Σύμφωνα με πληροφορίες, η έκθεση θα επισημαίνει τις εστίες από όπου μπορεί να προέλθουν δημοσιονομικές αποκλίσεις το 2019, τις καθυστερήσεις στις 12-13 από τις 16 δεσμεύσεις της Ελλάδας και θα παραπέμπει την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. από τα μέρη των ομολόγων και το επιτοκιακό κέρδος στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου.
Πέραν του τυπικού της υπόθεσης και την τακτική της «σιωπηρής κριτικής» που έχει υιοθετήσει η Επιτροπή απέναντι στην Ελλάδα, τις τελευταίες μέρες παρακολουθεί στενά ένα σίριαλ πλειοδοσίας που απειλεί να ανατρέψει όλα όσα έχουν συμφωνηθεί μετά το τέλος του προγράμματος.
Κοινοτικές πηγές με γνώση της ελληνικής πραγματικότητας εμφανίζονται ψύχραιμες απέναντι σε δηλώσεις που γίνονται αυτό τον καιρό, αναγνωρίζοντας ότι σε προεκλογική περίοδο -ειδικά στην Ελλάδα- ακούγονται πολλά περισσότερα από αυτά που μπορούν να γίνουν. «Μας ενδιαφέρουν κυρίως οι επίσημες αλλαγές και τα γεγονότα και όχι οι δηλώσεις», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσουν και την αναφορά Τσακαλώτου, την περασμένη Πέμπτη στο CNBC, για το θέμα της επαναδιαπραγμάτευσης των δημοσιονομικών στόχων. «Πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ είναι πολύ υψηλά για μια χώρα που έχει χάσει το 27% του ΑΕΠ της», είχε δηλώσει ο υπ. Οικονομικών.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι ο Ελληνας υπουργός γνωρίζει ότι δεν μπορεί να ανατρέψει ό,τι έχει συμφωνήσει πριν από έξι μήνες και πάνω στα οποία βασίζεται η συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους. Παρ’ όλα αυτά αποδίδουν τις δηλώσεις στην προεκλογική φιλολογία, που θα πρέπει όμως να αποφεύγεται.
Καμπανάκια…
Σε ό,τι αφορά τα γεγονότα, στην έκθεση, που θα συμπληρώνεται μέχρι και την τελευταία στιγμή, θα επισημαίνονται και πέντε σημεία στα οποία η Επιτροπή θα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το 2019.
Πρώτο είναι το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που φορτώνει τον προϋπολογισμό με πρόσθετες υποχρεώσεις 200 εκατ. ευρώ.
Διασκεδάζοντας τις ενστάσεις των δανειστών για το δημοσιονομικό κόστος που επωμίζεται το Δημόσιο, κυβέρνηση και τραπεζίτες συμφώνησαν το νέο πλαίσιο να έχει διάρκεια ζωής ενός χρόνου. Με δεδομένο ότι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα δεν θα λειτουργήσει πριν από το τέλος Απριλίου, το κόστος αυτό μοιράζεται ανάμεσα στα έτη 2019 και 2020 και δεν αποτελεί -προς το παρόν- μεγάλο κίνδυνο.
Τσίπρας: «Δεν είμαι αναχωρητής» - Παρέμβαση με καρφιά κατά Κασσελάκη και καμία αυτοκριτική
Ωστόσο, θα επισημαίνεται η ανάγκη ενοποίησης των πλαισίων για την «προσωπική πτώχευση», με την οποία θα ρυθμίζονται όλες οι οφειλές ενός φυσικού προσώπου με την προστασία της πρώτης κατοικίας, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Το δεύτερο μεγάλο μέτωπο, στο οποίο οι δανειστές δείχνουν σημαντικά μεγαλύτερη ανησυχία σε σύγκριση με την κυβέρνηση, είναι οι αναμενόμενες τους αμέσως επόμενους μήνες δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά σε μισθούς και συντάξεις. Πηγή της ανησυχίας είναι ότι δεν υπάρχουν προβλέψεις για την κάλυψη καταβολής έκτακτων ποσών για το 2019.
Χάσμα υπάρχει για το κόστος, καθώς το υπουργείο Εργασίας το ανεβάζει στα 4,5 δισ. το χρόνο, ενώ το υπουργείο Οικονομικών ανεπίσημα μιλά για 400-500 εκατ. ευρώ. Με βάση τη συμφωνία, μετά το πρόγραμμα, σε περίπτωση δημοσιονομικών αποκλίσεων η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει νέα μέτρα.
Το τρίτο μεγάλο μέτωπο είναι αυτό των προσλήψεων. Οι δανειστές μπορούν να δεχθούν τις προσλήψεις μέχρι του σημείου που αυτές θα αρχίσουν να επηρεάζουν το μισθολογικό κονδύλι του Δημοσίου. Μέσα στο χρόνο αναμένεται να γίνουν 45.505 μόνιμες και εποχικές προσλήψεις στο Δημόσιο, από τις οποίες έχουν εγκριθεί μόνο 6.500.
Το τέταρτο που έχουν επισημάνει επανειλημμένα είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου, θέμα που άπτεται και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Το Δημόσιο, παρά τα 7,5 δισ. € που έχει δανειστεί από τον ESM για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων, έχει ακόμη να εξοφλήσει πάνω από 2 δισ. ευρώ. Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει δημιουργήσει μηχανισμούς αποφυγής συσσώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Το πέμπτο μεγάλο θέμα είναι η εντύπωση ότι η Ελλάδα έχει αφήσει την προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων. Στην κατεύθυνση αυτή θα επισημαίνεται η καθυστέρηση της υλοποίησης του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και η «απραξία» του ΕΕΣΥΠ στη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας. Τούτο παρά το γεγονός ότι και στις χειμερινές εκτιμήσεις της Επιτροπής επισημαίνεται για την Ελλάδα ότι οδηγός της ανάπτυξης θα είναι οι επενδύσεις, καθώς ο τουρισμός θα έχει φέτος σημαντικό ανταγωνισμό από τη γειτονική Τουρκία ενώ και οι εξαγωγές θα έχουν απώλειες λόγω της επιβράδυνσης της ευρωζώνης.
Κατώτερος μισθός
Στην έκθεση θα υπάρχει σχόλιο και για την αύξηση του κατώτατου μισθού, κρατώντας όμως τις ισορροπίες και αναμένοντας τις επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία.
Οι υψηλοί τόνοι στο θέμα αποφεύχθηκαν με άνωθεν παρέμβαση, καθώς στο προεκλογικό κλίμα που σιγά σιγά εδραιώνεται στις Βρυξέλλες υπάρχει και το συνεχές προεκλογικό κλίμα της Αθήνας. Ζητήθηκε λοιπόν από τους συγγραφείς της έκθεσης να αποφευχθούν παρατηρήσεις που θα ρίξουν λάδι στην προεκλογική αντιπαράθεση, χωρίς όμως να ξεχνούν τις παραινέσεις για μετριασμένες αυξήσεις που είχαν γίνει κατά τις συζητήσεις στην Αθήνα στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης.
Το ίδιο και για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, για τις οποίες οι Βρυξέλλες δεν έχουν ακόμη εικόνα για την έκταση και την επίπτωσή τους στην οικονομία.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής