Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι αν καθυστερήσουν λίγο ακόμη οι διαπραγματεύσεις στην Αθήνα τότε χάνεται ο στόχος για συμφωνία πριν μπει για τα καλά η ευρωζώνη σε εκλογικό κύκλο. Θυμίζουν στην ελληνική πλευρά ότι η καθυστέρηση της τεχνικής συμφωνίας με τους θεσμούς αναβάλλει και τις αποφάσεις για πλεονάσματα και τις αποφάσεις για περαιτέρω ελάφρυνση για το χρέος. Τούτο τη στιγμή που, σύμφωνα με δημοσιεύματα του γερμανικού Τύπου, το Βερολίνο εμφανίζεται τώρα πρόθυμο να προχωρήσει και στην ανάλυση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Παρ’ όλα αυτά και στην τρίτη συνάντηση που είχαν το Σάββατο ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Χουλαράκης και η υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου με τους δανειστές, μετά από δύο ημέρες τεχνικών συζητήσεων (Πέμπτη και Παρασκευή) που έγιναν για να συγκλίνουν οι δύο πλευρές, οι διαπραγμάτευση γύρισε στην εποχή πριν από το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου.
Μετά από πέντε μέρες παραμονής των ομάδων των δανειστών στην Ελλάδα, το ΔΝΤ συνέχισε να ζητάει μέτρα 2% του ΑΕΠ για το 2019 από περικοπή του αφορολογήτου και των συντάξεων και να απορρίπτει τα περισσότερα από τα «αντισταθμιστικά» μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά.
Η λύση για να αποφευχθεί μια επώδυνη και για τις δύο πλευρές ρήξη είναι η επεξεργασία -για άλλη μια φορά- των θέσεων των δύο πλευρών στα τεχνικά κλιμάκια με προοπτική τα δύο μέρη να επιστρέψουν στο τραπέζι του διαλόγου σήμερα το απόγευμα.
Στα θέματα που εξετάζουν από χθες τα τεχνικά κλιμάκια περιλαμβάνονται:
1. Η σκοπιμότητα για μείωση του αφορολογήτου με βάση το επιχείρημα του ΔΝΤ ότι οι μισοί πολίτες απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος λόγω του υψηλού αφορολογήτου. Το υπουργείο Οικονομικών φιλοδοξεί να πείσει το Ταμείο ότι, αν συνυπολογιστούν όλοι οι φόροι που βαρύνουν τους Ελληνες, το ποσοστό που δεν πληρώνει φόρους είναι το 11%-12%, άρα είναι οριακό σε μια χώρα που έχει το 30% των πολιτών της με εισόδημα κοντά στο όριο της φτώχειας.
2. Η σκοπιμότητα της μείωσης των συντάξεων με βάση το επιχείρημα του ΔΝΤ ότι μετά την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νόμου το σύστημα παραμένει με έλλειμμα 11% του ΑΕΠ που καλύπτεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Επιχείρημα του ΥΠΟΙΚ και του συναρμόδιου υπουργείου Εργασίας είναι ότι το έλλειμμα του ασφαλιστικού δεν ξεπερνά το 5% του ΑΕΠ και το υπόλοιπο 6% που υπολογίζει το ΔΝΤ ως έλλειμμα είναι η νομοθετημένη και γνωστή από παλιά συνεισφορά του κράτους στη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού.
3. Ακόμη ένα θέμα που θα πρέπει να εξετάσουν τα τεχνικά κλιμάκια είναι οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς για τη χρηματοδότηση ενεργών δράσεων απασχόλησης με δανεικά. Θα εξεταστούν δηλαδή οι όροι δανεισμού αλλά και η ουσία των προγραμμάτων και ειδικότερα αν θα χρηματοδοτεί θέσεις για τον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα, ο αριθμός των ωφελούμενων, το ποσοστό επιδότησης κάθε θέσης αλλά και μια αρχική πρόβλεψη για το πόσες θέσεις εργασίας θα μείνουν μετά τη λήξη των προγραμμάτων.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου εξέφραζαν την πεποίθησή τους ότι το κενό των 700 εκατ. ευρώ που εντοπίζουν οι θεσμοί για το 2018 θα καλυφθεί χωρίς να χρειαστεί να ληφθούν νέα μέτρα. Οι ίδιες πηγές τόνιζαν -απαντώντας σε σχετικά δημοσιεύματα- ότι ουδέποτε ζήτησαν οι θεσμοί η περικοπή των συντάξεων να αρχίσει να ισχύει από το 2018.
Στα εργασιακά
Διαφωνία επί της αρχής καταγράφηκε και στη συνάντηση των Τσακαλώτου-Αχτσιόγλου με τους εκπροσώπους των δανειστών για τα εργασιακά. Η διαφωνία ήταν αποτέλεσμα της στάσης του ΔΝΤ, το οποίο επιμένει να διατηρηθούν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο, μη θέλοντας να ακούσει καν για κλαδικές διαπραγματεύσεις, κάνοντας κυβερνητικό στέλεχος να τονίζει με έμφαση μετά τη συνάντηση: «Το ΔΝΤ δεν φαίνεται να καταλαβαίνει τι σημαίνουν βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η διαφωνία καταγράφηκε αμέσως και ότι η στάση των ανθρώπων του Ταμείου ήταν συνολικά αρνητική σε όλα τα αιτήματα της ελληνικής πλευράς. Ειδικά για το θέμα με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις μίλησαν για πισωγύρισμα που δεν θα βοηθήσει τη δημιουργία θέσεων εργασίας με τους εκπροσώπους των Ευρωπαίων δανειστών να είναι απλοί παρατηρητές.
Η απότομη διακοπή της συνάντησης δεν άφησε χρόνο για τη συζήτηση των ομαδικών απολύσεων και του αιτήματος των δανειστών για αύξηση του ορίου των απολύσεων από 5% σε 10% με ταυτόχρονη κατάργηση της έγκρισης του εκάστοτε υπουργού.
Αγκάθι και η ΔΕΗ
Στο μεταξύ, στα τεχνικά κλιμάκια έχει παραπεμφθεί και το θέμα της ΔΕΗ, για την οποία οι δανειστές ζητούν τώρα και την πώληση υδροηλεκτρικών και λιγνιτικών μονάδων σε ιδιώτες με στόχο την ταχύτερη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Στο επίκεντρο των τεχνικών συζητήσεων βρέθηκε η πρόταση που παρουσίασε επίσημα την Πέμπτη η διοίκηση της ΔΕΗ στους δανειστές για τη δημιουργία εταιριών λιανικής που θα διατεθούν προς πώληση σε ανταγωνιστές.
Η πρόταση, αν και επισήμως χαρακτηρίζεται ως συμπληρωματική των δημοπρασιών ενέργειας, εφόσον γίνει αποδεκτή, ενδεχομένως να οδηγήσει πρακτικά στην ακύρωση των ΝΟΜΕ (δημοπρασίες ενέργειας), που έχουν δεχθεί έντονα πυρά από την πλευρά της ΔΕΗ.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών έχουν ακούσει με προσοχή την πρόταση της ΔΕΗ και υπάρχει ακόμη σκεπτικισμός απέναντι σε αυτήν. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από κάποιες πληροφορίες που θέλουν να έχουν ζητηθεί επιπλέον στοιχεία γύρω από τις ανεξόφλητες οφειλές πελατών προς τη ΔΕΗ αλλά και για την τιμολογιακή πολιτική και τις εκπτώσεις της εταιρίας (15% σε καλοπληρωτές και 6% για προεξόφληση λογαριασμών).
Υπουργείο Ενέργειας και ΔΕΗ εμφανίζονται με κοινές θέσεις και καταγράφεται συμπόρευση χωρίς να αφήνουν περιθώρια για πωλήσεις μονάδων. Αφενός το ΥΠΕΝ συνεχίζει να στηρίζει τη συνέχιση των ΝΟΜΕ, θέτει ωστόσο υπό την «προστασία» του την πρόταση της ΔΕΗ να υπάρξει και ένα εναλλακτικό μέτρο που εφόσον στεφθεί με επιτυχία θα μπορεί να υποκαταστήσει τις δημοπρασίες.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου