Αλλωστε, τα online σούπερ μάρκετ έχουν, ούτως ή άλλως, πιο «τσιμπημένες» τιμές σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα, παρά το γεγονός ότι τα λειτουργικά τους έξοδα είναι χαμηλότερα και η διανομή κατ’ οίκον είναι δωρεάν, στις περισσότερες περιπτώσεις, από ένα ποσό και πάνω. Μάλιστα, αυτό συμβαίνει και σε ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς τα ίδια προϊόντα πωλούνται, έστω και κατά λίγα λεπτά του ευρώ, ακριβότερα από τα ράφια των φυσικών καταστημάτων.
Crash test
Σύμφωνα με έρευνα του «Ε.Τ.» της Κυριακής, το «καλάθι» με 10 βασικά προϊόντα κοστίζει από 3,8% έως 7,5% ακριβότερα στα e-σούπερ μάρκετ απ’ ό,τι αν οι καταναλωτές επισκεφθούν ένα κατάστημα. Αναλυτικά, η μέση τιμή φρέσκου γάλακτος ενός λίτρου συγκεκριμένης μάρκας στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στα 1,90 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα e-katanalotis, και το ίδιο προϊόν σε ηλεκτρονικό κατάστημα πωλείται από 1,98 έως 2,13 ευρώ. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η ψαλίδα σε μακαρόνια γνωστής εταιρίας, τα οποία για διαδικτυακές αγορές κοστίζουν από 1,20 έως 1,26 ευρώ, ενώ στα φυσικά καταστήματα η μέση τιμή είναι στα 1,02 ευρώ. Οριακά ακριβότερη (+1,2%) είναι η τιμή της φέτας σε συσκευασία 400 γραμμαρίων στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, καθώς στοιχίζει 5,96 ευρώ από 5,89 στις αλυσίδες. Αντίστοιχα, γιαούρτια (συσκευασία 3 τεμαχίων των 200 γραμμαρίων) κοστίζουν σε φυσικό κατάστημα 3,75 ευρώ και το ίδιο προϊόν σε online σούπερ μάρκετ διατίθεται από 3,80 έως 4,10 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το ρύζι και τα όσπρια, για να τα αγοράσουν τα νοικοκυριά από ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να πληρώσουν από 7,5% έως 13,5% περισσότερα χρήματα. Συγκεκριμένα, ρύζι γλασέ πωλείται από τις ιστοσελίδες από 1,76 έως 1,85 ευρώ και στα ράφια έναντι 1,63 ευρώ, ενώ οι φακές 2,16 και 2,01 ευρώ αντίστοιχα. Κατά 8 λεπτά φθηνότερα θα βρει κανείς τον στιγμιαίο καφέ στα φυσικά καταστήματα, ενώ 2 λεπτά λιγότερα κοστίζει η χλωρίνη. Τέλος, έως και 17,1% ακριβότερα, από 5,75 έως 6,30 ευρώ, πωλείται στα online σούπερ μάρκετ αφρόλουτρο γνωστής μάρκας, όταν στο ράφι θα το αγοράσει κανείς έναντι 5,38 ευρώ. Συνολικά, σε φυσικό κατάστημα το «καλάθι» με αυτά τα 10 προϊόντα κοστίζει 31,2 ευρώ, ενώ σε ηλεκτρονικό κατάστημα το ίδιο «καλάθι» κυμαίνεται από 32,39 έως 33,54 ευρώ.
Μειωμένες οι online προσφορές
Λιγότερες ήταν και οι προσφορές που έκαναν την προηγούμενη χρονιά τα online σούπερ μάρκετ, καθώς, όπως προκύπτει από τα ετήσια στοιχεία της «Convert Group», τα προϊόντα πωλήθηκαν με «έκπτωση» 35% κατά μέσο όρο επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής των κατασκευαστών έναντι 39% το 2021. Τα είδη δε που αγόρασαν τα νοικοκυριά με μεγαλύτερη έκπτωση είναι οι πάνες, (39% φθηνότερα), τα προϊόντα γυναικείας υγιεινής (37%), τα δημητριακά (36%), το χαρτί τουαλέτας (32%) και τα είδη καθαρισμού (26%).
Σχετικά με τις κατηγορίες, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν, κυρίως, εξαιτίας και των ανατιμήσεων, ήταν τα προϊόντα για κατοικίδια (+20%), τα χαρτικά και τα είδη καθαρισμού (+9%), τα προϊόντα αρτοποιίας (+7%), τα ποτά και τα αναψυκτικά (+6%), τα χαρτικά και είδη καθαρισμού (+4%), τα προϊόντα περιποίησης και τα τρόφιμα για βρέφη και παιδιά (+4%), τα φρέσκα τρόφιμα (+3%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (+2%). Αναλυτικά, στο πρώτο τρίμηνο του 2022 οι τιμές αυξήθηκαν κατά 6% σε αντίθεση με τις πωλήσεις σε όγκο που περιορίστηκαν κατά 7%, ενώ οι ανατιμήσεις συνεχίστηκαν και στο β’ τρίμηνο με ρυθμό της τάξεως του 6%, την ώρα που οι πωλήσεις σε όγκο περιορίστηκαν περαιτέρω κατά 9%. Στο γ’ τρίμηνο οι τιμές ναι μεν αυξήθηκαν κατά 10%, ωστόσο με θετικό πρόσημο έκλεισαν οι πωλήσεις σε όγκο (+8%), ενώ στο τέταρτο τρίμηνο του έτους οι ανατιμήσεις στα ηλεκτρονικά καταστήματα τροφίμων παρέμειναν στο 10%.
Δημόσιο Χρέος: Νέα πρόωρη αποπληρωμή το 2025 σχεδιάζουν ΥΠΕΘΟ και ΟΔΔΗΧ
Ως αποτέλεσμα, λοιπόν, των ανατιμήσεων, αλλά και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, τα νοικοκυριά αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις αγορές τους. Ετσι, σύμφωνα με την έρευνα, ο μέσος καταναλωτής αγόρασε 34,3 προϊόντα σε κάθε παραγγελία του, ξοδεύοντας 78 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Μάλιστα, επισημαίνεται ότι η μείωση που παρατηρήθηκε στον αριθμό των προϊόντων που περιλαμβάνονται σε κάθε παραγγελία μαζί με την ταυτόχρονη αύξηση των συνολικών παραγγελιών επιβεβαιώνει, σύμφωνα με το report της «Convert Group», την τάση των καταναλωτών για μικρότερες αλλά και συχνότερες παραγγελίες από το online κανάλι.
Ο τζίρος «άγγιξε» τα 266 εκατ. ευρώ
Ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ «άγγιξε» τα 266 εκατ. ευρώ, βελτιωμένος μόλις κατά 5%, μετά το ράλι ανόδου της προηγούμενης διετίας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι στην έρευνα της «Convert Group» δεν περιλαμβάνονται οι Q-Commerce παίκτες, όπως είναι οι Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit και Wolt, που κερδίζουν συνεχώς έδαφος στην αγορά.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΕ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ONLINE ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΣΕ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ | ΤΙΜΗ ΣΕ ONLINE ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ | ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΙΜΗΣ (%) |
Γάλα (1 λίτρο) | 1,90 | 1,98-2,13 | 4,2%-12,1% |
Μακαρόνια Νο6 (500 γραμμ.) | 1,02 | 1,20-1,26 | 17,6%-23,5% |
Φέτα (συσκευασία 400 τεμαχίων) | 5,89 | 5,96 | 1,2% |
Γιαούρτι (3Χ200 γραμμ.) | 3,75 | 3,80-4,10 | 1,3%-9,3% |
Ρύζι γλασέ (500 γραμμ.) | 1,63 | 1,76-1,85 | 8%-13,5% |
Φακές (500 γραμμ.) | 2,01 | 2,16 | 7,5% |
Coca-Cola (6Χ330 ml) | 3,34 | 3,40 | 1,8% |
Στιγμιαίος καφές (100 γραμμ.) | 4,31 | 4,39 | 1,85% |
Αφρόλουτρο (650 ml) | 5,38 | 5,75-6,30 | 6,9%-17,1% |
Χλωρίνη (750 ml) | 1,97 | 1,99 | 1% |
ΣΥΝΟΛΟ | 31,2 | 32,39-33,54 | 3,8%-7,5% |
Ειδήσεις σήμερα
Πτώση F-4 Phantom: Σήμερα το ύστατο χαίρε στον κυβερνήτη Ευστάθιο Τσιτλακίδη
Εκλογές 2023: Εκλογικό μπλόκο στα νεοναζιστικά κόμματα από τη κυβέρνηση
Χιόνια στην Αττική: Βγαίνει έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Πού θα το το στρώσει