Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην κατοχή του ο «Ελεύθερος Τύπος», το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έγιναν 543 έλεγχοι, μετά από αντίστοιχο αριθμό καταγγελιών. Σε 206 ανέρχονται οι έλεγχοι που αφορούν σε καύσιμα, σε 167 αυτοί σε υπεραγορές (σούπερ μάρκετ), ενώ πραγματοποιήθηκαν και 170 έλεγχοι σε φαρμακεία και διαγνωστικά κέντρα (διατίμηση τεστ ανίχνευσης κορονοϊού). Συνολικά διαπιστώθηκαν 66 παραβάσεις, 21 σε επιχειρήσεις καυσίμων, 14 σε σούπερ μάρκετ και 31 σε φαρμακεία-διαγνωστικά κέντρα. Επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 108.822,43 ευρώ, 1.210.990 ευρώ και 202.480 ευρώ, αντίστοιχα.
Καταγγελίες
Στο μεταξύ, πολλές καταγγελίες που φθάνουν στη ΔΙΜΕΑ -μέσω της γραμμής του καταναλωτή 1520- αφορούν, σύμφωνα με τον διοικητή της, Χαράλαμπο Μελισσινό, σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops). Η ΔΙΜΕΑ ασχολείται ως επί το πλείστον με τις καταγγελίες που σχετίζονται με απομιμητικά προϊόντα. Οπως εξηγεί ο κ. Μελισσινός, εφόσον διαπιστωθεί -έπειτα από έλεγχο- παράβαση από e-shop, αποστέλλεται σχετικό ενημερωτικό σημείωμα από τη ΔΙΜΕΑ στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, για να ακολουθήσει το «κατέβασμα» της ιστοσελίδας, είτε απευθείας είτε σε συνεργασία με ηλεκτρονική πλατφόρμα, εφόσον η επιχείρηση φιλοξενείται σ’ αυτήν.
Σε γενικές γραμμές, αρμόδια για τη διαχείριση καταγγελιών περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών είναι η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του ΥΠΑΝ. Στο τετραψήφιο 1520 από την πρώτη καραντίνα άρχισε να καταγράφεται άνοδος στις καταγγελίες για απάτες σε διαδικτυακές πωλήσεις (e-shops και social media). Προσφάτως, μάλιστα, υπήρξαν τουλάχιστον 30 καταγγελίες για την εταιρία 365 Shop Gr, για μη παράδοση προϊόντων σε καταναλωτές, παρ’ ότι τα είχαν πληρώσει.
Skroutz
Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη επιχείρηση συνεργαζόταν με την πλατφόρμα Skroutz, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση των δυσαρεστημένων καταναλωτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η δημοφιλής πλατφόρμα, από την πλευρά της, εξέδωσε ανακοίνωση για το συμβάν. Στο πλαίσιο αυτής αναφέρει, μεταξύ άλλων, «…από τα πρώτα κιόλας σχόλια των καταναλωτών ανταποκριθήκαμε άμεσα, διερευνώντας την υπόθεση και προχωρήσαμε σε λήξη – διακοπή της συνεργασίας με το συγκεκριμένο κατάστημα. Πιο συγκεκριμένα, αξίζει να αναφερθεί ότι το κατάστημα 365 Shop Gr Moνoπρόσωπη ΙΚΕ, με έδρα την Κατερίνη, δραστηριοποιείτο στην πλατφόρμα σύγκρισης τιμών του Skroutz από το 2019, συμμετέχοντας σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων, πληρώντας τις τότε ισχύουσες προϋποθέσεις για ένταξη στην πλατφόρμα σύγκρισης τιμών. Στις 9/02/2022 προέβη σε αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος με έδρα την Αθήνα, ενώ η αλλαγή αναρτήθηκε επίσημα στο ΓΕΜΗ (Γενικό Εμπορικό Μητρώο) στις 31/3/2022. Τη Δευτέρα 4/4/2022 λάβαμε τις πρώτες αρνητικές κριτικές για το συγκεκριμένο κατάστημα και ενεργοποιήθηκαν άμεσα οι μηχανισμοί ελέγχου μας. Το κατάστημα την ίδια ημέρα αφαιρέθηκε από την πλατφόρμα σύγκρισης τιμών του Skroutz, καθώς διαπιστώθηκε η αλλαγή του καθεστώτος ιδιοκτησίας στο ΓΕΜΗ, για την οποία δεν ήταν ενήμερες ούτε οι τράπεζες με τις οποίες συνεργαζόταν έως τότε το κατάστημα. Με κύριο γνώμονα την προστασία των καταναλωτών, το κατάστημα αφαιρέθηκε άμεσα από την πλατφόρμα και προχωρήσαμε σε άμεση επικοινωνία με τους καταναλωτές, ώστε να τους ενημερώσουμε να προχωρήσουν σε αμφισβήτηση της τραπεζικής τους συναλλαγής».
Επίσης επισημαίνεται πως «από την έναρξη του συμβάντος μέχρι και σήμερα, η εταιρία έχει ήδη απαντήσει σε 492 e-mails καταναλωτών, στα οποία είτε προσφέρει αποζημίωση με μορφή κουπονιού ίσης αξίας με εκείνη της παραγγελίας -μέσω του Skroutz Marketplace-, για τους καταναλωτές που ολοκλήρωσαν την αγορά τους μέσω τραπεζικής κατάθεσης, είτε στηρίζει και βοηθά τους καταναλωτές που έκαναν την αγορά τους με κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) να λάβουν πίσω τα χρήματά τους από την εκδότρια τράπεζα της κάρτας μέσω της διαδικασίας αμφισβήτησης συναλλαγής. Εως τώρα έχουν εκδοθεί 106 κουπόνια αξίας 51.418,75 ευρώ».
Διαφάνεια
Από εκεί και πέρα, αξίζει να επισημανθεί πως τη Μεγάλη Δευτέρα αναμένεται να ψηφιστεί η διάταξη του ΥΠΑΝ, βάσει της οποίας η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή θα μπορεί να δημοσιοποιεί τις επωνυμίες των επιχειρήσεων στις οποίες επιβάλλονται πρόστιμα για λόγους αισχροκέρδειας.
Στην Ερμού ενόψει Black Friday ο Θεοδωρικάκος - Πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις [βίντεο]
Η ηγεσία του υπουργείου θα αιτηθεί τη συναίνεση όλων των κομμάτων για τη συγκεκριμένη διάταξη, καθώς οι επιχειρήσεις δεν θα χάσουν το δικαίωμα να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη. Εκτιμώντας πως η συνταγματικότητα της διάταξης θα κριθεί σε κάποιο δικαστήριο, θεωρείται πως η μεγάλη πλειοψηφία της Βουλής θα είναι ένα επιπλέον επιχείρημα στη δικαστική αίθουσα για τη στήριξή της.
ΕΚΠΟΙΖΩ
Στο μεταξύ, από επικοινωνία του «Ε.Τ.» με την ΕΚΠΟΙΖΩ, προκύπτει πως οι περισσότερες καταγγελίες που δέχεται η Ενωση Καταναλωτών αφορούν στην αγορά της ενέργειας (π.χ., υψηλό ποσοστό καταγγέλλει αδιανόητες και αδιαφανείς χρεώσεις λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής που διπλασιάζει ή/και τριπλασιάζει το κόστος της kWh, μονομερείς τροποποιήσεις των συμβάσεων ενέργειας από σταθερά σε κυμαινόμενα τιμολόγια, καθυστερήσεις στην έκδοση εκκαθαριστικών λογαριασμών). Καθημερινά υποβάλλονται περίπου 70 έγγραφες καταγγελίες, ενώ παράλληλα η Ενωση δέχεται πάνω από 40 τηλεφωνήματα από καταναλωτές που αιτούνται συμβουλές για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν για ζητήματα ενέργειας.
Ακολουθούν οι καταγγελίες για ασφαλιστικές εταιρίες, περίπου 200 το δίμηνο (έγγραφες και προφορικές), οι οποίες σχετίζονται με θέματα όπως η διακοπή συμβολαίων χωρίς σαφή εξήγηση, η αύξηση ασφαλίστρων κ.λπ.
Αρκετές καταγγελίες, περίπου 150 το δίμηνο (έγγραφες και προφορικές), σχετίζονται με προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές με τους παρόχους τηλεπικοινωνιών. Αυτές έχουν να κάνουν κυρίως με την ποιότητα των υπηρεσιών Internet, η οποία -όπως καταγγέλλεται- είναι κατώτερη του συμβολαίου τους.
Από την ΕΚΠΟΙΖΩ εφιστούν ιδιαιτέρως την προσοχή στην αύξηση των καταγγελιών που παρατηρείται το τελευταίο τρίμηνο για τραπεζικά ζητήματα, πρωτίστως διότι συνδέονται με την απώλεια υψηλών ποσών. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως υπάρχουν περιπτώσεις που οι καταναλωτές είδαν να… εξαφανίζονται από το λογαριασμό τους ακόμη και 5.000 ευρώ. Η πλειονότητα των τραπεζικών καταγγελιών έχει να κάνει με το λεγόμενο phishing, δηλαδή το ηλεκτρονικό «ψάρεμα» στοιχείων που πραγματοποιείται με SMS και e-mails, με σκοπό την υποκλοπή των προσωπικών δεδομένων του καταναλωτή. Ταυτόχρονα, αρκετές καταγγελίες είναι για χρεώσεις ενεργοποίησης καρτών. Οι έγγραφες καταγγελίες για τραπεζικά ζητήματα ανέρχονται σε 70 το τελευταίο τρίμηνο, ενώ παράλληλα η ΕΠΟΙΖΩ δέχεται τουλάχιστον 4-5 τηλεφωνήματα εβδομαδιαίως για ανάλογα θέματα. Μετά το Πάσχα, μάλιστα, αναμένεται να στείλει σχετική επιστολή στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου θα περιγράφονται διεξοδικά οι διαστάσεις του ζητήματος.
Σχετικά με τις απάτες από ηλεκτρονικά καταστήματα (π.χ., μη παράδοση στον καταναλωτή αγαθών που έχει ήδη πληρώσει), από την ΕΚΠΟΙΖΩ παρατήρησαν αύξηση των καταγγελιών εν μέσω καραντίνας. Πλέον, τους τελευταίους 2-3 μήνες, καταγράφεται μια τάση για καταγγελίες που σχετίζονται με απάτες, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στο περιβάλλον των social media και αφορούν σε απομιμητικά προϊόντα, αλλά και σε παραπλανητικές πωλήσεις μέσω ψεύτικων προφίλ, με αποτέλεσμα τα προϊόντα να μη φτάνουν ποτέ στον καταναλωτή, κ.λπ.
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΣΥΝΟΛΙΚΑ
543 έλεγχοι
66 παραβάσεις
1.522.292,43 ευρώ πρόστιμα
ΚΑΥΣΙΜΑ
206 έλεγχοι
21 παραβάσεις
108.822,43 ευρώ πρόστιμα
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
167 έλεγχοι
14 παραβάσεις
1.210.990 ευρώ πρόστιμα
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ – ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
170 έλεγχοι
31 παραβάσεις
202.480 ευρώ πρόστιμα
Ειδήσεις σήμερα
ΣΥΡΙΖΑ: Το ποίημα… «τη δεύτερη φορά αλλιώς» επανέλαβε ο Πολάκης και στο Συνέδριο
Καιρός: Λασποβροχές και άνοδος της θερμοκρασίας – Τι καιρό θα κάνει τη Μ. Εβδομάδα
Μάτι: Ποιους καίει το βούλευμα για κακούργημα -Τι είχε αποκαλύψει ο Ε.Τ. και το Eleftherostypos.gr