Η Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία ανέλαβε εξ ολοκλήρου την εκπόνηση της μελέτης για την ελληνική και την τουρκική πλευρά, σε συνεργασία με την Τουρκική Γενική Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων (KGM), παρουσίασε και φωτορεαλιστικό τρισδιάστατο βίντεο που απεικονίζει πώς θα είναι η γέφυρα «Φιλίας και Εμπιστοσύνης», όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της. Σε αυτό γίνεται μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν, ξεκινώντας από το 1954 και φτάνει στο σήμερα, με τις συναντήσεις ελληνικής και τουρκικής αντιπροσωπείας, αλλά και τις συζητήσεις σε υπουργικό επίπεδο μεταξύ Χρήστου Σταϊκούρα και Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, αλλά και σε επίπεδο ηγετών μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Παρουσίαση
Ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», Κωνσταντίνος Κουτσούκος, που πραγματοποίησε την παρουσίαση του τρισδιάστατου βίντεο στην τουρκική πλευρά, επισήμανε τη σημασία της νέας καλωδιωτής γέφυρας που θα συνδέει μαζί με την υφιστάμενη τις δύο χώρες, σηματοδοτώντας ένα νέο ελπιδοφόρο κεφάλαιο στις διεθνείς μεταφορές.
«Πλέον, έχουμε στα χέρια μας τη μελέτη. Σε διάστημα περίπου έξι μηνών θα ανακοινωθούν τα τεύχη δημοπράτησης και θα προχωρήσει ο διαγωνισμός. Η γέφυρα θα κατασκευαστεί μισή από την Ελλάδα και μισή από την Τουρκία. Εχει συμφωνηθεί να συσταθεί μία κοινή ομάδα εργασίας με αντικείμενο την επίβλεψη της προόδου κατασκευής του έργου και στις δύο όχθες του Εβρου, ώστε να μην παρατηρηθούν… αρρυθμίες», είπε στον «Ε.Τ.» ο κ. Κουτσούκος. Εκτιμάται ότι από τη στιγμή που τα συνεργεία των εργολάβων πιάσουν δουλειά, θα απαιτηθούν δύο χρόνια εργασιών μέχρι την ολοκλήρωσή της.
Kακοκαιρία Alexandros- Πειραιάς: Σε λίμνη μετατράπηκε το Μικρολίμανο μετά από 15 λεπτά βροχής
Συμβολή στην ανάπτυξη
Η νέα γέφυρα θα είναι καλωδιωτή τριών ανοιγμάτων, με το μήκος της να ανέρχεται σε 811 μέτρα, εκ των οποία τα 344 μ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας. Θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλευρικές διαμορφώσεις πεζοδρομίων για τον κάθε κλάδο. Θα κατασκευαστεί μερικές δεκάδες μέτρα μακριά από την υπάρχουσα γέφυρα των Κήπων. Αναμένεται να βελτιώσει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής άνεσης, να συμβάλει στην εθνική πολιτική περιφερειακής ανάπτυξης και γενικότερα στην περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων Ελλάδας και Τουρκίας. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, καθώς εξυπηρετεί λειτουργικά τη διασύνδεση Ελλάδας και Τουρκίας με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο IV (Βερολίνο-Σόφια-Θεσσαλονίκη), τη λειτουργική σύνδεση της Τουρκίας μέσω της Εγνατίας Οδού με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο Χ και τις βαλκανικές χώρες, με άμεσα οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα.
Εμβληματικό έργο
Σε παλιότερες δηλώσεις του, ο Κουτσούκος είχε χαρακτηρίσει το έργο ως εμβληματικό και είχε εκτιμήσει ότι τα αναμενόμενα οφέλη είναι πολλαπλά. Η μεν τουρκική πλευρά το βλέπει ως μια πύλη προς την Ευρώπη, η δε ελληνική αναβαθμίζει σημαντικά τη δική της πύλη εισόδου, με μεγάλο κέρδος για τις μεταφορές και των δύο χωρών. Επίσης, είχε κάνει λόγο για πολύ στενή συνεργασία των δύο χωρών σε ό,τι αφορά το έργο.
Να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη γέφυρα δύο λωρίδων κατασκευάστηκε το 1958 για τη διάβαση του ποταμού Εβρου μεταξύ των συνοριακών πυλών. Ωστόσο, σήμερα -66 χρόνια μετά- αδυνατεί να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη κυκλοφορία των οχημάτων. Οι δύο χώρες είχαν συμφωνήσει το… 2003 να προχωρήσουν στην κατασκευή νέας γέφυρας! Ομως, το πρότζεκτ προχωρούσε με ρυθμό… χελώνας καθώς σύμφωνα με πληροφορίες από την ελληνική πλευρά, οι Τούρκοι αξιωματούχοι έθεταν διαρκώς παράλογες απαιτήσεις και εμπόδια. Οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν κατά τις πρόσφατες διαδοχικές συναντήσεις Μητσοτάκη – Ερντογάν, οι οποίοι και άναψαν το πράσινο φως για να προχωρήσει -επιτέλους- το έργο.