Μπορεί το 70% των προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ να είναι υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας, ωστόσο οι καταναλωτικές οργανώσεις καταγγέλλουν κερδοσκοπικά παιχνίδια, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης έχει προαναγγείλει νομοθετική πρωτοβουλία για να βάλει τέλος στις πλασματικές προσφορές.
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε γίνει αποδέκτες πολλών καταγγελιών σχετικά με τη συμπεριφορά των εταιριών ως προς το θέμα έκπτωση, με τις προσφορές που υπόσχονται μειώσεις τιμών 40%, 50% ή 1+1 δώρο. Αυτό που γίνεται επί της ουσίας είναι να ανεβάζουν τις τιμές και μετά να κάνουν δήθεν προσφορά στον καταναλωτή 50%. Αυτό το καθεστώς πρέπει να πάρει ένα τέλος», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος, Γιώργος Λεχουρίτης.
Παράδειγμα
Για παράδειγμα, μεγάλη εταιρία αναψυκτικών διαφημίζει ότι πουλά τις πορτοκαλάδες της σε προσφορά 5+1 δώρο. Δηλαδή, αγοράζεις έξι και πληρώνεις τις πέντε, πράγμα που, όπως φαίνεται, δεν ισχύει. Η εν λόγω συσκευασία διατίθεται στην τιμή των 3,90 ευρώ, που σημαίνει ότι τα 5 κουτάκια πορτοκαλάδας κοστίζουν 0,78 ευρώ έκαστον και το 1 είναι δώρο. Το ίδιο προϊόν μεμονωμένο και όχι υπό προωθητική ενέργεια, δηλαδή το ένα κουτάκι, κοστίζει 0,65 ευρώ, φθηνότερα, λοιπόν, απ’ ό,τι πωλείται η συσκευασία που είναι σε προσφορά.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το αλεύρι για όλες τις χρήσεις, το οποίο πωλείται σε προσφορά 2+1 δώρο. Η αρχική τιμή είναι στα 6,24 ευρώ, δηλαδή 3,12 ευρώ κάθε συσκευασία του ενός κιλού συν μία δώρο, όταν η μία συσκευασία του ενός κιλού εκτός προσφοράς πωλείται μόνη της στα 2 ευρώ, δηλαδή 56% φθηνότερα.
«Οταν ένα προϊόν πωλείται στη μισή τιμή σε μόνιμη βάση, φυσικά, και δεν θεωρείται προσφορά
Υποψίες για παραπλανητικές εκπτώσεις κινούν και τα προϊόντα που είναι σε προσφορά σε μόνιμη βάση, με ανώτατο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να παραδέχεται ότι τα είδη που πωλούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους είτε με έκπτωση 50% είτε με τη μορφή 1+1 δώρο ή 2+1 δώρο, στην πραγματικότητα δεν διατίθενται φθηνότερα.
«Οταν ένα προϊόν πωλείται στη μισή τιμή σε μόνιμη βάση, φυσικά, και δεν θεωρείται προσφορά. Η τελική τιμή μετά την έκπτωση είναι η πραγματική τιμή του προϊόντος. Κι αυτό συμβαίνει, κυρίως, στα είδη προσωπικής υγιεινής, στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά και λιγότερο στα τρόφιμα», δηλώνει χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής η ίδια πηγή.
ΣΕΛΠΕ: Ο στρατηγικός σχεδιασμός για το 2024-2027 και η νέα διοίκηση του συνδέσμου
Για παράδειγμα, αφρόλουτρο γνωστής πολυεθνικής εταιρίας με αρχική τιμή 5,98 ευρώ βρίσκεται πάντα υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας και πωλείται είτε στη μισή τιμή, δηλαδή 2,99 ευρώ, είτε στα 5,98 οι δύο συσκευασίες (1+1 δώρο). Το ίδιο προϊόν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες πωλείται από 2,5 έως 3,5 ευρώ. «Δεν μπορεί μια εταιρία να πουλάει πάντα ένα προϊόν με έκπτωση 50%, γιατί, όσο και να αυξηθούν οι όγκοι πωλήσεων, δεν θα έχει κέρδος. Προφανώς, η προσφορά είναι ένα τρικ της εταιρίας για να κερδίσει καταναλωτές, ωστόσο είναι άκρως παραπλανητικό», επισημαίνει κορυφαίο στέλεχος σούπερ μάρκετ.
Αντίστοιχα, υγρό απορρυπαντικό 30 πλύσεων με τιμή 12,50 ευρώ πωλείται στα ράφια τις περισσότερες μέρες του μήνα υπό τη μορφή 1+1 δώρο, με τους καταναλωτές να αγοράζουν ουσιαστικά δύο συσκευασίες για να «επωφεληθούν» της προσφοράς, ωστόσο, αν αγόραζαν το προϊόν στην κανονική του τιμή, θα πλήρωναν τα μισά χρήματα.
Μωρομάντιλα
Ενα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα παραπλάνησης των νοικοκυριών είναι αυτό που συμβαίνει με τα μωρομάντιλα. Μεγάλη εταιρία πουλά μόνιμα το προϊόν της σε συσκευασία 2+1 δώρο στην τιμή των 2,90 ευρώ από 8,85 ευρώ αρχική, δηλαδή χαμηλότερα και από την τιμή που θα πούλαγε το ένα πακέτο. «Αν δεχτούμε ότι το ένα πακέτο είναι δώρο, τα άλλα δύο με βάση την αρχική τιμή θα έπρεπε να κοστίζουν 4,42 ευρώ το καθένα. Πώς πωλούν μόλις 2,90 ευρώ τα τρία πακέτα; Δεν μπορεί παρά να έχουν φουσκώσει την αρχική τιμή και να παραπλανούν τον κόσμο», υπογραμμίζει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής εκπρόσωπος εταιρίας ερευνών του λιανεμπορίου.
Τα παραδείγματα αυτά, βέβαια, δεν αναιρούν το γεγονός ότι υπάρχουν και πραγματικές προσφορές, όταν γίνονται σε πιο αραιά χρονικά διαστήματα και σε μικρότερο ποσοστό, ελαφρύνοντας σημαντικά το καλάθι του νοικοκυριού.
Τα νοικοκυριά στο… κυνήγι των προωθητικών ενεργειών
Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι προωθητικές ενέργειες, κυρίως στα τρόφιμα και τα είδη οικιακής χρήσης. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας ερευνών Circana για το εννιάμηνο του 2023, οι προσφορές αντιπροσωπεύουν το 25,1% της αξίας των πωλήσεων στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (FMCGs).
Στα τρόφιμα, η αξία των πωλήσεων, λόγω των προωθητικών ενεργειών, αυξήθηκε στο 24,9% από 21,3% το αντίστοιχο περυσινό εννιάμηνο, στα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά το ποσοστό ανήλθε στο 25,7% από 21,7%, ενώ μικρή μείωση καταγράφηκε στα είδη ατομική υγιεινής και ομορφιάς από 28,6% πέρυσι στο 28,4% φέτος.
Παράλληλα, τα νοικοκυριά, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, εντείνουν το κυνήγι των προσφορών. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι κατηγορίες προϊόντων σε προσφορά που βρίσκονται στις πρώτες επιλογές είναι τα απορρυπαντικά και καθαριστικά (58,3%), τα είδη προσωπικής καθαριότητας και φροντίδας (56,1%), τα χαρτικά (46,5%), τα είδη νοικοκυριού (45,1%), τα συσκευασμένα προϊόντα πρωινού (41,0%), ο καφές (38,0%), τα συσκευασμένα τυποποιημένα τρόφιμα (36,9%), τα κατεψυγμένα λαχανικά (34,0%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (33,2%) και, τέλος, τα αναψυκτικά, οι χυμοί και τα νερά (31,0%).
Ειδήσεις σήμερα
Αντώνης Πανούτσος: «Μεσσίες», «παλτά», ο Στέφανος και ο Αλέξης
Τραγωδία στα Τέμπη: Βρέθηκαν το «μαύρο κουτί» και υλικό επιβατών
Τρίκαλα: Έκρηξη σε σπίτι, τραυματίστηκε ηλικιωμένος
Πόρισμα Ολλανδών: Αυτά πρέπει να γίγουν αμέσως στον θεσσαλικό κάμπο