Οι επισκέπτες προτιμούν, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το εν λόγω δεκάμηνο, τον ιερό βράχο της Ακρόπολης (2.510.397 επισκέπτες) και το Μουσείο της (1.428.037), το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (489.279), το Μουσείο Ηρακλείου (404.660) και την Κνωσό (612.119).
Τι προσελκύει όμως τους επισκέπτες; Το όνομα «Ακρόπολη» δεν αρκεί για να κάνει τη διαφορά, υπογράμμισε ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής.
«Ποιο brand name μπορεί να σταθεί σήμερα εάν δεν προσφέρεις κάτι;», τόνισε στο ΑΠΕ, συμπληρώνοντας ότι το Μουσείο Ακρόπολης προσπαθεί να ανανεώνεται συνεχώς, δίνοντας το παράδειγμα της περιοδικής έκθεσης «Ελευσίνα. Τα Μεγάλα Μυστήρια», που εγκαινιάζεται την Κυριακή 25 Φεβρουαρίου, ή του προγράμματος «Ψηφιακό Μουσείο», που συμβαδίζει με τις νέες ψηφιακές εφαρμογές. «Το βασικό είναι το μουσείο να παρακολουθεί τους επισκέπτες του, να είναι στραμμένο προς αυτούς, να προσπαθεί να αφουγκράζεται τις προσδοκίες του και, στον βαθμό που μπορεί, να τις ικανοποιεί. Κάτι που δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, αλλιώς θα το έκαναν πάρα πολλοί».
Τι μπορούν όμως να κάνουν πιο απομονωμένα και παραγνωρισμένα μουσεία; «Όλα τα μουσεία της χώρας και όλοι οι αρχαιολογικοί χώροι έχουν κάτι να προσφέρουν. Οι ιστορίες που έχουν να πουν και τα αντικείμενα που έχουν να δείξουν είναι γοητευτικά και για τον Έλληνα και για τον ξένο επισκέπτη», απαντά, τονίζοντας ωστόσο ότι «από εκεί και ύστερα είναι τι τρόπους επιλέγει ο καθένας για να βγει προς τα έξω. Το βασικό, πιστεύω, είναι να στραφούν τα μουσεία προς τους επισκέπτες και όχι να περιμένουν απλώς να έρθουν. Να πλησιάσουν τον επισκέπτη, να του δείξουν ότι τον προσέχουν, ότι θέλουν να του προσφέρουν κάτι. Και φυσικά η συνεχής βελτίωση», σημειώνει.
Τα μουσεία μας έχουν πραγματικούς θησαυρούς που αλλού θα δίνανε τεράστια ποσά για να αποκτήσουν, συμπληρώνει ο κ. Παντερμαλής. «Εμείς τα αντικείμενα που έχουν τα μουσεία τα αποκτήσαμε μέσα από τα χώματα αυτής της γης. Πρέπει, λοιπόν, όλοι όσοι τα διαχειριζόμαστε να φανούμε αντάξιοι. Γιατί δεν είναι μια συνηθισμένη ενασχόληση αυτό που κάνουμε σε αυτή τη χώρα, αλλά κάτι εντελώς ιδιαίτερο. Τα ίδια τα αρχαία μάς εκπαιδεύουν και αν δεν ‘ακούς’ αυτά που λένε, μπορεί να περάσεις μια ζωή χωρίς να πάρεις είδηση ποιος είσαι και τι υπάρχει γύρω σου. Αλλά από τη στιγμή που καταλαβαίνεις τη σημασία αυτών που διαχειρίζεσαι, δένεσαι με αυτά και τότε αρχίζεις να ψάχνεις».
Η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Μαρία Λαγογιάννη, τόνισε ότι είναι δυο οι παράγοντες που φέρνουν το ΕΑΜ στη δεύτερη θέση της λίστας. «Ο πρώτος είναι ότι έχουμε αύξηση τουριστικού ρεύματος στην Ελλάδα. Βέβαια η αύξηση αυτή δεν βοηθάει αν ένα μουσείο δεν είναι ενεργό, αν δεν δραστηριοποιείται. Κι ερχόμαστε στον δεύτερο παράγοντα. Είναι απαραίτητο για ένα μεγάλο μουσείο, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, να προσφέρει νέες αιτίες τόσο στους τουρίστες, όσο και στους κατοίκους της Αθήνας και της υπόλοιπης Ελλάδας, να το επισκεφτούν», σημειώνει, τονίζοντας ότι «εμείς ως ΕΑΜ προσφέρουμε πολλές αφορμές και για τους Έλληνες λόγω των πολλαπλών δράσεων, αλλά έχουμε μπει και στον διεθνή χάρτη με τις περιοδικές μας εκθέσεις. Είναι γεγονός ότι οι τελευταίες αποτελούν, μαζί με τις μόνιμες εκθέσεις μας, πόλο έλξης και το διαπιστώνουμε αυτό τόσο από τα σχόλια των επισκεπτών όσο και από την αλληλογραφία που λαμβάνουμε», επισημαίνει η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στον χώρο περιοδικών εκθέσεων του οποίου αναμένονται να εγκαινιαστούν στις 7 Μαΐου οι «Αμέτρητες Όψεις του Ωραίου».
«Τις ετοιμάζουμε εδώ κι ένα χρόνο», ενημέρωσε η κ. Λαγογιάννη για τη νέα περιοδική έκθεση που μια πρώτη γεύση της πήραν (και θα συνεχίσουν να παίρνουν ως τον Απρίλιο) οι κάτοικοι της Σπάρτης, καθώς το Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού της λακωνικής πρωτεύουσας είναι ο πρώτος σταθμός της ομώνυμης περιοδεύουσας έκθεσης του ΕΑΜ, ενώ θα ακολουθήσουν κι άλλα μουσεία του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ). «Χαιρόμαστε πάρα πολύ που αυτό το μήνυμα απλώνεται σε όλη την Ελλάδα χάρη στη βοήθεια των μουσείων ΠΙΟΠ. Είναι μια πολύ καλή συνεργασία και βλέπω ότι στη Σπάρτη τη δέχτηκαν με πολύ ενθουσιασμό. Αυτές οι συνέργιες βοηθούν πάρα πολύ», επισήμανε ως προς τις δυνατότητες που υπάρχουν για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα ενός μουσείου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]