Οι επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης Χούθι στο στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ προκαλούν πυρετό και αμφιθυμία στον χώρο της ναυτιλίας, εξέλιξη που απομειώνει δραματικά τη διέλευση σκαφών από το Σουέζ. Παράλληλα, «αγκάθι» για τους επενδυτές παραμένει και το αδειοδοτικό.
Ρέκτες αναρρίχησης των μεγεθών του κλάδου αποτελούν, κυρίως, funds, στην κορωνίδα των οποίων βρίσκεται το HIG. Την ίδια ώρα oι αδειοδοτήσεις φέρεται να πάνε πίσω το Logistic Center «Θριάσιο Ι» στον Ασπρόπυργο, ενώ επί θύραις βρίσκονται οι διαγωνισμοί για το Logistic Center στη Φυλή και το Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
«Θριάσιο I»
Μέσα στο καλοκαίρι του 2024 επιθυμεί να «κλείσει» ο Ομιλος Goldair, μαζί με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, τον ανάδοχο που θα αναλάβει το τεχνικό αντικείμενο της μεγάλης επένδυσης, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που προωθεί το γκρουπ στο Θριάσιο. Πρόκειται για το project γνωστό και ως «Θριάσιο I», μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον χώρο των logistics στην Ελλάδα.
Στην παρούσα φάση, σύμφωνα με πληροφορίες, ο παραχωρησιούχος «κλείνει» το θέμα των μελετών πάνω στις οποίες θα «πατήσει» ο κατασκευαστής που θα επιλεγεί. Υπό καλές συνθήκες, όπως αναφέραμε, το επιθυμητό είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία το καλοκαίρι, ώστε να εκκινήσουν τα έργα, καθώς στην κοινοπραξία δεν θέλουν να χαθεί άλλος χρόνος. Ωστόσο, πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις το timing είναι… σχετικό, καθώς «τρέχουν» δεκάδες έργα και διαγωνισμοί ανά τη χώρα, οι τεχνικές εταιρίες έχουν «απλώσει» εργοτάξια, ενώ δεν περισσεύουν συνεργασία και εργατικά «χέρια». Πλην, όμως, ο Ομιλος Goldair ευελπιστεί να μη χαθεί κι άλλος χρόνος.
Το ύψος της επένδυσης πλέον εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ, ενώ προ ολίγων ετών το κατασκευαστικό κομμάτι υπολογιζόταν σε 109 εκατ. ευρώ, με την τότε σύμβαση να περνάει στον Ομιλο Mytilineos, αν και δεν υπήρξε συνέχεια, με αποτέλεσμα η Goldair να προχωρά σε νέα διαγωνιστική διαδικασία.
HIG Capital
Εν τω μεταξύ, ξεκίνησε η αδειοδοτική διαδικασία της επένδυσης δημιουργίας σύγχρονου κέντρου logistics στον Ασπρόπυργο επί των εγκαταστάσεων της Χαλυβουργίας Ελλάδος με φορέα τη Streem Development, βραχίονα του αμερικανικού επενδυτικού fund HIG Capital.
Παρακαταθήκη γι’ αυτό ήταν το στάδιο της συμφωνίας εξυγίανσης, το οποίο προβλέπει τη μεταβίβαση του οικοπέδου 291 στρεμμάτων της Χαλυβουργίας Ελλάδος προς τον επενδυτή. Ο θεμέλιος λίθος τοποθετείται για το προσεχές φθινόπωρο.
Υπενθυμίζεται πως το σχέδιο δημιουργίας υπερσύγχρονου κέντρου logistics έχει υπαχθεί στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων μετά τη σχετική απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής τον περασμένο Μάιο. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των σχεδόν 245 εκατ. ευρώ (ειδικότερα στα 244.164.841 ευρώ) και αναμένεται να δημιουργήσει 3.900 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 1.238 θέσεις εργασίας κατά τη φάση λειτουργίας.
Αναλυτικότερα, στην έκταση, η Streem Development θα κατασκευάσει ένα πρότυπο κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης μέσω τρένου, πλοίου και φορτηγών (trimodal). Οι γραμμές του τρένου περνάνε από το οικόπεδο, το οποίο έχει και άδεια λιμανιού (προβλήτα), ενώ η έκταση εξυπηρετείται από την Εθνική Οδό.
Φυλή
Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το νέο Logistics Center στη Φυλή, καθώς το υπ. Περιβάλλοντος ενέκρινε το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο και, όπως αναφέρουν πηγές του Ταμείου, η προκήρυξη αναμένεται να βγει στον αέρα λίγο πριν από το Πάσχα. Προσθέτουν, δε, ότι εντός του Μαΐου αναμένεται να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για το έτερο Logistics Center στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
Το επιχειρηματικό πάρκο χωρίζεται σε δύο ζώνες, με την πρώτη να περιλαμβάνει «Παραγωγικές δραστηριότητες χαμηλής και μέσης όχλησης», ενώ στη δεύτερη περιλαμβάνονται 15 τουριστικά καταλύματα, δηλαδή ξενοδοχεία. Πρόκειται για δύο έργα που ωριμάζει και θα προκηρύξει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) και εκτιμάται ότι μαζί με τις δευτερογενείς επενδύσεις θα επιφέρουν 1,5 δισ. ευρώ.
Στα του έργου θα κατασκευαστεί επιχειρηματικό πάρκο σε ακίνητο περίπου 450 στρεμμάτων στην περιοχή «Σπηλιές». Σε αυτό θα γίνουν οι παραδόσεις εμπορευμάτων με κοινό χώρο παραλαβής εφόσον το επιθυμούν οι πελάτες και κοινό χώρο παράδοσης και ταυτόχρονα με απευθείας πρόσβαση στον σιδηρόδρομο.
Εκτιμάται, δε, ότι ο αστικός ιστός θα πάρει μία σημαντική ανάσα όσον αφορά στο κυκλοφοριακό, καθώς οι εταιρίες που θα μετεγκατασταθούν στη Φυλή χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση 4.000 φορτηγά οχήματα, τα οποία επιβαρύνουν σημαντικά την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται και άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες.
Τέλος, το έτερο Logistics Center στη Βόρεια Ελλάδα θα κατασκευαστεί στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, που βρίσκεται στη δυτική πλευρά της συμπρωτεύουσας και πρόκειται για μία έκταση 672 στρεμμάτων.
Προς το παρόν, το στρατόπεδο ανήκει στο υπ. Οικονομικών και έχει διατεθεί στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία πρέπει να υπογράψει σχετική συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ και το τελευταίο θα τρέξει τον διαγωνισμό υπό τα πρότυπα του διαγωνισμού του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου.
Ειδήσεις σήμερα
Μείωση χρέους με ρήτρα θετικής ανάπτυξης
Σχολεία: Θα κλείσουν για 2 μέρες σε όλη την Ελλάδα και όχι λόγω Πάσχα
Ο κορυφαίος σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς στον «Ε.Τ.»: «Είμαστε πάντα ένα βήμα πριν από τον γκρεμό»