Η τροπολογία θα αίρει το κώλυμα που υπάρχει σήμερα στον εκλογικό νόμο για τους υποψηφίους ευρωβουλευτές που για να ανακηρυχθούν θα πρέπει προηγουμένως να έχουν παραιτηθεί από βουλευτές. Οπως είναι γνωστό, κατατίθεται κυρίως για την υπουργό Τουρισμού και πρώην βουλευτή των ΑΝΕΛ Ελενα Κουντουρά και τον πρώην βουλευτή του Ποταμιού Σπύρο Δανέλλη, στους οποίους θα επιτρέψει να θέσουν υποψηφιότητα για την Ευρωβουλή και επισήμως και παράλληλα ο ΣΥΡΙΖΑ να διατηρήσει την πλειοψηφία των 151 εδρών. Δεν αποκλείεται βεβαίως να διευκολύνει και άλλους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ή και υπουργούς που θα είναι υποψήφιοι στην Ευρωβουλή, όπως και νυν βουλευτές άλλων κομμάτων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, από κυβερνητικές πηγές που προσπαθούν να θολώσουν τα νερά σχετικά με τα εκλογικά σενάρια, η τροπολογία θα επιτρέπει στους νυν βουλευτές και υποψηφίους ευρωβουλευτές, εφόσον εκλεγούν στην Ευρωβουλή στις 26 Μαΐου, να μπορούν να διατηρήσουν την έδρα τους για ένα μήνα και να παραιτηθούν ως και την 30 Ιουνίου, ημερομηνία που σχετίζεται με το ότι επισήμως η νομοθετική περίοδος για το Ευρωκοινοβούλιο ξεκινά την Τρίτη 2 Ιουλίου.
Ωστόσο, ο ισχυρισμός ότι η τροπολογία ενισχύει το σενάριο των εκλογών τον Οκτώβριο, καθώς αν ο Αλέξης Τσίπρας είχε αποφασίσει να πάει σε εθνικές εκλογές τον Μάιο, η παραίτηση των δύο υποψηφίων ευρωβουλευτών τις παραμονές της ανακήρυξης του ψηφοδελτίου για την Ευρωβουλή δεν θα δημιουργούσε πρόβλημα, αφού ούτως ή άλλως η Βουλή θα διαλυόταν για να οδηγηθεί η χώρα σε εκλογές, δεν ισχύει. Διευκρινιστικά: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προγραμματίσει να ανακοινώσει το σύνολο του ευρωψηφοδελτίου του – άρα και τα ονόματα των Κουντουρά και Δανέλλη – σε μεγάλη πολιτική εκδήλωση τις 27 Μαρτίου, ενώ η τελευταία ημέρα επίσημης υποβολής υποψηφιότητας για τις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου είναι η 2α Απριλίου.
Αυτό σημαίνει ότι χωρίς την τροπολογία που κατατίθεται ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχανε την πλειοψηφία των 151 βουλευτών επί της ουσίας από τις 27 Μαρτίου και τυπικά από τις 2 Απριλίου. Οι δύο αυτές ημερομηνίες δεν συμπίπτουν με την ελάχιστη προθεσμία προκήρυξης των πρόωρων εκλογών ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές στις 26 Μαΐου, καθώς πρόωρες εκλογές μπορούν να προκηρυχθούν ως και είκοσι ημερολογιακές ημέρες πριν την ημέρα των εκλογών. Δηλαδή 6 Μαΐου, σύμφωνα με το σενάριο των τριπλών εκλογών και αργότερα αν ισχύει το σενάριο για πρόωρες εθνικές εκλογές τον Ιούνιο που κυκλοφόρησε εσχάτως. Συνεπώς δεν ισχύει το επιχείρημα ότι Κουντουρά και Δανέλλης μπορούσαν να ανακοινώσουν υποψηφιότητα για την Ευρωβουλή χωρίς την ισχύ της νέας τροπολογίας, επειδή η Βουλή θα είχε διαλυθεί λόγω της προκήρυξης πρόωρων εκλογών στις 26 Μαΐου ή αργότερα τον Ιούνιο.
Επιπροσθέτως, η τροπολογία που καταθέτει η κυβέρνηση δεν λύνει το πρόβλημα αν όντως ο κ. Τσίπρας έχει αποφασίσει να πάει σε εξάντληση της τετραετίας. Και αυτό γιατί για το διάστημα μετά την 30 Ιουνίου, ημέρα κατά την οποία Κουντουρά και Δανέλλης θα πρέπει να παραδώσουν την έδρα εφόσον εκλεγούν, η κυβέρνηση πάλι θα έχανε την πλειοψηφία των 151 εδρών.
Και δεν το λύνει επειδή, όπως είναι γνωστό, η μεν κ. Κουντουρά προέρχεται από τους ΑΝΕΛ και σε περίπτωση παραίτησης την έδρα θα κατελάμβανε ο πρώτος επιλαχών από το ψηφοδέλτιο των Ανεξάρτητων Ελλήνων, ενώ το ίδιο θα συνέβαινε με τον κ. Δανέλλη, αφού την έδρα του θα κατελάμβανε ο πρώτος επιλαχών από το ψηφοδέλτιο του Ποταμιού – είναι ότι όπως χωρίς την τροπολογία ίσχυε ως τις ευρωεκλογές, έτσι και θα ισχύει μετά την 30 Ιουνίου. Εκτός αν έχει σάρκα και οστά το σενάριο που θέλει τον πρωθυπουργό να είναι βέβαιος ότι ο κ. Δανέλλης δεν πρόκειται να εκλεγεί και την απώλεια της κ. Κουντουρά σκοπεύει να την καλύψει με τον κ. Θεοχαρόπουλο, ώστε να μη χάσει την πλειοψηφία στη Βουλή.
Αυτά σε ό,τι αφορά τα τυπικά όρια και τις προθεσμίες που έχουν μόνο τυπική σημασία, καθώς υπάρχουν και εκείνοι που επιμένουν ότι η τελική απόφαση του πρωθυπουργού για τον χρόνο των εκλογών θα ληφθεί με βάση τα πολιτικά και τα οικονομικά δεδομένα και όχι τις προθεσμίες των θητειών των βουλευτών ή της κυβέρνησης.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου