Μεταξύ άλλων ο Νίκος Ταχιάος αναφέρθηκε στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και για τον σχεδιασμό του υπουργείου, για το Flyover στην Θεσσαλονίκη, για την γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, την κατάσταση του ΒΟΑΚ.
Κατά την παρουσίαση του ετήσιου απολογισμού του έργου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρατε ότι η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αττικής, αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Ποιος είναι ο σχεδιασμός;
Είναι αλήθεια ότι στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουμε στρέψει την προσοχή μας και δίνουμε προτεραιότητα και στα έργα της Περιφέρειας Αττικής. Η Αττική έχει ανάγκη από νέα έργα τα οποία θα διευκολύνουν τις μετακινήσεις περιμετρικά, εκτός ή υπογείως του αστικού ιστού και θα συντελέσουν στην επίλυση του κυκλοφοριακού και στην βιώσιμη αστική κινητικότητα. Αυτά τα οδικά έργα, είναι αδιαμφισβήτητο ότι, δεν μπορούν να αγνοηθούν. Και ένα ακόμα βασικό στοιχείο είναι ότι οι στοχεύσεις τους, δεν μπορούν να αποκατασταθούν μόνο με την ανάπτυξη των δημόσιων συγκοινωνιών.
Πρόθεσή μας, λοιπόν, είναι μέσα στους προσεχείς μήνες, να ανοίξουμε τις Πρότυπες Προτάσεις και να εξετάσουμε την εφικτότητα και βιωσιμότητα έργων, όπως η επέκταση της Περιφερειακής του Υμηττού και το οδικό τμήμα Ελευσίνα – Οινόη. Φυσικά, για εμάς, μια πολύ σημαντική προτεραιότητα είναι και ο διπλός κόμβος του Σκαραμαγκά για τον οποίο αναζητούμε χρηματοδοτικούς πόρους.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό, ωστόσο, είναι ότι η χρηματοδότηση των έργων της Αττικής είναι μια αρκετά δύσκολη υπόθεση. Κατ’ αρχάς, δεν είναι επιλέξιμα για τους κοινοτικούς πόρους και αυτός είναι και ένας λόγος που κάνει την εξίσωση ιδιαίτερα δύσκολη. Αυτή τη στιγμή, δουλεύουμε πυρετωδώς για να εξασφαλίσουμε τους πόρους που είναι απαραίτητοι για να εκκινήσουμε και αυτή την πολύ σημαντική προτεραιότητα εθνικού επιπέδου.
Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Πού βρισκόμαστε αυτήν την στιγμή;
Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας είναι ένα από τα πιο σημαντικά εν εξελίξει έργα υποδομής στη χώρα. Ο σχεδιασμός που ακολουθείται για την υλοποίησή της, υιοθετήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η οποία εισήγαγε ένα μάλλον προβληματικό, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, μοντέλο εκτέλεσης έργων. Σύμφωνα με αυτό, διαφορετικοί ανάδοχοι αναλαμβάνουν τις πρόδρομες εργασίες και την κύρια κατασκευή και λειτουργία του έργου, καθιστώντας την εξίσωση αυτή απαιτητική, αλλά πάντως αναγκαία για την ολοκλήρωσή του.
Όταν η Νέα Δημοκρατία, λοιπόν, ανέλαβε την διακυβέρνηση, προχώρησε στην υλοποίηση ενός έργου που είχε ήδη δημοπρατηθεί και που είχε οριστικοποιηθεί η χωροθέτησή των σταθμών του, σύμφωνα με μελέτες που είχαν εκπονηθεί από την τότε Κυβέρνηση. Αν ανέτρεπε τον σχεδιασμό, το έργο θα πήγαινε στα βράχια, θα χανόταν η χρηματοδότηση. Ουσιαστικά η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μας της πρώτης τετραετίας Μητσοτάκη, διέσωσε ένα προβληματικό εγχείρημα.
Αυτή τη στιγμή και ενώ πλέον, με πολλή προσπάθεια, οι εργασίες προχωρούν κανονικά, στον βαθμό που αυτό είναι εφικτό στο πλαίσιο του σχεδιασμού που περιέγραψα προηγουμένως, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αντιδράσεις, κυρίως πολιτικού χαρακτήρα, σε δύο βασικούς σταθμούς, αυτόν του Ευαγγελισμού και αυτόν των Εξαρχείων. Παρά ταύτα, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει με το έργο όπως έχει ξεκινήσει, χωρίς παρεκκλίσεις. Οτιδήποτε άλλο θα οδηγούσε σε περιπέτεια όπως αυτή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ένα έργο Μετρό αφορά στο σύνολο της μητροπολιτικής περιοχής και όχι μόνο συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες ή γειτονιές . Η Κυβέρνηση διασφαλίζει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί προς όφελος όλων των Αθηναίων, με στόχο να παραδοθεί το συντομότερο δυνατόν και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της πόλης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Για selfies στη Βαρβάκειο ο Κασσελάκης
Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα υποδομών που βρίσκονται στην ατζέντα σας;
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τον Υπουργό, Χρήστο Σταϊκούρα έχουμε θέσει έναν βασικό στόχο: την βελτίωση της ποιότητας ζωής και της καθημερινότητας των πολιτών, σε ένα πλαίσιο ασφαλών και σύγχρονων υποδομών.
Σε ό,τι αφορά στα οδικά έργα, προτεραιότητά μας αποτελεί η ολοκλήρωση των μεγάλων εμβληματικών έργων αλλά και μικρότερων. Ο άξονας Πάτρα – Πύργος αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του επόμενου έτους. Στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί τα τμήματά Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη και προχωρά και η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο. Το βόρειο τμήμα του Ε65 από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, έχει ξεπεράσει το 60% ολοκλήρωσης. Η Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (FlyOver) εξελίσσεται δυναμικά και τα εργοτάξια είναι πλέον ορατά. Οι μελέτες για το τμήμα Μπράλος – Άμφισσα έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και έχουν εκκινήσει πρόδρομες εργασίες. Μετά την παράδοση του άξονα Άκτιο – Αμβρακία, το τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα βρίσκεται σε τελικό στάδιο υλοποίησης. Το τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά επαναδημοπρατήθηκε και η υπογραφή της Σύμβασης αναμένεται τους προσεχείς μήνες. Για το τμήμα Λαμία – Καρπενήσι έχει ολοκληρωθεί το στάδιο της προεπιλογής των συμμετεχόντων και αναμένεται η συνέχιση του διαγωνισμού.
Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά έργα, πρώτα από όλα έχουμε την κατασκευή του Μετρό στην Αθήνα, με τη γραμμή 4 και στην Θεσσαλονίκη, όπου η βασική γραμμή παραδίδεται πριν το τέλος του έτους που διανύουμε και μπαίνει σε τροχιά η επέκταση προς Καλαμαριά. Επιπλέον, ένας από τους βασικούς μας στόχους είναι και ο εκσυγχρονισμός του προαστιακού και περιφερειακού σιδηροδρομικού δικτύου. Για παράδειγμα, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες , το Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και τη σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον προαστιακό σιδηρόδρομο.
Ακόμα, αυξημένη προτεραιότητα δίνεται και στη διαχείριση του νερού, ιδιαίτερα στην επαρχία. Έργα όπως τα έργα ύδρευσης στις περιφερειακές ενότητες Πρέβεζας – Άρτας – Αιτωλοακαρνανίας – Λευκάδας και η κατασκευή Φράγματος Τσικνιά, τα εγγειοβελτιωτικά έργα στις παραλίμνιες περιοχές Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας και ο ταμιευτήρας Μπραμιανού βρίσκονται στο προσκήνιο.
Προτεραιότητα για τα νησιά μας αποτελούν ακόμα και τα έργα στα αεροδρόμια Καστελίου στην Κρήτη και αυτά σε Πάρο, Νάξο και Χίο.
Τέλος, ίσως την πρώτη θέση στην λίστα των προτεραιοτήτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται τα έργα αποκατάστασης από τις θεομηνίες Daniel και Elias. Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη τευχών κατεπείγουσας ανάθεσης για οδικές υποδομές προϋπολογισμού της τάξεως των 900 εκατ. ευρώ, και για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της περιοχής, προϋπολογισμού 463 εκατ. ευρώ και με την ολοκλήρωση και των διαδικασιών δέσμευσης της χρηματοδότησης, προχωράει η διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αποκατάστασης σε 33 σχολικές μονάδες της περιοχής με δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ύψους 30,5 εκατ. ευρώ και πολλές από αυτές θα λειτουργήσουν με το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς που έχουμε μπροστά μας.
Το πρωτόγνωρο φαινόμενο της κακοκαιρίας «Daniel» προκάλεσε τεράστιες ζημιές στην περιοχή της Θεσσαλίας και σε δημόσιες υποδομές όπως στο σιδηροδρομικό δίκτυο και σε δρόμους. Που βρισκόμαστε σήμερα;
Από την πρώτη στιγμή, στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών βρεθήκαμε στις περιοχές που επλήγησαν από τα τραγικά αυτά φαινόμενα προκειμένου να διασφαλίσουμε την όσο το δυνατόν πιο άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των καταστροφών που σημειώθηκαν. Επισκεφθήκαμε όλες τις περιοχές, μιλήσαμε με τις τοπικές αρχές και τους κατοίκους, οργανώσαμε τις δράσεις και τους ειδικούς που θα τις αναλάμβαναν και το αποτέλεσμα των ενεργειών μας είναι αυτό που σας περιέγραψα στην προηγούμενη ερώτησή σας.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης μονοπωλεί το ενδιαφέρον. Όπως όλα δείχνουν, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία. Ποιες είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες και πότε εκτιμάτε ότι θα παραδοθεί το έργο στους πολίτες;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα πολυσυζητημένο έργο, όχι μόνο στην περιοχή την οποία αφορά, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Νωρίτερα από την εκπνοή του 2024, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα μπορούν πλέον να υπερηφανεύονται ότι χρησιμοποιούν τη βασική γραμμή του πιο ασφαλούς και του πιο λειτουργικού Μετρό της Ευρώπης.
Αυτήν τη στιγμή, έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες σε όλες τις θέσεις του έργου και μένουν μόνο κάποιες εκκρεμότητες στις προσβάσεις του σταθμού Βενιζέλου, οι οποίες παραδίδονται τον Σεπτέμβριο. Ακόμα, έχουν ολοκληρωθεί και οι εργασίες τελικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου σε όλους τους σταθμούς, εκτός των δύο μεγάλων κόμβων της οδού Ψελλού και ο νέος σταθμός μετεπιβίβασης, οι οποίοι ολοκληρώνονται τον Νοέμβριο.
Σήμερα, με τις τελευταίες εργασίες να προχωρούν βάσει του προγραμματισμού, πραγματοποιούνται καθημερινές δοκιμές σε όλα τα συστήματα και το τροχαίο υλικό από τον ανάδοχο και την εταιρεία λειτουργίας. Παράλληλα, διεξάγονται έλεγχοι για την πιστοποίηση της κατασκευής και την έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών για την άδεια λειτουργίας, καθώς και την αντίστοιχη πιστοποίηση της Εταιρείας Λειτουργίας. Βρισκόμαστε πράγματι στην τελική ευθεία.
Ένα ακόμα σημαντικό έργο είναι ο περιφερειακός υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος «Flyover». Τι σημαίνει για τους κάτοικους ο νέος οδικός άξονας και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα του έργου;
Το FlyOver είναι επίσης ένα πολυσυζητημένο έργο για τους Θεσσαλονικείς. Παρά τις αντιδράσεις που έχει εγείρει η κατασκευή του, είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει λύση για την το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Μητροπολιτικού Κέντρου της πόλης. Τα εργοτάξια είναι πλέον ορατά σε όλους και η συμφόρηση που υφίστατο το υπό κατασκευή τμήμα έχει ομαλοποιηθεί.
Σε κάθε περίπτωση, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες που μπορεί να προκαλεί ένα υπό κατασκευή έργο αυτού του βεληνεκούς και εργαζόμαστε για την άμβλυνση των επιπτώσεων της κατασκευής του στην πόλη. Για παράδειγμα, έχει ήδη υπογραφεί Υπουργική Απόφαση που αναθέτει την λειτουργία της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ5 έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ12 στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» για όσο διάστημα διαρκούν οι εργασίες κατασκευής. Επίσης, για τον περιορισμό των επιπτώσεων αποφασίστηκε η σύσταση ομάδας ειδικών επιστημόνων που θα επιφορτιστεί με τις απαιτούμενες δράσεις και την εκπόνηση μελετών εφαρμογής, οι οποίες θα τίθενται σε άμεσο έλεγχο και έγκριση από την Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου. Και επιπλέον, για τον ίδιο σκοπό και ανά τακτά χρονικά διαστήματα συστήνονται συντονιστικές συσκέψεις στις οποίες συμμετέχουν εκπρόσωποι της Κυβέρνησης, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και εκπρόσωποι των παραγωγικών κλάδων.
Ως προς το χρόνο περαίωσης του έργου, και προσωπικά, διατηρώ την δέσμευση του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης, ότι θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με το προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο χρηματοδοτεί ο Ανάδοχος με ιδίους πόρους και ως εκ τούτου, τυχόν καθυστερήσεις δε θα εξυπηρετούσαν ούτε εκείνον.
Την ίδια ώρα μεγάλα έργα υποδομών πραγματοποιούνται και στο νησί της Κρήτης. Πώς προχωράνε οι διαδικασίες για το αεροδρόμιο στο Καστέλι και ποια είναι τα επόμενα βήματα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ);
Στο Καστέλι, οι εργασίες προχωρούν με πολύ ενθαρρυντικούς ρυθμούς. Για την ακρίβεια, η πρόοδος υλοποίησης αυτή τη στιγμή έχει ξεπεράσει το 37%. Ήδη ξεκίνησαν και οι πρόδρομες εργασίες για το εμπορικό τμήμα της λειτουργίας και αυτή τη στιγμή, ρυθμίζουμε τις εκκρεμότητες σχετικά με την αεροναυτιλία και τις προσβάσεις του Αεροδρομίου, προκειμένου να τεθεί σε λειτουργία αμέσως μετά την ολοκλήρωσή του στις 6 Φεβρουαρίου 2027, όπως έχουμε δεσμευτεί.
Στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης καταβάλλονται προσπάθειες για την επιτάχυνση των εργασιών και στα τρία έργα, τα οποία θα βελτιώσουν την οδική υποδομή της Κρήτης, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια και συντομότερους χρόνους μετακίνησης από τη μία άκρη του νησιού στην άλλη. Ήδη έχουν ξεκινήσει τα πρώτα εργοτάξια για τα τμήματα Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος και Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη, ενώ εργαζόμαστε πυρετωδώς για την ταχεία συμβασιοποίηση του έργου της Παραχώρησης του ΒΟΑΚ, για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, το οποίο αποτελεί ένα έργο κρίσιμης σημασίας για το νησί.