Ειδικότερα, στο πλαίσιο της αναβάθμισης δρομολογούνται οι εξής τέσσερις βασικές πρωτοβουλίες:
- Αύξηση κωδικών
Θα αυξηθεί ο αριθμός των κωδικών προϊόντων για τα οποία οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται σε σχέση με τις τιμές τους, να κάνουν συγκρίσεις και να καταλήγουν στη πιο συμφέρουσα επιλογή.
Στην παρούσα φάση, υπάρχουν στην πλατφόρμα πληροφορίες για περίπου 2.000 κωδικούς. Σταδιακά αυτοί αναμένεται να υπερβούν τους 3.500. Αυτό που προέχει είναι να προστεθούν κωδικοί προϊόντων που έχουν υψηλή ζήτηση για να αποκτήσουν οι καταναλωτές όσο το δυνατόν καλύτερη εικόνα για την αγορά. Πηγές του ΥΠΑΝ έχουν αναφέρει και κατά το παρελθόν στον «Ε.Τ.» πως «…5.000 – 6.000 κωδικοί είναι υπεραρκετοί για μία κανονική αγορά».
- Αμεσες συγκρίσεις
Θα παρέχεται η δυνατότητα στον καταναλωτή να φτιάξει διάφορα ψηφιακά καλάθια, με προϊόντα της επιλογής του, σε σούπερ μάρκετ που βρίσκονται κοντά του (θα εντοπίζεται η τοποθεσία του βάσει στίγματος κινητού). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα μπορεί να επιλέξει το πιο οικονομικό καλάθι, κάνοντας εξοικονόμηση χρημάτων, ενώ παράλληλα από το ΥΠΑΝ εκτιμάται πως η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα οδηγήσει σε τόνωση του ανταγωνισμού.
- Φωτογραφική αποστολή καταγγελίας
Στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής διαπιστώσει ότι δεν συμβαδίζουν οι τιμές στην πλατφόρμα με αυτές στο φυσικό κατάστημα, θα μπορεί να προβεί σε ηλεκτρονική καταγγελία, αποστέλλοντας σχετική φωτογραφία, ώστε η αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΑΝ (ΔΙΜΕΑ) να αναλάβει τη διερεύνηση της εκάστοτε υπόθεσης.
- Δυναμική αποκόμιση τιμών
Η ηγεσία του υπουργείου σκοπεύει να αλλάξει και το «μηχανισμό» λειτουργίας της πλατφόρμας. Βάσει νόμου, τα σούπερ μάρκετ αποστέλλουν στο ΥΠΑΝ τιμοκαταλόγους. Γεγονός που δημιουργεί ορισμένα προβλήματα, διότι είναι στατικοί. Καθιστώντας υποχρεωτική την ανάρτηση των barcode από όλα τα e-shop των σούπερ μάρκετ, η πρόσβαση στις τιμές θα εξελιχθεί σε μία δυναμική διαδικασία.
Πώς λειτουργεί το τρέχον προφίλ e-καταναλωτή
Προς τα παρόν, στο e-καταναλωτής αναρτώνται, καθημερινά, οι τιμές περίπου 2.000 προϊόντων, από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που διαθέτουν περίπου 2.400 καταστήματα σε όλη τη χώρα.
Εκτός από την ψηφιακή πλατφόρμα (https://e-katanalotis.gov.gr/), ο πολίτης μπορεί να κατεβάσει την εφαρμογή (app) ανώνυμα και χωρίς χρέωση στο κινητό ή στο tablet του. Είναι διαθέσιμη τόσο για χρήστες λογισμικού Android όσο και iOS.
Στο πλαίσιο του e-καταναλωτής, παρέχεται ενημέρωση για το κόστος προϊόντων, τα οποία εντάσσονται σε οκτώ βασικές κατηγορίες: 1. αντισηπτικά, 2. βρεφικά είδη (π.χ. μωρομάντιλα, πάνες), 3. κατοικίδια (π.χ. τροφές γάτας και σκύλου), 4. καθαριότητα (π.χ. είδη γενικού καθαρισμού, χαρτικά), 5. ποτά-αναψυκτικά (π.χ. κρασιά, μπίρες, χυμοί, εμφιαλωμένο νερό), 6. προσωπική φροντίδα (π.χ. αποσμητικά, οδοντόβουρτσες, βαφές μαλλιών, σαπούνια, ξυριστικά), 7. τρόφιμα (π.χ. γάλα, βούτυρο, αβγά, όσπρια, σοκολάτες, δημητριακά, ζυμαρικά, ρύζι, καφές, λάδι, τυριά) και 8. προστασία υγείας, όπου εκεί εμφανίζονται οι τιμές για τις μάσκες προσώπου.
Στην εν λόγω πλατφόρμα «φιλοξενούνται» και άλλες πρωτοβουλίες του ΥΠΑΝ, σχετικές με την αποτύπωση τιμών αγαθών της αγοράς, π.χ. «καλάθι του νοικοκυριού», «καλάθι των οπωροκηπευτικών» κ.λπ. Ακόμη, ο καταναλωτής μπορεί ΝΑ παρακολουθεί, σε πραγματικό χρόνο, τις τιμές των καυσίμων στο σύνολο της επικράτειας. Αυτό σημαίνει πως έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει το πλησιέστερο πρατήριο για να… γεμίσει το ρεζερβουάρ του στην πιο συμφέρουσα τιμή.