Σε μια εις βάθος συζήτηση με τον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Σπύρος Πατέρας, αναφέρθηκε διεξοδικά σε όλα τα θέματα που αφορούν τον Οργανισμό, τονίζοντας ότι δημιουργούνται νέα δεδομένα στον ελληνικό σιδηρόδρομο που αναμένεται να φανούν το επόμενο διάστημα στο επιβατικό κοινό.
Αναλυτικότερα, κάνοντας έναν απολογισμό για τη χρονιά που φεύγει, ο κ. Πατέρας ανέφερε ότι ο ΟΣΕ προωθεί σειρά δράσεων και έργων, με στόχο την αύξηση της αξιοπιστίας του μέσου, τη βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής και την αύξηση της χωρητικότητάς του.
Οπως σημειώθηκε παραπάνω, ένα από τα σημαντικά έργα που βρίσκεται στη φάση δημοπράτησης είναι ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Δυτικής Αττικής. Πρόκειται για μια νέα γραμμή προαστιακού σιδηροδρόμου, μήκους 36 χλμ., που θα ξεκινά από τα Ανω Λιόσια, θα διασχίζει τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα, με επτά νέους σταθμούς που θα αλλάξουν τη μεταφορική εικόνα της Δυτικής Αττικής.
Η συμβασιοποίηση του έργου εκτιμάται για το φθινόπωρο του 2023 και η ολοκλήρωση της επέκτασης προβλέπεται για το τέλος του 2025. Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει ένα πλήρες δίκτυο με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση.
Η επέκταση θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF) θα ανέρχονται σε 80,57 εκατ. ευρώ επί συνόλου 110 εκατ. ευρώ (προ ΦΠΑ).
Βόρεια Ελλάδα
Ο κ. Πατέρας υπογραμμίζει ότι «ένα δεύτερο πολύ σημαντικό έργο για το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι το πρώτο ΣΔΙΤ για την ανάταξη και τη συντήρησή του. Πρόκειται για τον οριζόντιο άξονα της Βόρειας Ελλάδας, δηλαδή το δίκτυο από τον Στρυμόνα έως την Αλεξανδρούπολη και από το Πλατύ έως τη Φλώρινα, συνολικού μήκους περίπου 450 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το 30%, περίπου, αφορά παρεμβάσεις ανάταξης και αναβάθμισης, ενώ το υπόλοιπο αφορά τη συντήρηση σε βάθος εικοσαετίας. Η συμβασιοποίησή του προβλέπεται έως τα τέλη του 2023, ώστε ο ανάδοχος να μπορεί να αναλάβει στις αρχές του 2024». Και προσθέτει: «Η λειτουργία και η ανάταξη του δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα έχουν λάβει πολύ σημαντικές διαστάσεις την τελευταία περίοδο, δεδομένης της σπουδαιότητας των διαδρόμων αλληλεγγύης, δηλαδή των διευρωπαϊκών εξόδων της χώρας, εξαιτίας των πρόσφατων γεωπολιτικών εξελίξεων.
Παράλληλα, δεδομένου ότι το εγχώριο δίκτυο χρειάζεται άμεσα παρεμβάσεις, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι βραδυπορίες και να αυξηθεί η χωρητικότητα, ο Οργανισμός συνεχίζει να δημοπρατεί και να εκτελεί έργα ανατάξεων και συντηρήσεων σε όλο το εύρος του δικτύου έως υλοποιήσεως του ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού. Τα έργα αυτά δεν αφορούν μόνο στην υποδομή και την επιδομή, αλλά και στα σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS που ολοκληρώνονται στο δίκτυο».
Πελοπόννησος
Μία άλλη σημαντική δράση, σύμφωνα με τον κ. Πατέρα, αφορά στην αξιοποίηση του δικτύου στην Πελοπόννησο. Στόχος είναι μια συνολική αντιμετώπιση, με σκοπό την ευρύτερη προαστιακή σύνδεσή της και την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου με στόχο να αποκομίσει η Πελοπόννησος τουριστικά και αναπτυξιακά οφέλη στα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών μοντέλων ανάπτυξης.
«Στα σχέδια του Οργανισμού σε πρώτη φάση είναι η γραμμή Κορίνθου-Ναυπλίου και η προαστιακή σύνδεση της Κάτω Αχαΐας με τον Πύργο».
Επιπλέον, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός παραχώρησης του διαμετακομιστικού κέντρου του Θριασίου ΙΙ. Το Θριάσιο ΙΙ ή, αλλιώς, ο Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και Σταθμός Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) αφορά ακίνητο έκτασης 1.450 στρεμμάτων περίπου, κυριότητας του ΟΣΕ, και αποτελεί ένα από τα πλέον σύγχρονα εμπορευματικά σιδηροδρομικά κέντρα στην Ευρώπη. Η παραχώρησή του αναμένεται να δώσει νέα δυναμική στην αξιοποίησή του και την αύξηση του έργου των συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα.
Εχει ήδη δρομολογηθεί η πρώτη σύνδεση, αυτή των ΒΙΠΕ του Βόλου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, σύνδεση η οποία θα αναβαθμίσει εμπορευματικά την περιοχή της Μαγνησίας και την πόλη του Βόλου, που ήδη διαθέτει ενεργό εμπορικό λιμάνι, αεροδρόμιο και τρεις ΒΙΠΕ.
Σε ό,τι αφορά τα διαρθρωτικά, οργανωτικά και οικονομικά θέματα, ο κ. Πατέρας σημείωσε ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται η οριστική διαγραφή του χρέους του ΟΣΕ, αλλά και η έγκριση του έργου του ψηφιακού μετασχηματισμού, συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ, από αυτά τα 25 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, με 40 εκατ. ευρώ να αφορούν στην αναβάθμιση και τα υπόλοιπα στη 10ετή συντήρηση.
Επιπρόσθετα, συμπλήρωσε ότι το νέο Οργανόγραμμα του Οργανισμού, πλέον νόμος του κράτους, αποτελεί σημαντικό εργαλείο αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του διαχειριστή της υποδομής.
«Σημαντική ενίσχυση οι 217 προσλήψεις»
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Σπύρος Πατέρας, μίλησε και για το θέμα ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού του Οργανισμού.
«Εξαιρετικά κρίσιμη εξέλιξη αποτελούν και οι 117 προσλήψεις προσωπικού που αποφασίστηκαν το 2021 και οι 100 επιπλέον που αποφασίστηκαν το 2022 και αφορούν σε προσωπικό κυκλοφορίας και τεχνικό προσωπικό, δηλαδή κυρίως σε σταθμάρχες, κλειδούχους, ηλεκτρονικούς και ηλεκτρολόγους, τεχνίτες γραμμής, χειριστές μηχανημάτων και μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων. Αυτά τα 217 άτομα θα αποτελέσουν εξαιρετικά κρίσιμη ενίσχυση για την ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού του Οργανισμού που συνταξιοδοτείται μαζικά τα τελευταία χρόνια».
Ειδήσεις σήμερα
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ-Συντάξεις: Οι επίσημοι πίνακες με τα ποσά μετά την αύξηση σε όλα τα ταμεία