Η κρίση γεννάει ιδέες στο μεγάλο λιμάνι. Μουσείο, δήμος, περιφέρεια και Δημοτικό Θέατρο ενώνουν τις δυνάμεις του με στόχο την πολιτιστική αναβάθμιση του οικοδομικού τετραγώνου όπου βρίσκεται το Μουσείο.
Ενα μουσείο παραγνωρισμένο, με χαμηλή επισκεψιμότητα, που δεν γνωρίζει το «σουξέ» άλλων μεγάλων μουσειακών οργανισμών της Αθήνας, αν και διαθέτει εκθέματα-διαμάντια που δεν θα τα συναντήσεις πουθενά αλλού. Οπως τα αριστουργηματικά τέσσερα χάλκινα γλυπτά, που είναι από τα ελάχιστα που έχουν διασωθεί, παγκοσμίως.
Για την αναβάθμισή του δαπανήθηκαν πολλά χρήματα από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους. «Τα χρήματα αυτά μείνανε ανεκμετάλλευτα και πρέπει να αξιοποιηθούν», λέει στον «Ε.Τ.» η αεικίνητη έφορος αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων, Στέλλα Χρυσουλάκη. Οι σκέψεις αυτές ήταν το εφαλτήριο για σχεδιασμούς που πλέον περνούν σε φάση υλοποίησης.
Στον προαύλιο χώρο του Μουσείου βρίσκεται το αρχαίο θέατρο της Ζέας. Σύμφωνα με επιγραφική στήλη, χρονολογείται το 2ο αιώνα π.Χ. και φαίνεται να δημιουργήθηκε με πρότυπο το Διονυσιακό Θέατρο της Αθήνας. Πρόκειται για «το μοναδικό δημόσιο μνημείο του αρχαίου Πειραιά που έχει διασωθεί», λέει η γνωστή αρχαιολόγος.
Ωστόσο, τα κατάλοιπα του μνημείου είναι ελάχιστα και πολλοί επισκέπτες δεν αντιλαμβάνονται καν την παρουσία του. Εχει διασωθεί η ορχήστρα, ένα τμήμα διαδρόμου, το αποτύπωμα του θεάτρου στα λαξεύματα του πειραϊκού βράχου αλλά και τα θεμέλια της κατασκευής που στήριζαν το κοίλο, τα οποία καταλαμβάνουν το 40% της έκτασης. Στο χώρο θα δημιουργηθεί ένα σύγχρονο θέατρο, με μεταλλικό σκελετό και ξύλινα καθίσματα στο χρώμα του βράχου, που θα ακολουθεί τη γεωγραφία του αρχαίου και θα αφήνει ορατά τα κατάλοιπα του μνημείου, όπως την ορχήστρα αλλά και τα ίχνη από τις πρώτες σειρές των εδωλίων, τμήμα των οποίων θα ανακατασκευαστεί.
Λιγότερα καθίσματα
Η προμελέτη εγκρίθηκε ομόφωνα από το Συμβούλιο, με περιορισμό όμως του όγκου και των καθισμάτων της νέας κατασκευής (από 800 σε περίπου 600) μετά από πρόταση της εφόρου Αθηνών Ελένης Μπάνου. Σύμφωνα με το διευθυντή Αναστήλωσης Δημοσθένη Σβολόπουλο, το σύγχρονο κοίλο, το οποίο θα είναι αναστρέψιμο, «θα τονίσει την ύπαρξη του αρχαίου θεάτρου».
Με την έγκριση του ΚΑΣ ανοίγει ο δρόμος για την εκπόνηση και των υπολοίπων μελετών που απαιτούνται για την υλοποίηση του έργου αλλά και για την ένταξή του, από την Περιφέρεια Αττικής, στο νέο ΕΣΠΑ. «Από τη στιγμή που το έργο θα ενταχθεί, θέλουμε περίπου μία τριετία για την υλοποίησή του», σημειώνει η κ. Χρυσουλάκη.
Με επίκεντρο το νέο θέατρο και σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, τον ισχυρό πολιτιστικό πόλο της πόλης, η Εφορεία Αρχαιοτήτων σχεδιάζει τη διενέργεια καλοκαιρινού Φεστιβάλ με θεατρικό και μουσικό χαρακτήρα.
Αντώνης Καρατζαφέρης
Από το ένθετο WeekEnd της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου