Σύμφωνα με κοινοτική πηγή στις Βρυξέλλες, το αν ευοδωθούν οι συζητήσεις θα εξαρτηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από την κυβέρνηση, αλλά η διαμόρφωση του πλαισίου είναι ο μόνος τρόπος για την επιστροφή. Με άλλα λόγια, οι δανειστές θέλουν να είναι σχεδόν βέβαιοι ότι θα υπάρξει συμφωνία για την αξιολόγηση πριν δώσουν εντολή στους επικεφαλής των θεσμών να επιστρέψουν.
Η ίδια πηγή ανέφερε ότι όταν οι προπαρασκευαστικές συζητήσεις οδηγηθούν σε έναν κοινό τόπο, τότε οι θεσμοί θα στείλουν μια επιστολή στην κυβέρνηση, στην οποία θα αναφέρονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, προκειμένου να υπάρξει και η δέσμευση από ελληνικής πλευράς. Αναφορικά με την ουσία, στη βελγική πρωτεύουσα και με δεδομένη τη σκληρή στάση του ΔΝΤ, αλλά και του Βερολίνου, υπογραμμίζουν ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, η κυβέρνηση εάν θέλει συμφωνία να αποφύγει τη νομοθέτηση προληπτικών μέτρων. Από την άλλη, οι δανειστές αντιλαμβάνονται τις πολιτικές δυσκολίες του πρωθυπουργού στο να φέρει στη Βουλή και να υιοθετήσει δημοσιονομικά μέτρα ένα προς ένα, τα οποία μάλιστα μπορεί τελικά να μη χρειαστεί να εφαρμοστούν μετά το 2018. Για το λόγο αυτό αναζητούν μια φόρμουλα με την οποία η συμφωνία δεν θα μοιάζει με άτακτη υποχώρηση της κυβέρνησης, αλλά αυτό δεν είναι εύκολο.
Σχετικά με το προχθεσινό δημοσίευμα του Βloomberg από την Αθήνα σε σχέση με τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, στις Βρυξέλλες υπογράμμιζαν χθες ότι ήταν ένα ενημερωτικό σημείωμα (memo) που είχε στείλει η κυβέρνηση στο Εurogroup της 26ης Ιανουαρίου, με το οποίο αναγνώριζε ότι είχε νομοθετήσει μόνο το 1/3 των προαπαιτουμένων. Πάνω σε αυτό «πάτησε» ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε πριν και κατά τη διάρκεια του Εurogroup της περασμένης εβδομάδας όταν είπε ότι η Ελλάδα πρέπει να τηρήσει τις δεσμεύσεις της και πως εξαιτίας της καθυστερεί η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Eurostat για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας «φωτογραφίζουν» απόσυρση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, που σημαίνει ότι εάν η κυβέρνηση δεν κλείσει το συντομότερο την αξιολόγηση, η χώρα μας δεν πρόκειται να ενταχθεί. Το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης αποφασίστηκε προκειμένου να αυξηθεί ο πληθωρισμός κοντά στο 2%, αλλά και να εδραιωθεί η εύθραυστη ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Τα χθεσινά προσωρινά στοιχεία για τον πληθωρισμό δείχνουν ότι εκτινάχθηκε τον Ιανουάριο στο 1,8% από 1,1% τον Δεκέμβριο, ενώ η ανεργία βρέθηκε σε χαμηλό 7,5 ετών και η ανάπτυξη το τέταρτο τρίμηνο του 2016 ήταν καλύτερη του αναμενομένου.
Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Εurostat θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τις πιέσεις που ασκούνται από τους σκληροπυρηνικούς του Βερολίνου (Σόιμπλε και Κεντρική Τράπεζα Γερμανίας) στον Μάριο Ντράγκι για απόσυρση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης. Οι πιέσεις θα γίνουν αφόρητες αν τους δύο επόμενους μήνες ο πληθωρισμός διατηρηθεί σε αυτά τα επίπεδα και η αύξησή του τον Ιανουάριο δεν ήταν συγκυριακή λόγω των καυσίμων και του δύσκολου χειμώνα στη Βόρεια Ευρώπη, που εκτόξευσε τις τιμές των οπωροκηπευτικών, αλλά δομική.
Συνεπώς, ο κίνδυνος απόσυρσης του προγράμματος πριν από το τέλος του έτους είναι πλέον μεγάλος και όσο καθυστερεί να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση τόσο απομακρύνεται και το ενδεχόμενο ένταξης της χώρας μας σε αυτό. Η ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα υποτίθεται ότι ήταν από τις βασικές συνιστώσες του αφηγήματος της κυβέρνησης για την έξοδο της χώρας από την κρίση, δηλαδή: ολοκλήρωση αξιολόγησης, ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και έξοδος στις αγορές.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου