«Από την Παρασκευή και μετά, που θα εφαρμοστεί σε όλο το εύρος της η δέσμη μέτρων που έχουμε λάβει και έχουμε περάσει από τη Βουλή των Ελλήνων, θα δούμε σε σημαντικές κατηγορίες προϊόντων να μειώνονται οι τιμές τους σε ποσοστό που φτάνει και το 15%. Πρόκειται για κατηγορίες όπως καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, βρεφικές πάνες, αλλά και μια σειρά καταναλωτικών αγαθών τα οποία είναι βασικά για τη διαβίωση», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, σε τηλεοπτικό σταθμό, αναφέροντας πως οι εν λόγω μειώσεις τιμών θα αφορούν σε περισσότερους από 2.000 κωδικούς.
Επί της ουσίας, εκτιμάται πως θα αποδώσει καρπούς το μέτρο του ΥΠΑΝ που προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις που προμηθεύουν το λιανεμπόριο θα μειώσουν την αρχική τιμή (δηλαδή την τιμή προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών) από την 1η Μαρτίου 2024. Και αυτές οι μειώσεις θα περάσουν στα ράφια. Συνεπώς, θα «μεταφραστούν» σε όφελος για τους καταναλωτές.
Βάσει νόμου, η πρωτοβουλία αφορά στις εξής κατηγορίες αγαθών: απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες), απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες), απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioners, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες και προϊόντα εμμήνου ρύσεως.
Την ίδια ώρα, για το βρεφικό γάλα (παρατηρήθηκε υψηλό κόστος στην Ελλάδα συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες) ο κ. Σκρέκας σημείωσε πως οι τιμές θα κινηθούν πτωτικά από την 1η Μαρτίου, προσεγγίζοντας τον μέσο όρο της Ευρώπης. Το μέτρο για τον εξορθολογισμό των τιμών βρεφικού γάλακτος προβλέπει πως οι εταιρίες που εισάγουν, παράγουν και διανέμουν σε άλλες επιχειρήσεις τα παρασκευάσματα για βρέφη και τα παρασκευάσματα δεύτερης βρεφικής ηλικίας επανακαθορίζουν τις τιμές πώλησης των προϊόντων από την 1η Μαρτίου 2024. Κατ’ αυτό τον τρόπο, θα προκύπτει για την επιχείρηση μικτό κέρδος που δεν θα είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό της κόστος, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών.
Επιπρόσθετα, ο νόμος προβλέπει τρίμηνο «μπλόκο» από πλήθος προωθητικών ενεργειών (π.χ. έκπτωση ή προσφορά κ.λπ.) για τους προμηθευτές προϊόντων (60 κατηγοριών) σούπερ μάρκετ που προβαίνουν σε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Εξαιρούνται από την εφαρμογή του μέτρου 44 προϊόντα
Υπάρχουν, ωστόσο, 44 προϊόντα που εξαιρούνται από αυτόν τον περιορισμό που θέτει το μέτρο όταν έχουν κοντινή ημερομηνία λήξης. Ο λόγος για τα εξής: αρτοσκευάσματα, νωπό χοιρινό, νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου, νωπό μοσχάρι, γάλα φρέσκο πλήρες και με χαμηλά λιπαρά, σοκολατούχο γάλα και φυτικά ροφήματα (1 ημέρα), ψωμί και ψωμί για τοστ, γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού, καθώς και κρέμες και ρυζόγαλο (3 ημέρες), αλλαντικά, γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες και με χαμηλά λιπαρά, αβγά και χυμοί (4 ημέρες), ρύζι, αλεύρι, τυρί, σπορέλαια, αναψυκτικά, μπίρες, νερό και σοκολάτα -στερεή και ροφήματα (10 ημέρες)-, βούτυρα και μαργαρίνες, μαρμελάδες και είδη επάλειψης, συσκευασμένος καφές και χαλβάς (15 ημέρες), φρυγανιές, ζυμαρικά, όσπρια, κονσέρβες, κατεψυγμένα ψάρια, γάλα εβαπορέ, χυμός τομάτας, σάλτσες και κύβους ζωμών, μαγιονέζες, κέτσαπ, ελαιόλαδο, κατεψυγμένα λαχανικά, κατεψυγμένες ζύμες, ζάχαρη και γλυκαντικές ουσίες, προϊόντα βρόμης και κρέμες βρεφικής ηλικίας (20 ημέρες) και τροφές για σκύλους σε κονσέρβα και τροφές για γάτες σε κονσέρβα (30 ημέρες).