Ο Ντέιβιντ Ντόσον, που υποδύεται τον ανακριτή, και ο Αρθουρ ΜακΜπέιν, που υποδύεται τον ύποπτο, κάθονται αντικριστά σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου και παίζουν μια περίεργη παρτίδα σκακιού, καθώς ο δεύτερος φοράει χειροπέδες. Ο ήχος του τηλεφώνου σκίζει τη σιωπή και «κόβει» τη βαριά ατμόσφαιρα λυτρωτικά. Ανακριτής και ύποπτος θα βγουν αργότερα μια βόλτα στην πόλη κι εκεί ο πρώτος θα δώσει στον δεύτερο την ευκαιρία να δραπετεύσει, μόνο και μόνο για να αποδειχθεί ότι είναι ένοχος.
Ο σκηνοθέτης Θεόφιλος Παπαστυλιανός, αναφερόμενος στο βιβλίο του Αντώνη Σαμαράκη, μας λέει ότι αναφέρεται στα ολοκληρωτικά καθεστώτα, αλλά ουσιαστικά μιλάει «για τους ανθρώπους και πόσο κοντά μπορούν να βρεθούν. Και για τις γκρίζες ζώνες, μακριά από τα δίπολα “άσπρο-μαύρο”, “καλό-κακό”, “εμβολιαστές-αντιεμβολιαστές”. Τι είναι οι γκρίζες ζώνες; Είναι τα σημεία επαφής των ανθρώπων. Μπορεί εκεί να πετύχουμε ένα σημείο επαφής 10%-20%. Δεν λέω ότι θα γίνουμε κολλητοί. Αλλά και αυτό το 20% που θα αναγνωρίσεις τον εαυτό σου μέσα από τον άλλον είναι σημαντικό, γιατί ουσιαστικά αυτό γίνεται στο βιβλίο. Ο ένας αναγνωρίζει τον εαυτό του μέσα από τον άλλον».
Νωρίτερα, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε και με τους δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, τον Ντέιβιντ Ντόσον και τον Αρθουρ ΜακΜπέιν, δύο ασκημένους νεαρούς ηθοποιούς στο βρετανικό θέατρο, αλλά και σε κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Ο δεύτερος, μάλιστα, έχει γράψει παιδικά βιβλία και είναι δημιουργός podcast και για τον «Guardian».
«Ο κόσμος δεν έχει αλλάξει από τότε που γράφτηκε το βιβλίο. Η ταινία σχολιάζει αυτή τη λογική του “αν δεν είσαι μαζί μας, είσαι εναντίον μας”, κάτι που ισχύει γενικότερα και σίγουρα στη βρετανική πολιτική τα τελευταία 10-15 χρόνια και από τις δύο πλευρές. Αυτό μας έχει οδηγήσει στην Αγγλία σε κάποιες επικίνδυνες καταστάσεις και έχει προκαλέσει πολλά προβλήματα. Οι διαφορετικές πλευρές δεν επικοινωνούν και αυτό είναι επικίνδυνο. Η λογική “αν δεν είσαι μαζί μας, είσαι εναντίον μας” απευθύνεται σε όλους, άσχετα από την πολιτική τοποθέτηση του καθενός», μας λέει ο Αρθουρ ΜακΜπέιν, που υποδύεται τον ύποπτο. Και συνεχίζει: «Στη Ρίγα της Λετονίας, όπου κάναμε γυρίσματα, επισκεφθήκαμε το Μουσείο της KGB και είδαμε τι έκαναν στους συλληφθέντες του καθεστώτος. Ηταν πολύ τρομακτικό και φρικτό, και η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς ήταν να δώσουμε πνοή στην πραγματικότητα της κατάστασης και στην πραγματικότητα του τι θα μπορούσε να πάθει κάποιος που έχει συλληφθεί. Και επίσης να δώσουμε χώρο να αναπτυχθεί μια φιλία ανάμεσα στους δύο ήρωες που πρωταγωνιστούν. Ηταν σαν ισορροπία στο σχοινί του ακροβάτη ανάμεσα στον φόβο και τη δυστυχίαμ από τη μια μεριά, και την ανθρωπιά, από την άλλη».
Από την πλευρά του, ο Ντέιβιντ Ντόσον παραδέχθηκε ότι από την πρώτη στιγμή που διάβασε το σενάριο ήξερε ότι ήθελε να συμμετέχει. «Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμένα ως ηθοποιό σε αυτήν την ταινία είναι η αργή εξέλιξη του χαρακτήρα που υποδύομαι. Είναι ένα πολύ μεγάλο ταξίδι και ήταν πολύ ενδιαφέρον να βουτήξω και να εξερευνήσω αυτήν την τεράστια, αργή εξέλιξη του ήρωα. Ελπίζω το κοινό που θα δει την ταινία να αντιληφθεί και αυτό στο τέλος αυτήν την εξέλιξη», τονίζει. Και οι δύο δηλώνουν συγκινημένοι που συνάντησαν τη σύντροφο του Αντώνη Σαμαράκη, Ελένη, η οποία επισκέφθηκε τα γυρίσματα και υπέγραψε τα αντίτυπά τους του «Λάθους», ενώ όσον αφορά στον λιγοστό ελεύθερο χρόνο τους στην Αθήνα, ο Αρθουρ ΜακΜπέιν λέει ότι «βρήκαμε στην Κυψέλη ένα πολύ όμορφο καφέ. Την αγαπώ την Αθήνα. Στον ελεύθερο χρόνο μου κάνω αναρρίχηση σε τοίχους και αυτό κάνω κι εδώ», ενώ ο Ντέιβιντ Ντόσον, αντιθέτως, σημειώνει: «Είμαι λίγο σαν βρικόλακας. Μου αρέσει να μένω μέσα και να γράφω, κυρίως θεατρικά έργα».
Και οι δύο εκτιμούν επίσης το κλίμα που επικρατεί στα γυρίσματα. «Γνωρίζονται όλοι εδώ, είναι φίλοι και ενδιαφέρονται για την ταινία τόσο πολύ. Βλέπεις χαμόγελα και υπάρχει καλή ενέργεια. Είναι όλοι πολύ δεμένοι μεταξύ τους, ακόμα και μετά από 12 ώρες στη δουλειά. Είναι σαν οικογένεια», σημειώνει ο Αρθουρ ΜακΜπέιν.
Info
Το «The Flaw» είναι παραγωγή της εταιρίας «Αργοναύτες» και θα προβληθεί στις αίθουσες το 2025.
Σενάριο-Σκηνοθεσία: Θεόφιλος Παπαστυλιανός.
Παίζουν: David Dawson, Arthur McBain, Ralf Little, Αντζελα Μπρούσκου, Sarah Akokhia κ.ά.
«Δυστυχώς, η ταινία είναι επίκαιρη»
«Διάβασα “Το λάθος” όταν ήμουν πιτσιρικάς και μου άρεσε τρελά. Πριν από μερικά χρόνια έτυχε και διάβασα την αγγλική έκδοση και είπα “αυτό θα γινόταν φοβερή ταινία”. Οσο περνούν τα χρόνια το βιβλίο παραμένει, δυστυχώς, επίκαιρο. Γι’ αυτό έχω και δύο συναισθήματα μέσα μου. Από τη μια, χαίρομαι, λέω “ωραία, το πέτυχα”, και, από την άλλη, λυπάμαι για το πώς πάει ο κόσμος. Εχουμε τον πόλεμο στην Ουκρανία, νωρίτερα την Covid-19, τώρα τη Μέση Ανατολή, και συνεχίζει. Δεν πιστεύω ότι σε δύο-τρία χρόνια θα έχει αλλάξει. Θα χειροτερεύει. Αρα, δυστυχώς, η ταινία θα είναι επίκαιρη, αλλά, ευτυχώς, θα αγγίζει το κοινό, γιατί θα είναι κοντά του», μας λέει ο σκηνοθέτης της ταινίας, Θεόφιλος Παπαστυλιανός, στη επίσκεψή μας στα γυρίσματα, όπου -έκπληξη!- έκανε ένα πέρασμα και ο διευθυντής φωτογραφίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Γιώργος Αρβανίτης, για να χαιρετήσει τους συναδέλφους του. «Η ταινία ήταν να γυρισθεί πέρυσι στα ελληνικά, αλλά οι πολιτικές εξελίξεις, οι εκλογές και το δυστύχημα στα Τέμπη το ανέβαλαν», συνεχίζει ο σκηνοθέτης και σημειώνει: «Εγώ ήθελα από την αρχή να γυρίσουμε την ταινία στα αγγλικά. Πέρα από ταξίδι της στα φεστιβάλ, πιστεύω ότι και ως φόρμα, επειδή αγγίζει πολύ το νουάρ, της ταιριάζει καλύτερα η αγγλική γλώσσα. Οταν θέλεις να πετύχεις κάτι άτοπο και άχρονο, βοηθάει αυτό».