Το πάρκο θα είναι αποτέλεσμα Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το συνολικό κόστος κατασκευής του διαμορφώνεται σε 250 εκατ. ευρώ και θα βαρύνει τον ιδιώτη. Επειτα, το Δημόσιο θα καταβάλει μισθώματα για προκαθορισμένη περίοδο και στο τέλος της σύμβασης τα κτίρια θα περιέλθουν -και πάλι- στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου. Η συμμετοχή, από πλευράς κράτους, θα προέλθει, αποκλειστικά, από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Σε τροχιά υλοποίησης
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, επισήμανε πως στην κυβέρνηση εργάζονται μεθοδικά, όπως έκαναν στην περίπτωση του Ελληνικού, προκειμένου και αυτή η πρωτοβουλία να μπει σε τροχιά υλοποίησης.
Συγκεκριμένα, συζητείται η πρόοδος του έργου σε εβδομαδιαία βάση. Κάθε Τρίτη, στις 2 το μεσημέρι, αρμόδια στελέχη των υπουργείων Ανάπτυξης, Οικονομικών (για ζητήματα δημόσιας περιουσίας) και Ενέργειας (για θέματα χωροταξίας), καθώς επίσης από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης και λοιποί σύμβουλοι, αναλόγως των αναγκών του πρότζεκτ, συμμετέχουν σε τηλεδιάσκεψη θέτοντας στόχους και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης αυτών.
Ο κ. Παπαθανάσης τόνισε πως το έργο βαίνει βάσει χρονοδιαγράμματος, αναφέροντας ενδεικτικά στις εργασίες που «τρέχουν»: Την προετοιμασία πολεοδομικού σχεδίου, αλλά και αυτήν της απαλλοτρίωσης. Ακόμη, γίνεται η αποτύπωση των κτιρίων, δηλαδή πόσα από αυτά είναι μεγαλύτερα και πόσα μικρότερα των 100 ετών. Επιπρόσθετα, εξειδικευμένη εταιρία έχει αναλάβει τη διεξαγωγή μελέτης σκοπιμότητας για λογαριασμό της εταιρίας «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα» (ΕΑΣ – όμιλος εταιριών που ιδρύθηκε το 2004 με τη συγχώνευση της ΠΥΡΚΑΛ).
Το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει την ανέγερση-κατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία του νέου κυβερνητικού πάρκου. Υπολογίζεται ότι, εντός του μήνα, το πρότζεκτ θα περάσει από την Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, για να λάβει έγκριση – όχι από τη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΔΕΣΔΙΤ), όπως προβλεπόταν αρχικά. Υπενθυμίζεται πως βάσει νέας διάταξης, η οποία τέθηκε σε ισχύ προ μερικών μηνών, για τα έργα άνω των 30 εκατ. ευρώ πρέπει να ανάψει το «πράσινο φως» η συγκεκριμένη Επιτροπή.
Στο μεταξύ, αντίστοιχα έργα -τα οποία έχουν αποτελέσει αντικείμενο μελέτης της ελληνικής πλευράς- υπάρχουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. στη Γερμανία, είναι ωστόσο μικρότερης κλίμακας. Με άλλα λόγια, αυτά του εξωτερικού αναπτύσσονται σε μικρότερες εκτάσεις, αφορώντας σε συστέγαση λιγότερων υπουργείων.
Βασική επιδίωξη του ΥΠΑΝ είναι το νέο κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για σειρά κρατών.
Στην παρούσα φάση, πάντως, η συντήρηση των χώρων όπου στεγάζονται τα υπουργεία στην Ελλάδα δεν είναι στα ίδια επίπεδα με άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το σύνολο των κονδυλίων του ΠΔΕ κυμαίνεται στα 750 εκατ. ευρώ το 2021, όταν προ Μνημονίων ήταν περί τα 6 δισ. ευρώ.
Φιλέτα
Την ίδια ώρα, κύκλοι του υπουργείου εκτιμούν πως πολλά από τα ακίνητα που θα αδειάσουν -σε συνέχεια της μετεγκατάστασης στο κυβερνητικό πάρκο- θα γίνουν ανάρπαστα σε πλήθος επενδυτών. Χαρακτηριστικά ανέφεραν το κτίριο όπου συστεγάζονται σήμερα τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, στην οδό Νίκης, στο Σύνταγμα, απέναντι από τη Βουλή, στην «καρδιά», δηλαδή, της Αθήνας.
Θα στεγαστούν εννιά υπουργεία και δημόσιοι οργανισμοί
Στην Ερμού ενόψει Black Friday ο Θεοδωρικάκος - Πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις [βίντεο]
Στο νέο κυβερνητικό πάρκο, σε κοντινά μεταξύ τους κτίρια, θα στεγαστούν οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εργασίας, Υγείας, Πολιτισμού και της Προεδρίας της Κυβέρνησης.
Σήμερα, τα παραπάνω στεγάζονται συνολικά σε 127 κτίρια στο Λεκανοπέδιο. Τα μισθώματα που καταβάλλονται ετησίως γι’ αυτά, μαζί με τις λειτουργικές και κοινόχρηστες δαπάνες, υπερβαίνουν τα 33 εκατ. ευρώ.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού για την υλοποίηση του έργου δρομολογείται για το 2022 και η σταδιακή λειτουργία του πάρκου εντός της διετίας 2025-2026.
Από το 1 δισ. ευρώ, που υπολογίζεται ότι θα είναι το δημοσιονομικό όφελος από τη μεταστέγαση, τα 520 εκατ. ευρώ αφορούν σε μείωση του λειτουργικού κόστους (μισθώματα και λειτουργικά έξοδα), τα 270 εκατ. ευρώ στην εκμετάλλευση των ακινήτων του Δημοσίου που απελευθερώνονται και τα 210 εκατ. ευρώ σε φόρους και τέλη που σχετίζονται, άμεσα ή έμμεσα, με το έργο.
Στις εγκαταστάσεις της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ, θα παραμείνουν διατηρούμενα κτίρια έκτασης 41.587 τ.μ., τα οποία έχουν κατασκευαστεί σε τρεις αρχιτεκτονικές περιόδους (1890-1930, 1930-1950 και 1950-2000). Η επιφάνειά τους θα αυξηθεί κατά 55% -με εσωτερικές μεταρρυθμίσεις που θα γίνουν- και θα φτάσει τα 64.314 τ.μ.
Από τη διαθέσιμη περιοχή για το έργο, έκτασης 155 στρεμμάτων, μόνο τα 35 στρέμματα θα δομηθούν, αφήνοντας 120 στρέμματα διαθέσιμο χώρο, υπό μορφή πάρκου, πλατειών, πεζοδρόμων (9.000 μ.) και ποδηλατοδρόμων (4.000 μ.). Συνεπώς, το 77,4% της έκτασης θα είναι «πράσινο» και κοινόχρηστοι χώροι.
Υπάρχει πρόβλεψη για υπόγειο πάρκινγκ 1.170 θέσεων και δρομολογείται συγκοινωνιακή – κυκλοφοριακή μελέτη. Αξίζει να επισημανθεί ότι ο σταθμός μετρό «Δάφνη» απέχει 7 λεπτά από τον χώρο του πάρκου, ενώ η περιοχή εξυπηρετείται από έξι λεωφορειακές γραμμές, προς το παρόν.
Το έργο αναμένεται να συμβάλει στην αστική ανάπλαση του Δήμου Δάφνης-Υμηττού, καθώς επίσης στη μείωση των λειτουργικών εξόδων, στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος, στην πρόσβαση ΑμεΑ, στην εξασφάλιση της υγιεινής και της ασφάλειας των εργαζομένων και στην υλοποίηση των ευρωπαϊκών και εθνικών στρατηγικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και μείωσης των εκπομπών CO2.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr