«Να επιβιώσει κόντρα σ’ έναν τοξικό περίγυρο», σημειώνει ο κ. Παπαδοκωνσταντάκης. Και στα δύο αφηγήματα -σε αυτό του Πολάνσκι και σε αυτό που παρουσιάζεται σε live streaming από τις 5 Μαρτίου- τα ερωτήματα φαίνεται να παραμένουν κοινά.
«Η γυναίκα αυτή κυοφορεί ένα σπόρο. Το σπόρο της γέννησης ενός ανθρώπου; Ενός νέου θεού; Ενός ιδεολογήματος ή μιας βιβλικής καταστροφής;», αναρωτιέται ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης και μας ξεναγεί στο σύμπαν «θέατρο σε μονό πλάνο», που ενώνει επί σκηνής τέσσερις αφηγηματικές γλώσσες: τη θεατρική, την κινηματογραφική, τη λογοτεχνική και τη μουσική.
- Πώς ήταν η διαδικασία θέατρο επί σκηνής με κάμερα σε εποχή πανδημίας;
Η πανδημία με ώθησε να απομακρυνθώ πρακτικά από αυτό που ονομάζουμε σκηνή θεάτρου.
Με ώθησε να πάρω την απόστασή μου από άδεια καθίσματα, σανίδια, κουίντες και αυλαίες και να κατανοήσω ότι κάθε τετραγωνικό μέτρο στο γύρω τοπίο μπορεί να φιλοξενήσει ένα δρώμενο, μια παράσταση.
Γι’ αυτό το λόγο επέμεινα να επιτρέψω με έναν τρόπο στην παράσταση να υπάρξει μέσα στον φυσικό της τόπο, στο διαμέρισμα που τα τετραγωνικά του μέτρα και η ήδη υπάρχουσα σκηνογραφία του τη γέννησαν. Προσαρμοστήκαμε ομαλά στις δύσκολες και πολλές φορές απαγορευτικές για εμάς συνθήκες εργασίας.
- Υπάρχουν σήμερα Ρόζμαρι;
Δυστυχώς ή ευτυχώς, βρισκόμαστε σε έναν απίθανο χρονισμό της παράστασης με την κοινωνική και πολιτική ζωή του τόπου μας.
Η Ρόζμαρι δεν έχει να κάνει με το φύλο του ανθρώπου, αλλά περισσότερο με τη θέση του απέναντι σε ένα κοινωνικό σύνολο.
Το λέω αυτό γιατί τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή παρακολουθούμε να ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια μας ένα είδος παθογένειας των κοινωνικών και ανθρώπινων σχέσεων η οποία έβραζε για χρόνια κάτω από το καπάκι των συμφερόντων και των αυταρχικών δομών της κοινωνίας.
Εχει να κάνει, λοιπόν, πολύ περισσότερο με τη θέση στην οποία βρίσκεται μια ευγενική ψυχή και τη βία που δέχεται από το γύρω της περιβάλλον. Με τον όρο «περιβάλλον» εννοώ τους ανθρώπους, τις συμπεριφορές τους, το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα και ένα φυσικό τοπίο το οποίο καταστρέφει επειδή καταστρέφεται.
- Στηρίχθηκαν οι καλλιτέχνες με τα έκτακτα μέτρα της πανδημίας; Ποια είναι η γνώμη σας;
Θεωρώ ότι γίνονται προσπάθειες να στηριχθούν οικονομικά οι καλλιτέχνες της χώρας, αλλά η οικονομική αυτή στήριξη είναι σε πολλά επίπεδα ελλιπής.
Μετά λύπης μου παρακολουθώ τους καλλιτέχνες να επιλέγουν την αλλαγή του επαγγελματικού τους προσανατολισμού για να μπορέσουν να καλύψουν τα τρέχοντα οικονομικά τους έξοδα. Θα ήθελα η πολιτεία να σταθεί με μεγαλύτερη σοβαρότητα στο πλευρό των καλλιτεχνών αυτής της χώρας όχι μόνο τη στιγμή που αυτοί πλήττονται, αλλά και μελλοντικά.
Να δημιουργήσει εύφορο έδαφος για να ωθήσει τις μετέπειτα γενεές να ακολουθήσουν τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Θα ήθελα να υπάρχουν και να μπορούν να συντηρηθούν μέσω της πολιτείας περισσότεροι καλλιτέχνες και λιγότεροι αστυνομικοί.
- Ανήκετε στη νέα γενιά των ηθοποιών. Εχετε υποστεί ανάρμοστες συμπεριφορές από συναδέλφους;
Προσωπικά όχι. Εχει τύχει, όμως, να βρεθώ μπροστά σε τέτοιου είδους συμπεριφορές και να έχω παρέμβει. Αυτή μου η δράση προκύπτει όχι από την αυθαίρετη προσωπική μου βούληση, αλλά μέσα από τις ηθικές και στέρεες δομές της οικογένειάς μου. Αυτός, άλλωστε, ο θεσμός μαζί με την παιδεία αποτελεί τη βάση της ηθικής του ατόμου.
- Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Οταν μας το επιτρέψει η πανδημία, θα βρίσκομαι στο Θέατρο Καρέζη, στο έργο «Αγώνας νέγρου και σκύλων», του Μπερνάρντ Μαρί Κολτέζ, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου.
Με μεγάλη χαρά, πρόσφατα ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της μεγάλου μήκους ταινίας του Δημήτρη Αθανίτη «Μήδεια», έχοντας στις πλάτες μου το ρόλο του Ιάσονα.
Info: «Το Μωρό της Ρόζμαρι», του Ρόμαν Πολάνσκι
Σκηνοθεσία: Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης
Παίζουν: Γιάννης Δενδρινός, Αλέξιος Διαμαντής, Κατερίνα Μαούτσου, Φραγκίσκη Μουστάκη, Κώστας Νικούλι, Ευθαλία Παπακώστα
5, 6 & 7 Μαρτίου
Online: https://www.viva.gr/tickets/theater/streaming/rozmari/
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
«1821 Πριν και Μετά»: Έκθεση του Μουσείου Μπενάκη για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση
Live streaming: Ο Αγγελάκας από το Ηρώδειο, ο Θηβαίος στον «Σταυρό του Νότου»
«Έτος Καμπανέλλη» το 2022 : Στις 2 Δεκεμβρίου 2021, ημέρα των γενεθλίων του, ξεκινούν οι εκδηλώσεις
Από το πάνω ράφι οι προτάσεις του «Ε.Τ.»: Τα λογοτεχνικά διαμάντια είναι παντοτινά
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr