Ταυτόχρονα υλοποιείται και ένα νέο έργο ΣΔΙΤ που θα λύσει το χρόνιο πρόβλημα της συντήρησης και της ανάταξης του σιδηροδρόμου.
Μετά την υπογραφή του Θριασίου Ι η Πολιτεία προχωρά στα μέσα του καλοκαιριού και το Θριάσιο ΙΙ, ενώ ιδιαίτερα μετά το ξέσπασμα της ρωσοουκρανικής κρίσης έχει βάλει στη φαρέτρα της πλάνο στήριξης του κλάδου.
Στο πλαίσιο αυτό δημιουργείται το Εθνικό Παρατηρητήριο, το οποίο θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να υποστηρίξει στοχευμένες δράσεις και γρήγορους σχεδιασμούς για τις εμπορευματικές μεταφορές, κάνοντας χρήση και νέων ψηφιακών εργαλείων.
Η εφοδιαστική αλυσίδα αποτελεί μοχλό ανταγωνιστικότητας για την ελληνική οικονομία, συμβάλλει κατά 9,5% στο ΑΕΠ της χώρας, με ακαθάριστη προστιθέμενη αξία 11 δισ. ευρώ και, όπως σημείωσε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο γ.γ. Μεταφορών, Ιωάννης Ξιφαράς, τα επόμενα χρόνια η συμβολή της θα αυξηθεί στο 12%. Οπως είπε, για την κυβέρνηση αποτελεί προτεραιότητα η στήριξη του κλάδου. Συμπλήρωσε, δε, ότι «για τον λόγο αυτόν ολοκληρώσαμε την εθνική στρατηγική της για τις εμπορευματικές μεταφορές, έχοντας επικαιροποιήσει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την εφοδιαστική αλυσίδα, το οποίο θα εγκριθεί τις επόμενες ημέρες από την κυβέρνηση».
Μετάθεση
Εν τω μεταξύ, όπως προαναφέρθηκε, για το τέλος Ιουνίου μετατίθεται, για τρίτη φορά, ο διαγωνισμός για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου (ΕΣΣΣΔΙ), γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η εκδήλωση ενδιαφέροντος, που έληγε στις 28 Μαρτίου, ορίζεται για τις 28 Ιουνίου. Οπως αναφέρεται, υπήρξαν αιτήματα από ενδιαφερόμενες εταιρίες που ζήτησαν μέχρι τρεις μήνες ή έξι εβδομάδες παράταση του διαγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός παραχώρησης, που είχε επιχειρηθεί το 2019, τελικά κατέληξε άγονος, ενώ η τρέχουσα προσπάθεια ξεκίνησε να προετοιμάζεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από τις αρχές του 2021.
Ο νέος διαγωνισμός αφορά τη λειτουργία, τη συντήρηση, την εκμετάλλευση, την ολοκλήρωση των μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου (ΕΣΣΣΔΙ).
Επισημαίνεται ότι το ακίνητο είναι κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε. και στο παρελθόν έχουν κατασκευαστεί ως δημόσια έργα και υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτίρια υποστηρικτικών υπηρεσιών και είναι χωροθετημένος σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως του Θριασίου Πεδίου του Δήμου Ασπροπύργου Αττικής. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα ακίνητα στην Αττική, το δεύτερο μεγαλύτερο πίσω από το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 360 μήνες (30 χρόνια) από την ημερομηνία υπογραφής της. Σε αυτήν περιλαμβάνεται και ένα διάστημα (που θα καθοριστεί) για τις απαιτούμενες εργασίες.
Σε σχέση, ειδικότερα, με το Θριάσιο ΙΙ, που αφορά το αντικείμενο της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, οι εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τούδε επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του. Πιο συγκεκριμένα, κατά την α’ φάση ανάπτυξης πραγματοποιήθηκαν βασικές εργασίες σιδηροδρομικής και οδικής υποδομής, δικτύων και Η/Μ εξοπλισμού, ενώ κατά τη β’ φάση ανάπτυξης πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω εργασίες σιδηροδρομικής και οδικής υποδομής, δικτύων και Η/Μ εξοπλισμού, ενώ επιπλέον υλοποιήθηκαν και κτιριακά έργα σιδηροδρομικής υποδομής, εργασίες σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Εκκρεμότητες
Για την ολοκλήρωση του συνόλου του Θριασίου ΙΙ εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτιρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του τεχνικού έργου.
Στον διαγωνισμό αναμένεται η κάθοδος μεγάλων εταιριών του χώρου. Οπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, εταιρία κινεζικών συμφερόντων φαίνεται να ενδιαφέρεται. Το τίμημα είναι «βατό», στα 20 εκατ. εφάπαξ συν ελάχιστο ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα συν επενδύσεις.
Στόχος του υπουργείου είναι εντός του 2022 να αναδειχθεί ο ανάδοχος και το 2023 να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για να ξεκινήσει η περίοδος παραχώρησης. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως η χώρα μας οφείλει εδώ και αρκετά χρόνια να κλείσει την υπόθεση του Θριασίου, τόσο με τη σύμβαση για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο όσο και με το Θριάσιο ΙΙ.
Οι λειτουργικές ενότητες στο Θριάσιο Ι
Το Θριάσιο Ι στην πλήρη διαμόρφωσή του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, ο Χώρος Παραχώρησης αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: Σιδηροδρομικό Σύστημα • Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών (ΧΜΣΜ) • Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ (ΧΕΕΚ) • Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών (ΧΜΦΒ) • Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτίου (ΧΜΓΦ) • Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων (ΧΜΟ) • Οδικό Σύστημα • Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (ΚΔΕ) • Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων (ΧΜΥΦ).
Υπογραμμίζεται ότι εντός του ΕΣΣΣΔΙ έχουν κατασκευαστεί και υφίστανται τα κτίρια Κ1, Κ2 και Κ3, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στην Παραχώρηση.
Επί του ΕΣΣΣΔΙ έχουν μέχρι σήμερα κατασκευασθεί έργα και εκτελεσθεί εργασίες, με στόχο τη δημιουργία του πρώτου ολοκληρωμένου συγκροτήματος εγκαταστάσεων εμπορευματικού σταθμού συνδυασμένων μεταφορών στην Ελλάδα και τη συγκέντρωση σε αυτό διάσπαρτων σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων της Αττικής.
Οι σχετικές ενέργειες των αρμόδιων φορέων για την επίτευξη του ανωτέρω στόχου εκκίνησαν ήδη κατά τη δεκαετία του 1970, ενώ κατά τη δεκαετία του 1980 εκπονήθηκε η πρώτη μελέτη γενικής διάταξης.