«Η Τέχνη είναι αυτή που ελευθερώνει τη σκέψη, άρα και τις πράξεις» λέει στον «Ε.Τ.» η μουσειοπαιδαγωγός της ΕΠΜΑΣ Φρύνη Καρζή, σχετικά με την τρέχουσα δράση που συνδέει εκείνους που έζησαν τις καταιγιστικές αλλαγές της δεκαετίας του ’70 με τους νεότερους ηλικίας από 8 έως 17 ετών. Σε μια εποχή διεθνών προκλήσεων, τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα Μουσεία έχουν τη δυνατότητα να συνενώνουν γενιές και αξίες. Στις μέρες μας, αναμφίβολα, είναι ζωτικής σημασίας η προώθηση μιας κουλτούρας δημοκρατίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα παιδιά και τα νεαρά άτομα, αφού οι νοοτροπίες και οι συμπεριφορές διαμορφώνονται σε πρώιμο στάδιο και μπορεί να είναι καθοριστικές για τη μελλοντική τους συμμετοχή στα δημόσια θέματα.
«Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει αφετηρία την περιοδική έκθεση ‘Δημοκρατία’, και συνεχίζεται σε επιλεγμένα έργα από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου» περιγράφει η κ. Καρζή. Η εκκίνηση της διαδρομής γίνεται από τα δύο χαρακτηριστικά έργα που προβάλΛουν τις αντιθέσεις δύο καθεστώτων: την προσωπογραφία του Αλέξανδρου Παπαναστασίου, «του πρώτου δημοκράτη στην πολιτική ιστορία», φιλοτεχνημένο το 1936 από τον Κωνσταντίνο Παρθένη και την προσωπογραφία του Ισπανού δικτάτορα «Φράνκο» από τον Φερνάντο Μποτέρο (1986). Και κάπως έτσι ξεκινάει η συζήτηση για τη Χούντα, για την επταετία της δικτατορίας των συνταγματαρχών και το καθεστώς ανελευθερίας και φόβου. Προχωρώντας οι επισκέπτες, μεταξύ άλλων, θα συναντήσουν το κεντρικό έκθεμα της δράσης, το «Πολυτεχνείο» του Μάριου Βατζιά. «Είναι ένας πίνακας χωρισμένος σε τρία μέρη» σχολιάζει η κ. Καρζή και περιγράφει τα στάδια ξεκινώντας δηλαδή, από το κατώτερο επίπεδο του έργου, από την εξέγερση στην «ματωμένη νύχτα» του Πολυτεχνείου και φτάνοντας στο ανώτερο, στην ουράνια ζώνη με το ιστορικό σύνθημα «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία».
Η ΔΕΗ φωτίζει τον πολιτισμό
Στη συνέχεια συναντούν το βίντεο «Επανάσταση» της Πορτογαλίδας Ana Hatherly, όπου ο ήχος της εξέγερσης αποδίδει την ατμόσφαιρα κάθε ταραγμένης περιόδου, το σύμβολο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, όπως αποτυπώθηκε από τον Κωνσταντίνο Μαλάμο το 1975, και τα «Γαρύφαλλα» του Βλάση Κανιάρη του 1969 θυμίζοντας την Επανάσταση των Γαριφάλων στη Πορτογαλία, που ανέτρεψε το καθεστώς Εστάντου Νόβου στις 25 Απριλίου του 1974, πριν από πενήντα χρόνια. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής, οι συμμετέχοντες θα συναντήσουν την «Εξοδο του Μεσολογγίου» του Θεόδωρου Βρυζάκη (1853), αλλά και την προσωπογραφία του αρχιτέκτονα του Πολυτεχνείου, Λύσανδρο Καυταντζόγλου, τον οποίο ζωγράφισε ο Νικηφόρος Λύτρας.
Info
«17 Νοεμβρίου 1973».
Σάββατο 16 Νοεμβρίου, Ωρα: 11:00
Σχεδίαση & Διεξαγωγή: Φρύνη Καρζή, μουσειοπαιδαγωγός ΕΠΜΑΣ
Ηλικίες : 8-17 ετών (απαραίτητη η συνοδεία παιδιών)
Ειδήσεις σήμερα
Κήποι Έβρου: Γέφυρα φιλίας για Ελλάδα-Τουρκία
Καιρός – Κολυδάς: Προσοχή σε αυτές τις 4 περιοχές
Πάτρα: Πλημμύρισε το προαύλιο σχολείου λόγω της κακοκαιρίας Alexandros – Εγκλωβίστηκαν οι μαθητες
Σεισμός τώρα ανοιχτά της Αστυπάλαιας – Οι πρώτες πληροφορίες
Θεσσαλονίκη: Αθώος ο 40χρονος ιερέας που τον κατηγόρησε για τον ξυλοδαρμό της η ανήλικη κόρη του
Κόβει τις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά ο Τραμπ – Σφυράει… κλέφτικα ο Έλον Μασκ