Είναι ένα μυθικό τραγούδι, μέρος ενός εξίσου θρυλικού δίσκου. Το περίφημο «Φράγμα», μια δυνατή στιγμή του ελληνικού τραγουδιού, με τους κορυφαίους δημιουργούς Δήμο Μούτση και Κώστα Τριπολίτη να καταθέτουν μια εμπνευσμένη δουλειά, έμενε ανέγγιχτο τόσα χρόνια. Ωσπου οι Opera Chaotique, το μοναδικό αυτό ιδιαίτερο σχήμα που κινείται με μαεστρία ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά είδη, που καταργεί τις διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην όπερα, στην τζαζ, στο καμπαρέ και την ποπ, έσκυψε με τον απαιτούμενο σεβασμό, αγάπη, αλλά και τόλμη πάνω σ’ ένα λαϊκό ζεϊμπέκικο αυτήν τη φορά, δίνοντας νέα πνοή στο κλασικό «Δε λες κουβέντα». Μια αληθινή διασκευή, πάνω σ’ ένα δύσκολο εγχείρημα, καθώς μιλάμε για ένα τραγούδι χαρακτηρισμένο τόσο από τις ερμηνείες της Μπέλλου και του Μούτση όσο και από το πνεύμα των δύο δημιουργών, όπως αποτυπώθηκε στη μουσική και τον στίχο.
«Είναι ευφυής και εξαιρετική διασκευή. Ενθουσιάστηκα ακούγοντας την. Ηταν για μένα μια ευχάριστη έκπληξη. Θα μπορούσα να συγκρίνω την ερμηνεία με αυτές του Κλάους Νόμι, ενώ από την πλευρά της η Δήμητρα Παπίου βγάζει συναίσθημα απλά και αβίαστα χωρίς κορόνες», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο στιχουργός του τραγουδιού, Κώστας Τριπολίτης, και συνεχίζει: «Σ’ αυτές τις προσεγγίσεις τραγουδιών πιθανώς να βρίσκεται και το μέλλον του τραγουδιού. Μουσικοί που έχουν παιδεία και αγαπούν πολύ τη μουσική και τον πειραματισμό μπορεί να βγάλουν το τραγούδι από το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται. Ηταν βασική μου αρχή από τον καιρό που ήμουν στην ΑΕΠΙ ότι όποιος ζητά άδεια για να τραγουδήσει ένα τραγούδι ή να το διασκευάσει θα την έχει. Τα τραγούδια είναι εκεί για να δοκιμάζονται από νέους μουσικούς ή τραγουδιστές και να γνωρίζουν νέες εκτελέσεις». «Πρόκειται για ένα από τα πολυαγαπημένα μας τραγούδια, που από καιρό θέλαμε να διασκευάσουμε», λένε, από την πλευρά τους, στον «Ε.Τ.» της Κυριακής τα μέλη της Opera Chaotique, Γιώργος Τζιουβάρας (φωνή/αφήγηση και πιάνο) και Χρήστος Κουτσογιάννης (ντραμς). «Σκεφτήκαμε ότι ήταν ρίσκο, καθώς πρόκειται για ένα θρυλικό τραγούδι που δεν έχει διασκευαστεί ξανά και δύσκολα το προσεγγίζει κανείς. Στόχος μας ήταν να του δώσουμε διαφορετική μορφή, να το φέρουμε στα δικά μας μέτρα, να του δώσουμε τον δικό μας ήχο, το δικό μας στιλ και ύφος, ώστε να γίνει πιο θεατρικό. Αλλάξαμε τον ρυθμό και την ενορχήστρωση θέλοντας να το κάνουμε πιο σύγχρονο, αν κι εμείς έχουμε ρετρό διάθεση στον τρόπο μας. Η Δήμητρα Παπίου έδωσε το δικό της ύφος, τραγουδώντας το μέρος του Δήμου Μούτση, ενώ εγώ τραγούδησα το μέρος της Σωτηρίας Μπέλλου (λέει ο Γιώργος Τζιουβάρας). Αυτό, επίσης, έγινε επίτηδες. Ηταν πρόκληση και ρίσκο, αλλά, ως γνωστόν, μας αρέσουν οι προκλήσεις».
«Το “Δε λες κουβέντα” είναι ένα ξεχωριστό, υπέροχο τραγούδι των Τριπολίτη και Μούτση. Για μένα το κίνητρο ήταν ότι οι Opera Chaotique, τους οποίους θεωρώ καλλιτέχνες υψηλής αντίληψης και αισθητικής, το αντιμετώπισαν με καινούργια έμπνευση, με αποτέλεσμα να μου αρέσουν κι εμένα η φωνή και η ερμηνεία μου μέσα σ’ αυτό το νέο ηχητικό περιβάλλον που δημιούργησαν», λέει, από τη δική της πλευρά, η Δήμητρα Παπίου και συνεχίζει:
«Πιστεύω ότι γενικότερα οι νέοι καλλιτέχνες θα πρέπει να πειραματίζονται σε διαφορετικά είδη, ώστε να προκύπτουν νέες ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις. Αρκεί να το κάνουν με σεβασμό και με έναν τρόπο που να προκύπτει κάτι καινούργιο. Υπάρχουν ευτυχείς διασκευές που έχω ακούσει, όπως σε τραγούδια του Χατζιδάκι ή του Χιώτη, τα οποία φωτίζονται διαφορετικά. Οι διασκευές, άλλωστε, κάνουν γνωστά τα τραγούδια στις νεότερες γενιές. Γι’ αυτό πρέπει να γίνονται».
Μελοποιήσεις ποιημάτων, διασκευές και ορχηστρικά κομμάτια
Ο δίσκος «Στων διακαμένων σας χειλιών την άκρη», των Opera Chaotique, όπου περιέχεται το τραγούδι «Δε λες κουβέντα», είναι ο πρώτος ελληνόφωνος ύστερα από τρία ξενόγλωσσα που προηγήθηκαν και περιέχει μελοποιήσεις ποιημάτων κορυφαίων Ελλήνων ποιητών, όπως των Γιάννη Ρίτσου, Ανδρέα Εμπειρίκου, Κώστα Βάρναλη, Μίλτου Σαχτούρη, Κώστα Καρυωτάκη και Ναπολέοντος Λαπαθιώτη. Επίσης, μια διασκευή στην «Ταυτότητα» σε πρώτη ερμηνεία Γιώργου Μαρίνου των Δ. Ιατρόπουλου, Ν. Δανίκα, στο «Στην Κ» του Παύλου Σιδηρόπουλου, καθώς και δύο ορχηστρικά. Ο Μίλτος Πασχαλίδης ερμηνεύει το κείμενο του Ανδρέα Εμπειρίκου στο ντουέτο του «Μέγας Ανατολικός».
Τον πίνακα που κοσμεί το εξώφυλλο του δίσκου έχει φιλοτεχνήσει ο εικαστικός Γιώργος Ρόρρης.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr