Η απογοητευτική αυτή εικόνα δυστυχώς δεν αποτελεί προϊόν της φαντασίας μας.
Η προσέλευση των θεατών στις θεατρικές παραστάσεις του πολύπαθου φετινού Φεστιβάλ Αθηνών -κατά την πρώτη χρονιά μετά τις παλινωδίες που ακολούθησαν την αποπομπή του Γιώργου Λούκου- φαίνεται να παρουσιάζει κάμψη σύμφωνα με την εικόνα που είχαν οι αίθουσές του.
Μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, επίσημα στοιχεία για τα εισιτήρια των θεατρικών παραστάσεων από το Φεστιβάλ δεν ήταν διαθέσιμα.
Συγκεκριμένα οι μεγάλες αίθουσες (Δ’ 700 ατόμων και Η’ 450-500 ατόμων) που παραδοσιακά φιλοξενούσαν «καυτά» sold out, φέτος δεν παρουσίασαν αντίστοιχη εικόνα. Εξίσου χαμηλή προσέλευση -σχεδόν απογοητευτική- είχαν παραστάσεις που φιλοξενήθηκαν στο REX του Εθνικού και στο Μέγαρο Μουσικής.
Μόνο η αίθουσα Ε’, χωρητικότητας μόλις 130 θέσεων, παρουσίασε θετικό πρόσημο. Συνεπώς τα έσοδα φαίνεται ότι φέτος είναι λιγότερα, μια και από την Επίδαυρο -που πάει πολύ καλά, τηρουμένων των αναλογιών- τα έσοδα πηγαίνουν αποκλειστικά στους θιάσους. Σημειώνουμε πως τα νούμερα από τις μουσικές παραγωγές ίσως να περιορίσουν την πτώση στο φετινό φεστιβαλικό απολογισμό.
Ωστόσο, ας δούμε κάποια ανησυχητικά στοιχεία, που δείχνουν ότι η φετινή διοργάνωση δεν είχε τη συνήθη εισπρακτική επιτυχία των τελευταίων ετών. Αρχικά, καμία παράσταση της διοργάνωσης δεν έγινε φέτος «talk of the town».
Τουναντίον, το κοινό γύρισε την πλάτη του στο έργο «The dark ages» του διακεκριμένου Ελβετού σκηνοθέτη Μίλο Ράου στο θέατρο Rex-Σκηνή Κοτοπούλη. Στη μία από τις δύο παραστάσεις η πληρότητα δεν άγγιζε ούτε το 30% των 600 θέσεων. Απογοητευτική ήταν η εικόνα της αίθουσας «Αλεξάνδρα Τριάντη» στο Μέγαρο, με τη φεστιβαλική όπερα «Μάκβεθ» του Τζουζέπε Βέρντι σε σκηνοθεσία του Νοτιοαφρικανού σκηνοθέτη Μπρέντ Μπέιλι.
Σε μια αίθουσα 700 θέσεων μετά βίας καλύφθηκε το ένα τρίτο. Μέτρια προσέλευση είχε η παράσταση «Minifield» της διεθνώς διακεκριμένης Λόλα Αρίας από την Αργεντινή, στη μεγάλη αίθουσα Η’.
Επίσης, η διακεκριμένη Μισέλ Αν ντε Με επέστρεψε στην Αθήνα με τη φεστιβαλική παραγωγή «Cold Blood» στην αίθουσα Δ’, όπου δυστυχώς και πάλι υπήρχαν κενές θέσεις.
Χατζής - Σαββιδάκης: Τραγουδούν τους μεγάλους συνθέτες από 23 Νοεμβρίου
Από τις εικόνες αυτές προκύπτει ότι το θεατρόφιλο κοινό δεν επέλεξε φεστιβαλικές προτάσεις, που ήταν οι περισσότερες μάλιστα φαβορί του φετινού προγράμματος, το οποίο αριθμούσε εβδομήντα και πλέον παραγωγές, εκ των οποίων πάνω από τριάντα ήταν θεατρικές παραστάσεις.
Επιπλέον, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε τις αναποδιές που έτυχαν φέτος στο θεσμό και σίγουρα αποτελούν πλήγμα για το ταμείο του. Κατά τη διάρκεια της πρώτης παράστασης του έργου «Η Τάξη μας» του Γιάννη Καλαβριανού, στη μεγάλη αίθουσα Η’, ένας ηθοποιός από το θίασο αντιμετώπισε πρόβλημα υγείας.
Η δεύτερη παράσταση δεν πραγματοποιήθηκε, ενώ δεν βρέθηκε ημερομηνία για να παιχθεί ξανά στο Φεστιβάλ.
Η πρώτη παράσταση «The dog days are over» του διάσημου χορογράφου Γιαν Μάρτενς στην αίθουσα Η’ ακυρώθηκε, καθώς, όπως ανακοινώθηκε από τις υπηρεσίες του Φεστιβάλ, υπήρχαν τεχνικά προβλήματα στη σκηνή. Βέβαια, δεν λείπουν τα ενθαρρυντικά στοιχεία για τη φετινή διοργάνωση.
Το θεατρόφιλο κοινό έδειξε την προτίμησή του στην όπερα «Αΐντα» του Τζουζέπε Βέρντι, που άνοιξε το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
Τα sold out, σύμφωνα με το Φεστιβάλ, ήταν τα έργα «Ιούλιος Καίσαρας» του Ρομέο Καστελούτσι στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου, με μόλις 80 θεατές ανά παράσταση, «Απολογίες 4 & 5» της Αργυρώς Χιώτη και των Vasistas στην αίθουσα Ε’ και «One Small Step for a Man» της Δανάης Θεοδωρίδου στην αίθουσα Α’. Η μικρή αίθουσα Ε’ γέμισε με την περφόρμανς «Revolt Athens», τη σύγχρονη «Αβαρία» του Βασίλη Μαυρογεωργίου, την πρωτότυπη «Monaksxá» της Ειρήνης Φαναριώτη και το ενδιαφέρον «Young Lear» της Ιόλης Ανδρεάδη. Γεμάτη ήταν η αίθουσα Δ’ με το έργο «Αμλετ» του πολυβραβευμένου Λιθουανού σκηνοθέτη Οσκάρας Κορσουνόβας.
Η Επίδαυρος έσωσε το γόητρο
Τα νούμερα δείχνουν ότι το κοινό προτίμησε τις παραγωγές στο αρχαίο αργολικό θέατρο. Στο θέατρο της Μικρής Επιδαύρου, η Τάνια Τσανακλίδου ξεχώρισε με τις δύο συναυλίες της καθώς οι υπόλοιπες παραστάσεις είχαν μικρότερη προσέλευση.
Ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη προσέλκυσε 18.000 θεατές και τις δύο ημέρες, με τη δεύτερη βραδιά sold out.
Η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού παρουσιάστηκε σε 14.000 θεατές, με τη δεύτερη βραδιά επίσης sold out.
Ακολούθησε η ανεξάρτητη παραγωγή «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά όπου στο κοίλον κάθισαν 13.000 θεατές. Το ΚΘΒΕ «αποβίβασε» τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις και προσέλκυσε συνολικά περίπου 8.000 θεατές.
Η παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ρίμας Τούμινας ανέβηκε την πρώτη μέρα μπροστά σε 3.500 και τη δεύτερη σε 4.500 θεατές. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προπώληση για τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού υπήρξε ικανοποιητική. Εικόνα sold out αναμένεται και στους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στις 19 και 20 Αυγούστου, ημερομηνίες που σημαίνουν και τη φετινή αυλαία του Φεστιβάλ Επιδαύρου.
ΞΕΝΙΑ ΣΤΟΥΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής