Σημειώνεται ότι DBRS και Scope ήταν από τους πρώτους που έδωσαν στη χώρα το investment grade στις αρχές Σεπτεμβρίου, με την S&P πρώτη από τους «μεγάλους» που έδωσε την επενδυτική βαθμίδα, για να ακολουθήσει στη συνέχεια και η Fitch. Η αξιολόγηση της Moody’s παραμένει μία βαθμίδα κάτω από την επενδυτική, με την S&P να αναβαθμίζει περαιτέρω το outlook της αξιολόγησης σε θετικό από σταθερό στις 19 Απριλίου.
Οπως επισημαίνει ο οίκος, η αξιολόγηση της Ελλάδας αντανακλά τα επίπεδα κατά κεφαλήν ΑΕΠ και διακυβέρνησης που κινούνται πολύ πάνω από το μέσο όρο των χωρών με αξιολόγηση ΒΒΒ, καθώς και την αξιοπιστία πολιτικής που στηρίζεται από την ΕΕ και τη συμμετοχή στην ευρωζώνη. Αυτά τα δυνατά σημεία εξισορροπούν τις αδυναμίες που απορρέουν από την κρίση χρέους, όπως τα πολύ υψηλά επίπεδα δημόσιου και εξωτερικού χρέους καθώς και την υψηλή αν και μειούμενη ανεργία, τις περιορισμένες μεσοπρόθεσμες αναπτυξιακές προοπτικές και κάποιες επίμονες αδυναμίες στον τραπεζικό τομέα.
Ο οίκος προβλέπει συνεχή μείωση του ελλείμματος προϋπολογισμού στο 0,8% του ΑΕΠ το 2025, με μέσα πρωτογενή πλενάσματα 2,3% το 2024 και το 2025 (από 1,9% το 2023). Οι πρόσφατες επιδόσεις έχουν ενισχυθεί από τα ισχυρότερα των εκτιμήσεων έσοδα και τον περιορισμό στις κρατικές δαπάνες.
Η Fitch επισημαίνει ότι βλέπει ισχυρή δέσμευση στη δημοσιονομική πειθαρχία, με τα μεσοπρόθεσμα δημοσιονομικά πλάνα της κυβέρνησης να περιορίζονται από συντηρητικές υποθέσεις εσόδων, τη στιγμή που οι αρχές προχωρούν με κρίσιμες μεταρρυθμίσεις που αυξάνουν τα έσοδα (μεταξύ των οποίων η μείωση της φοροδιαφυγής των ελεύθερων επαγγελματιών και η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών). Η επιτυχής αύξηση των εσόδων θα δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο, αν και το νέο ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο θέτει όρια στις πρόσθετες δαπάνες.
Ο οίκος εκτιμά ότι ο συνδυασμός ισχυρών δημοσιονομικών επιδόσεων, σταθερού επιτοκιακού κόστους και μέτριας ονομαστικής ανάπτυξης θα συνεχίσουν να συμπιέζουν το λόγο χρέους / ΑΕΠ, στο 147,3% το 2025 (από 161,9% το 2023) και κάτω από το 140% το 2028.
Σύμφωνα με τον οίκο, παράγοντες που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε αναβάθμιση είναι:
-Δημόσια οικονομικά: Επίμονη και σημαντική μείωση του χρέους της γενικής κυβέρνησης/ΑΕΠ, που οφείλεται για παράδειγμα στη δημοσιονομική εξυγίανση μεσοπρόθεσμα.
-Μακρο: Βελτίωση του μεσοπρόθεσμου αναπτυξιακού δυναμικού και των επιδόσεων, για παράδειγμα, λόγω υψηλότερων επενδύσεων ή/και εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Αντίθετα, παράγοντες που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε υποβάθμιση είναι:
-Δημόσια οικονομικά: Νέα ανοδική τάση του χρέους της γενικής κυβέρνησης/ΑΕΠ, για παράδειγμα, λόγω διαρθρωτικής δημοσιονομικής χαλάρωσης, παρατεταμένης ασθενούς ανάπτυξης ή υλοποίησης σημαντικών ενδεχόμενων υποχρεώσεων.
-Μακρο: Σοβαρό δυσμενές σοκ που θα επηρεάσει το μεσοπρόθεσμο αναπτυξιακό δυναμικό της Ελλάδας και θα επιδεινώσει την εξωτερική ανταγωνιστικότητα.