Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», έγινε σειρά σχετικών καταγγελιών στην παραπάνω Υπηρεσία. Εκείνη, με τη σειρά της, έκανε απομακρυσμένο έλεγχο στα κεντρικά των εταιριών, ζητώντας τους να στείλουν στοιχεία για συγκεκριμένους κωδικούς, για τους οποίους είχαν ενδείξεις για αυξήσεις τιμών. Στην παρούσα φάση, η ΔΙΜΕΑ επεξεργάζεται αυτά τα στοιχεία (θα απαιτηθεί κάποιο χρονικό διάστημα, αφού ελέγχονται τρέχουσες και παλαιότερες τιμές, η «εφαρμογή» προσφορών και εκπτώσεων κ.λπ.), για να διαπιστωθεί τι πραγματικά ισχύει.
Πρόστιμα
Στα προϊόντα εντός «καλαθιού» οι αλυσίδες ανταποκρίνονται, σε γενικές γραμμές, στις υποχρεώσεις τους. Για παράβαση που φαίνεται να υπάρχει από ένα σούπερ μάρκετ για μία από τις 51 κατηγορίες προϊόντων, το πρόστιμο που αναμένεται να υποβληθεί θα κινηθεί κοντά στις 10.000-12.000 ευρώ (καθότι κάτω των 50.000 ευρώ, δεν θα είναι ανακοινώσιμο το όνομα της επιχείρησης, βάσει νόμου).
Το πρόστιμο διαμορφώνεται σ’ αυτά τα επίπεδα, διότι δεν είναι μεγάλος ο όγκος της αθέμιτης κερδοφορίας. Αλλωστε δεν είναι λίγα τα προϊόντα των καλαθιών που αλλάζουν από εβδομάδα σε εβδομάδα.
Οπως επισημαίνουν αρμόδια στελέχη, η πρωτοβουλία του «καλαθιού» φαίνεται να λειτουργεί, «φρενάροντας» τις ανατιμήσεις. Παράλληλα, κύκλοι του ΥΠΑΝ σημειώνουν πως, από ό,τι φαίνεται, οι αλυσίδες βγάζουν αρκετές προσφορές, οι οποίες, επί της ουσίας, «συμπαρασύρονται» από τις τιμές του «καλαθιού», στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μεταξύ των συμμετεχόντων στην πρωτοβουλία.
Πτωτικά…
Η δε πορεία των καταγγελιών είναι φθίνουσα. Αξίζει να επισημανθεί πως την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, το 70% των εκατοντάδων καταγγελιών που έφταναν στη ΔΙΜΕΑ ήταν για το «καλάθι του νοικοκυριού». Τώρα έχουν πέσει σχεδόν στις μισές αυτές που αφορούν στο «καλάθι» και στα σούπερ μάρκετ, ενώ διακρίνεται τάση μείωσης.
Οι περισσότερες καταγγελίες, βέβαια, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, δεν είχαν βάση για πρόστιμο. Κι αυτό διότι -όπως είπαν- δεν έχει γίνει απόλυτα κατανοητό ότι το καλάθι δημιουργήθηκε για να μην ανεβάζουν συχνά τις τιμές στα προϊόντα οι αλυσίδες, δηλαδή για τη συγκράτησή τους, παρά για την πτώση. Συνεπώς, αρκετές από τις καταγγελίες προέρχονταν από καταναλωτές που θεωρούσαν πως δεν θα έπρεπε να αγοράζουν, πλέον, στις ίδιες τιμές τα προϊόντα που αγόραζαν προ της πρωτοβουλίας του «καλαθιού».
Λιγότερες καταγγελίες -που διερευνώνται, κατά προτεραιότητα, ωστόσο, από τη ΔΙΜΕΑ- σχετίζονται με την παρατήρηση άλλης τιμής στο e-καταναλωτής από αυτήν στο ράφι.
Σημειώνεται πως οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα τόσο για τα προϊόντα εντός όσο και γι’ αυτά εκτός «καλαθιού». Ωστόσο, πρέπει να τηρείται το άρθρο 58 του Ν.4818/2021, περί αισχροκέρδειας, σύμφωνα με το οποίο το περιθώριο μικτού κέρδους, ανά μονάδα, δεν μπορεί να υπερβαίνει το αντίστοιχο προ της 1ης.9.2021. Αναλόγως της βαρύτητας της παράβασης, το πρόστιμο κυμαίνεται από 5.000 έως 1 εκατ. ευρώ.
Το μέτρο
Υπενθυμίζεται πως είναι υποχρεωτικό από 1ης.12.2022 τα σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «καλάθι του νοικοκυριού» (δηλαδή αυτά με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ) να τοποθετούν ευκρινές ειδικό σήμα στο χώρο πώλησης (ράφι) των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι» σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος, που συμπεριλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα.
Παράλληλα, οι αλυσίδες πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται, απρόσκοπτα, στο καταναλωτικό κοινό.
Για κάθε παράβαση των παραπάνω, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους από 1.000 έως 50.000 ευρώ.
Από 1ης.2.12.2022 η ΔΙΜΕΑ θα παρακολουθεί στενά τα παραπάνω, ενώ στην παρούσα, μεταβατική φάση προβαίνει σε συστάσεις.
Μειωμένο έως 18,1% το κόστος
Ανακοινώθηκαν τα νέα «καλάθια του νοικοκυριού» για τα ψώνια της εβδομάδας (23-29/11). «Η πρώτη αποτίμηση των νέων τιμών δείχνει ότι από τα 816 προϊόντα, 60 έχουν αύξηση και 167 μείωση, ενώ 589 παραμένουν τα ίδια», σχολίασε ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης, στο Twitter.
Το πιο οικονομικό «καλάθι» αυτή την εβδομάδα το έχει το Lidl, με κόστος 87,12 ευρώ, και ακολουθούν: Πίτσιας με 93,08 ευρώ, ΑΒ Βασιλόπουλος με 93,13 ευρώ, Market In με 96,06 ευρώ, Σκλαβενίτης με 96,58 ευρώ κ.ο.κ. Το πιο ακριβό «καλάθι», αντίστοιχα, παρουσιάστηκε από το efood με 163,47 ευρώ, ενώ έπονται efresh με 153,44 ευρώ, wolt με 143,59 ευρώ κ.λπ. Επιπλέον, τη μεγαλύτερη πτώση στις τιμές του «καλαθιού» του είχε το My Market, καθώς την τρέχουσα εβδομάδα είναι κατά 23,47 ευρώ πιο οικονομικό, ενώ τη μεγαλύτερη αύξηση την είχε ο Κρητικός με 0,44 ευρώ (0,44%) πιο ακριβό «καλάθι», σε σχέση με αυτό που παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα. Μαζί με τον Πίτσια (0,25 ευρώ, 0,27%) ήταν και οι μόνες αλυσίδες, από τις 15 που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, που είχαν αύξηση, ελάχιστη ωστόσο, στο συνολικό κόστος του «καλαθιού» τους.
Κιβωτός του Κόσμου: Οι δωρεές εκατομμυρίων σε μία πενταετία και οι δύο ιδιοκτήτριες
Ρόδος: Η οικιακή βοηθός ομολογεί τρεις φόνους και δηλώνει σχιζοφρενής
Προσφυγικά: Τα «μπαλώματα» στο αυτοκίνητο πρόδωσαν τον εμπρηστή της «Real»