Ειδικότερα, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 προβλέπεται η διάθεση 442 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση 100.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για έργα ψηφιοποίησης τα οποία εκσυγχρονίζουν την παραγωγική, εμπορική και διοικητική τους λειτουργία, εισάγουν νέες μορφές υβριδικής εργασίας, ψηφιοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές και αυξάνουν το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας, μέσω της αξιοποίησης νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Η ανταπόκριση και η συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στα προγράμματα της συγκεκριμένης δράσης είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική. Μάλιστα, πριν από λίγες μέρες τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοίνωσαν την αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών», από 100 εκατ. ευρώ σε 145 εκατ. ευρώ, προκειμένου να καλυφθεί το σύνολο των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων, τα οποία ανέρχονται σε 368.
Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η ανανεωμένη λίστα των προϊόντων που θα έχουν μείωση - Οι 523 κωδικοί
Την ίδια ώρα, ωστόσο, φαίνεται να παρουσιάζει υστέρηση η απορρόφηση των πόρων που διατίθενται για την ψηφιακή μετάβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μέσω του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» του ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Πρόκειται για μια δέσμη δράσεων με συνολικό προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ, από τα οποία έχει δεσμευθεί μέχρι τώρα ποσό 170 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δέσμη δράσεων για την Πράσινη Μετάβαση, που «έτρεξε» το ίδιο διάστημα έχει ήδη ολοκληρωθεί με επιτυχία, έχοντας καλύψει το σύνολο του διαθέσιμου προϋπολογισμού των 700 εκατ. ευρώ.
Με δεδομένο το υψηλό ενδιαφέρον των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να επιταχύνουν την ψηφιακή τους μετάβαση, είναι σημαντικό να αξιολογηθούν οι παράγοντες που εμποδίζουν την ένταξή τους στις συγκεκριμένες δράσεις, είτε αυτοί αφορούν γραφειοκρατικά προβλήματα είτε άλλα θέματα, όπως τα κριτήρια ένταξης, ποσοστά δημόσιας δαπάνης κ.ά.
Είναι εξίσου απαραίτητο να αντιμετωπίσουμε το έλλειμμα τεχνογνωσίας και δεξιοτήτων, που εμποδίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να σχεδιάσουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Θα πρέπει να ενισχύσουμε τους μηχανισμούς ενημέρωσης και υποστήριξης, ώστε να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να εντάξουν την ψηφιακή τεχνολογία στη λειτουργία τους, να επιλέξουν τα κατάλληλα εργαλεία για τις δικές τους ανάγκες, να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες που απαιτούνται και να καταρτίσουν επιλέξιμα επενδυτικά σχέδια.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της προσπάθειας, αναλαμβάνοντας την ενημέρωση των μελών του για τα διαθέσιμα προγράμματα χρηματοδότησης, αλλά και σχεδιάζοντας νέες δράσεις υποστήριξης και επιμόρφωσης σε θέματα ψηφιακής στρατηγικής. Η ψηφιακή μετάβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι μια πρόκληση που πρέπει να κερδίσουμε, αξιοποιώντας σωστά και στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις ευκαιρίες και τους πόρους που παρέχονται.