Ειδικότερα, το 2019 το 8,2% του πληθυσμού της Ελλάδας, ηλικίας 18-64 ετών (αντιστοιχεί σε 536.000 άτομα περίπου), βρισκόταν στα αρχικά στάδια σύστασης μιας επιχείρησης -συμπεριλαμβανομένης της αυτοαπασχόλησης (από 6,4% που ήταν το 2018). Πρόκειται για μια από τις υψηλότερες, διαχρονικά, επιδόσεις της χώρας. Εξέλιξη που οφείλεται, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, σχεδόν αποκλειστικά, στην άνοδο της γυναικείας απασχόλησης, η οποία φαίνεται να προκύπτει, κυρίως, από κίνητρα βιοπορισμού.
Την ίδια ώρα, περιορίζεται στο 2% του πληθυσμού (130.000 άτομα) το ποσοστό των ατόμων που διέκοψε την επιχειρηματική του δραστηριότητα (έναντι 2,8% το 2018), ποσοστό πλησίον, πλέον, στον μέσο όρο των χωρών υψηλού εισοδήματος (2,9%).
Είναι η «καλύτερη επίδοση των τελευταίων ετών και ενδεικτική της αναπτυξιακής τροχιάς της οικονομίας, όπως και της σταδιακής βελτίωσης των συνθηκών επιχειρηματικότητας στη χώρα», υπογραμμίζει το ΙΟΒΕ, αναφέροντας ως βασικότερο λόγο διακοπής ή αναστολής λειτουργίας μιας επιχείρησης, το 2019, την έλλειψη κερδοφορίας σε ποσοστό 38%.
Στο πλαίσιο της έκθεσης διαπιστώνεται, επίσης, ότι η αύξηση της επιχειρηματικότητας τροφοδοτείται από νέους επιχειρηματίες, αν και εξακολουθούν να υπερτερούν αριθμητικά οι «επίδοξοι», οι οποίοι δεν είναι βέβαιο ότι θα προχωρήσουν, πράγματι, στην έναρξη επιχείρησης.
Οπως υπογραμμίζει το Ιδρυμα, έχει μεγαλύτερη σημασία σε μια οικονομία η ενίσχυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της νέας επιχειρηματικότητας, προκειμένου να βελτιώνονται οι προοπτικές βιωσιμότητας και το πολλαπλασιαστικό τους αποτέλεσμα και όχι απλώς η αλγεβρική αύξηση των νέων εγχειρημάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, καταγράφεται μεν βελτίωση της εικόνας, όμως τα αποτελέσματα δεν είναι ακόμα ικανοποιητικά. Με άλλα λόγια, παρόλο που το 32% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων σκοπεύει να «κάνει τη διαφορά» με την υλοποίηση του νέου εγχειρήματος, βασικό κίνητρο για την έναρξη μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας παραμένουν η δημιουργία μεγαλύτερου εισοδήματος και ο βιοπορισμός. Ταυτόχρονα, επιδεινώνονται οι όροι εξωστρέφειας των εγχειρημάτων, καθώς η πλειονότητά τους είναι εμπορικές δραστηριότητες (χονδρικό/λιανικό εμπόριο) που απευθύνονται, αποκλειστικά, στην εγχώρια αγορά.
Ωστόσο, διαφαίνεται ενίσχυση του μέσου μεγέθους των νέων εγχειρημάτων κατά την έναρξη λειτουργίας, καθώς μόλις το 15% των εγχειρημάτων (από 23,4% το 2018) προσφέρει απασχόληση, αποκλειστικά, στους ιδρυτές του.
Επιπλέον, βελτιώνονται σημαντικά και οι προσδοκίες απασχόλησης στο μέλλον, καθώς το 95% εκτιμά ότι την επόμενη πενταετία θα δημιουργήσουν τουλάχιστον μια θέση εργασίας.
«Από τα δεδομένα προκύπτει σαφής βελτίωση του πλαισίου της επιχειρηματικότητας κατά το χρόνο πριν την έλευση της πανδημίας και της νέας οικονομικής κρίσης, που ενθάρρυνε νέα εγχειρήματα.
Είναι εύλογο πως το πλαίσιο αυτό έχει, πλέον, αλλάξει με τις τρέχουσες εξελίξεις, το ζητούμενο όμως είναι η επαναφορά της οικονομίας σε αναπτυξιακή δυναμική, που, αφενός, θα μειώσει τις αβεβαιότητες και θα βελτιώσει τις προσδοκίες και, αφετέρου, θα διαμορφώσει όρους ποιοτικής αναβάθμισης της επιχειρηματικότητας, ώστε οι επιχειρήσεις που δημιουργούνται να είναι περισσότερο καινοτόμες και συνολικά παραγωγικές», δήλωσε ο καθηγητής και γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας.
Την έκθεση παρουσίασε ο επιστημονικός υπεύθυνος του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικότητας ΙΟΒΕ και αναπληρωτής καθηγητής ΕΜΠ, Αγγελος Τσακανίκας, παραθέτοντας τις ακόλουθες θετικές εξελίξεις:
1. Οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες που πράγματι ξεκίνησαν το εγχείρημά τους σε σχέση με πέρυσι, καθώς και ο μικρότερος αριθμός όσων ανέστειλαν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
2. Η αντίληψη για μεγαλύτερη ευκολία στην έναρξη μιας επιχείρησης.
3. Η υψηλότερη συνεισφορά άτυπων επενδυτών στη χρηματοδότηση νέων εγχειρημάτων, με το ρόλο των μελών της οικογένειας να περιορίζεται ελαφρά.
4. Η ενίσχυση εγχειρημάτων μεταποίησης και υπηρεσιών προς επιχειρήσεις, σε σχέση με τα εγχειρήματα που απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή.
5. Οι υψηλότερες προσδοκίες για επιχειρηματικές ευκαιρίες στη χώρα στο επόμενο διάστημα, αλλά και η βελτίωση στην αυτοπεποίθηση για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με τη σημαντική εξασθένηση του φόβου αποτυχίας.
6. Η βελτίωση στη γυναικεία επιχειρηματικότητα.
7. Η ενίσχυση του μέσου μεγέθους στην έναρξη του νέου εγχειρήματος, αλλά και σε όρους μεγέθυνσης, με καλύτερες προσδοκίες για νέες θέσεις εργασίας σε βάθος χρόνου.
Στις αρνητικές εξελίξεις που προκύπτουν βάσει της έκθεσης ο κ. Τσακανίκας ανέφερε τις εξής:
- Η σχετική υποχώρηση συμμετοχής στην επιχειρηματικότητα ατόμων με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο.
2. Ο βιοπορισμός ως βασικό κίνητρο για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα.
3. Η σημαντική υποχώρηση της εξωστρέφειας των νέων εγχειρημάτων.
4. Η περιορισμένη καινοτομικότητα προϊόντων και διαδικασιών.
5. Οι μέτριες επιδόσεις στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας σε όρους τεχνολογικής αναβάθμισης.
6. Η αμφίθυμη εικόνα της επιχειρηματικότητας στην κοινωνία ως επιλογή επαγγελματικής σταδιοδρομίας.
Συντάξεις: Διπλές αυξήσεις για 250.000 συνταξιούχους [αναλυτικοί πίνακες και παραδείγματα]
Folli Follie-απάτες: Υπερκοστολογήσεις, «φουσκωμένες» περιουσιακές αξίες και «γύρω γύρω όλοι»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr