Αναλυτικά, το 67% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου), ενώ αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά σε σχέση με την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος, με το 63% να αναφέρει ότι την έχει μειώσει, καθώς πρόκειται για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση.
Αντίστοιχα, περισσότεροι από 8 στους 10 καταναλωτές επισημαίνουν ότι κυνηγούν περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις, καθώς σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ η μέση εξοικονόμηση από τις προσφορές στο σούπερ μάρκετ ξεπερνά σταθερά το 13%. Μάλιστα, το 75% λέει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το α’ τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%.
Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων. Στο πλαίσιο αυτό, το 83% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού (έναντι 75% στη μέτρηση του Απριλίου), και μάλιστα τη στιγμή που η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου.
Παράλληλα, το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, τάση η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της πανδημίας, αλλά αρκετά εντονότερα τώρα.
Σχετικά με το βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων, η έρευνα δείχνει ότι τον τελευταίο χρόνο, από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί καθοριστικό παράγοντα, και σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις, η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που ψώνιζε τρόφιμα με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινείτο περί το 30%, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 60%.
«Με δεδομένο ότι η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνονται στο άμεσο μέλλον, οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες», επισημαίνει το Ινστιτούτο. Παρ’ όλα αυτά, καταγράφεται μείωση στην ανησυχία των καταναλωτών για ελλείψεις στα ευρέως καταναλωτικά προϊόντα τροφίμων από 72% σε 53%, ενώ ένα μικρό ποσοστό, της τάξεως του 14%, δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σούπερ μάρκετ πως φροντίζουν να μην «αδειάσουν» τα ράφια των καταστημάτων.
Ως προς τις ηλεκτρονικές αγορές, εμφανίζουν μικρή κάμψη το τελευταίο διάστημα, η οποία αποδίδεται εν μέρει σε διόρθωση ύστερα από τις πολύ μεγάλες αυξήσεις του 2020, στην τάση αναβολής αγορών και στην εν γένει μείωση του όγκου αγορών το τελευταίο εξάμηνο. Πρακτικά, μετά την ιδιαίτερα απότομη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων λόγω της πανδημίας, και ειδικά των απαγορευτικών, η οποία ανέβασε τη διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών στο 50% γενικά και στο 12% για τα είδη παντοπωλείου, η περίοδος 2021-2022 έφερε μια σταδιακή διόρθωση σε ποσοστά 36% και 9%, αντίστοιχα.
Ειδήσεις σήμερα
Ερασμία Μάνου για Βασίλη Δημάκη: «Όσοι τρομάζουν με την αλήθεια, δικό τους πρόβλημα»
Κωνσταντίνα Σπυροπούλου: Τι αποκαλύπτει για το όνομα του μωρού και για τον γάμο της