και θέτουν ξανά το ζήτημα της αναγκαιότητας του θεάτρου.
Δεν είναι όμως μόνο αυτό, καθώς μέσα στο έργο θίγεται και το θέμα της παιδεραστίας. Ο Σερ κάνει σχόλιο για έναν ηθοποιό λέγοντας: «Δεν λέω πως υποστηρίζω τους παιδεραστές.
Αλλά λίγη ανθρωπιά, βρε αδελφέ… Αν ένας άνθρωπος καταλήγει έτσι στη φυλακή, δεν είναι λόγος να πανηγυρίζει κανείς…».
Μα πόσο καθρέφτης πια! Αλλά και το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης στα παρασκήνια του θεάτρου ζωντανεύει σε αυτήν την παράσταση, με τον Σερ, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, να έχει… μακριά χέρια και να παρενοχλεί σεξουαλικά την νεαρή ανερχόμενη Ιρένε, που ερμηνεύει -τυχαίο και αυτό;- η Ελένη Κούρκουλα. «Αλλωστε, φαίνεται από τα ζυγωματικά της ότι θα γίνει σπουδαία ηθοποιός», αναφωνεί ο Σερ!
Στο πλευρό του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, στο ρόλο της Λαίδης, άλλη μια κορυφαία ηθοποιός, η αείμνηστη επίσης Ελένη Χατζηαργύρη, πάντα σωστή και στο ύψος των περιστάσεων, αλλά και ο τόσο πρόωρα χαμένος, πολυαγαπημένος Τίμος Περλέγκας, στο ρόλο του Τζέφρεϊ.
Είμαστε πραγματικά τυχεροί όσοι μπορέσαμε να δούμε ξανά ή για πρώτη φορά αυτή την ιστορική παράσταση. Τα σκοτεινά σημεία στη μαγνητοσκόπηση, κυρίως στην αρχή με το φως του κεριού, δεν έχουν καμιά σημασία όταν μπορείς να ζήσεις μια τέτοια θεατρική εμπειρία. Αλλωστε ποιος φανταζόταν όταν μαγνητοσκοπήθηκε πως 30 χρόνια μετά, σε εποχή πανδημίας, θα προβαλλόταν η παράσταση σε on line streaming;
ΙNFO: Κι επειδή τα καλά πρέπει να επαναλαμβάνονται, η Νταίζη Λεμπέση βγάζει από το αρχείο της ακόμα μία ιστορική παράσταση, τη θρυλική «Μ. Βutterfly» σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά, με τους Αλέκο Αλεξανδράκη και Κώστα Αρζόγλου, οn demand στις 25, 26, 27 και 28 Μαρτίου από το viva.gr. Μην τη χάσετε!
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr