Το κοινωνικό μέρισμα, που θα αναλύεται σε έκτακτες ελαφρύνσεις για ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες, αναμένεται να φτάσει τα 800 εκατ. ευρώ, με το συνολικό πρωτογενές πλεόνασμα για το 2018 να φτάνει άλλη μια χρονιά στο 4% του ΑΕΠ. Η εξειδίκευση τόσο του ποσού που θα διατεθεί για παροχές όσο και των δικαιούχων αναμένεται περί τα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν θα έχει ολοκληρωθεί και η πρώτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση και θα έχει ετοιμαστεί και το προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Σε ό,τι αφορά το 2019 το θέμα είναι πιο περίπλοκο αφού οι παροχές θα είναι μόνιμες επηρεάζοντας τους δημοσιονομικούς στόχους για πολλά χρόνια και θα πρέπει φυσικά να εγκριθούν από τους δανειστές. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει ήδη παραδώσει στο Μαξίμου την εισήγηση για μέτρα μόνιμων ελαφρύνσεων τα οποία κοστολογούνται κοντά στο 1 δισ. ευρώ, έναντι ελαφρύνσεων 750 εκατ. ευρώ που έχουν συμφωνηθεί καταρχήν για τον επόμενο χρόνο και έχουν ενταχθεί στο Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022. Τα μέτρα αυτά αφορούν:
-Τη μείωση του κατώτερου συντελεστή φορολογίας στο 21%. Το μέτρο υπολογίζεται ότι έχει κόστος περίπου 460 εκατ. ευρώ και θα ωφεληθεί το σύνολο των φορολογούμενων.
-Την οριζόντια μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% με κάποιες προϋποθέσεις. Το μέτρο αφορά τη μείωση του ποσού του τελικού φόρου που καταλογίζεται με ένα πλαφόν στο ποσό που θα περικόπτεται ώστε να διασφαλίζεται ο εισπρακτικός στόχος των 2,65 δισ. ευρώ. Το κόστος του μέτρου εκτιμάται ότι μπορεί να περιοριστεί στα 200-250 εκατ. ευρώ.
-Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες. Θα γίνει με την αντίστοιχη μείωση του ορίου εισοδήματος πάνω στο οποίο υπολογίζονται σήμερα ασφαλιστικές εισφορές, που φτάνει σήμερα ως τα 70.000 ευρώ. Το κόστος θα εξαρτηθεί από το πόσο χαμηλά θα πέσει το πλαφόν αλλά δεν θα υπολείπεται των 250-300 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι να μειωθεί και η εισφοροαποφυγή που παρατηρείται τα τελευταία δύο χρόνια από ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες οι οποίοι δήλωσαν 650 εκατ. χαμηλότερα εισοδήματα το 2017 και 450 εκατ. το 2018. Βάρος θα δοθεί και στα θεσμικά μέτρα όπως η αύξηση του κατώτερου μισθού και η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, αν και υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που θα πρέπει να διευκρινιστούν στην πρώτη συνάντηση με τους δανειστές αμέσως μετά τη ΔΕΘ.
Να πέσουν δηλαδή τα κριτήρια με βάση τα οποία θα αυξηθεί ο κατώτερος μισθός για να καθοριστεί το ύψος της αύξησης και ο χρόνος προσαρμογής που θα πρέπει να δοθεί στην αγορά. Οι εισηγήσεις για αυξήσεις δαπανών σε Παιδεία, Υγεία και κοινωνική ασφάλιση κόπηκαν προς το παρόν λόγω έλλειψης χρημάτων. Το ίδιο και οι προτάσεις για μειώσεις των φόρων στα καύσιμα ώστε να αναζωογονηθεί η πρωτογενής και η δευτερογενής παραγωγή.
Στη δεύτερη αξιολόγηση κρίνονται οι συντάξεις
Το θέμα της μη περικοπής των συντάξεων, παρότι αναφέρεται συνεχώς από κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, δεν θα ανοίξει επίσημα πριν από την τελική ευθεία για την κατάρτιση του τελικού σχεδίου για τον προϋπολογισμό του 2019 τον Νοέμβριο. Η κυβέρνηση περιμένει υποστήριξη από την Commission στο αίτημα, έχοντας βάσιμες ελπίδες ότι λόγω των επερχόμενων ευρωεκλογών και του ογκούμενου κύματος ευρωσκεπτικισμού θα θελήσει να αποδείξει στην πράξη ότι η Ελλάδα αποκτά ως ένα βαθμό την οικονομική της αυτονομία. Ωστόσο γνωρίζει ότι θα έχει απέναντι και το ΔΝΤ και τη Γερμανία, που δεν θέλουν αναστροφή συμφωνημένων μέτρων.
Η επιχειρηματολογία θα περιστραφεί γύρω από στοιχεία που θα δείχνουν ότι το μέτρο δεν είναι διαρθρωτικό καθώς η εξοικονόμηση που επιχειρείται με την εφαρμογή του έχει ήδη επιτευχθεί με τις -μεγαλύτερες από τις απαραίτητες- παρεμβάσεις του νόμου Κατρούγκαλου. Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί ανεπίσημα στο περιθώριο του Eurogroup της Παρασκευής στη Βιέννη, όπου μέρος των υπουργών ετοιμάζεται να ζητήσει εξηγήσεις από την ελληνική πλευρά σχετικά με το θέμα της μη εφαρμογής του μέτρου της περικοπής των συντάξεων το 2019. Η επίσημη υποβολή του αιτήματος όμως αναμένεται να έρθει όταν εγκριθούν και ψηφιστούν από τα εθνικά κοινοβούλια τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους που ενέκρινε για την Ελλάδα το Eurogroup του Ιουνίου. Στην κατεύθυνση αυτή, κατά τις συναντήσεις με τους θεσμούς από τις 10 έως και τις 15 Σεπτεμβρίου, το θέμα δεν αναμένεται να συζητηθεί με δεδομένο ότι η Ελλάδα δεν θα έχει υποβάλει σχετικό επίσημο αίτημα.
Την 1η Οκτωβρίου θα κατατεθεί στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού με τις δράσεις ελάφρυνσης για το 2018 και το 2019 αλλά χωρίς νύξη για την αναστροφή του μέτρου περικοπής των συντάξεων – ούτε στην Αθήνα ούτε και στο Eurogroup που θα γίνεται την ίδια μέρα στις Βρυξέλλες. Το ίδιο και κατά την παρουσίαση του προσχεδίου του προϋπολογισμού στις 15 Οκτωβρίου στην Commission. Από την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού μέχρι και τη φθινοπωρινή σύνοδο του ΔΝΤ αναμένεται να έχουν εγκριθεί τα μέτρα για το χρέος από τα εθνικά κοινοβούλια. Κατά τη διάρκεια της συνόδου από τις 8 έως και τις 14 Οκτωβρίου θα γίνουν οι πρώτες επίσημες συζητήσεις για το ενδεχόμενο μερικής εφαρμογής ή πλήρους αναίρεσης του μέτρου της περικοπής των συντάξεων το 2019, όπου το ΔΝΤ και η Γερμανία αναμένεται να εκφράσουν την αντίθεσή τους. Το αίτημα σχετικά με τη μη εφαρμογή των περικοπών αναμένεται να συζητηθεί επίσημα στο Eurogroup που θα γίνει στις 5 Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες. Ανάλογα με την αντιμετώπιση του αιτήματος το θέμα αναμένεται να προχωρήσει ή να ανακληθεί οριστικά στη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση που θα ξεκινήσει στις 5 Δεκεμβρίου.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]