Ηδη, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την επανένταξη του ΔΝΤ στη χρηματοδότηση και την πλήρη παρακολούθηση του ελληνικού προγράμματος, αναγκάστηκε, στο πρόσφατο Eurogroup, να αποδεχθεί τη θεσμοθέτηση ενός ακόμη πιο αυστηρού δημοσιονομικού «κόφτη», μέσω του οποίου θα μπορεί να επιβληθεί και το μέτρο της μείωσης του αφορολόγητου ορίου!
Ευθυγραμμιζόμενος με τις επισημάνσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), ο επικεφαλής Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (ESM) Kλάους Ρέγκλινγκ επεσήμανε πρόσφατα ότι στην Ελλάδα χρειάζεται να διευρυνθεί η φορολογική βάση για να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές και να γίνει φορολογικά ανταγωνιστικότερη η οικονομία, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι απαιτείται να μειωθεί το αφορολόγητο όριο εισοδήματος ώστε να πληρώνουν φόρο περισσότερα φυσικά πρόσωπα.
«Γνωρίζουμε ότι οι φορολογικοί συντελεστές είναι σχετικά υψηλοί και η φορολογική βάση σχετικά στενή. Εμείς δεν υποστηρίζουμε ότι χρειάζονται περισσότερα έσοδα, αλλά νομίζω ότι η δομή του συστήματος εσόδων δεν είναι αποτελεσματική και σίγουρα δεν είναι φιλική προς την ανάπτυξη», ανέφερε ο κ. Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξή του στην ειδησεογραφική ιστοσελίδα capital.gr. Τάχθηκε δηλαδή υπέρ της μείωσης των φορολογικών συντελεστών προς όφελος της ανάπτυξης με ταυτόχρονη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Παρόμοια διατύπωση περιείχαν και οι δηλώσεις στις οποίες είχε προβεί ο αρμόδιος για οικονομικά θέματα επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ενωσης Πιέρ Μοσκοβισί, όταν επισκέφθηκε τη χώρα μας.
Είναι προφανές, πλέον, ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί συγκλίνουν με τις απόψεις του ΔΝΤ για διεύρυνση της φορολογικής βάσης, μέσω της μείωσης του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος μισθωτών, συνταξιούχων και αγροτών από τα επίπεδα των 8.636-9.545 ευρώ που κυμαίνονται σήμερα κοντά στις 5.000 ευρώ! Και είναι βέβαιο ότι οι πιέσεις για το «ψαλίδισμα» του αφορολογήτου θα ενταθούν το επόμενο διάστημα κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τους 4 θεσμούς για τη διαμόρφωση του «πακέτου» των δημοσιονομικών μέτρων που θα υποστηρίζουν τους μεσοπρόθεσμους στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ την περίοδο 2018-2020.
Σημειώνεται ότι, όπως ήδη έχει αποκαλύψει o «E.T», σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση αποδεχθεί τη μείωση του αφορολόγητου ορίου στις 5.000 ευρώ, τότε:
* Περίπου 3.500.000 μισθωτοί και συνταξιούχοι με χαμηλά και μεσαία ετήσια εισοδήματα μέχρι του ποσού των 12.000 ευρώ είτε θα επιβαρυνθούν για πρώτη φορά με φόρο εισοδήματος είτε θα κληθούν να πληρώσουν φόρους διπλάσιους έως και 60πλάσιους από αυτούς που πληρώνουν σήμερα! Οι περισσότεροι από αυτούς θα επιβαρυνθούν είτε για πρώτη φορά είτε επιπροσθέτως, με ποσά φόρου εισοδήματος από 110 έως και 800 ευρώ, με συνέπεια να χάσουν πάνω από ένα μισθό ή μία σύνταξη!
Ακόμη και χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι με ετήσια εισοδήματα κάτω από 5.000 ευρώ θα κληθούν κι αυτοί να πληρώσουν φόρο εισοδήματος για πρώτη φορά, καθώς ενώ τα πραγματικά τους εισοδήματα είναι χαμηλότερα από τις 5.000 ευρώ τα τελικά φορολογητέα εισοδήματά τους υπερβαίνουν τις 5.000 ευρώ, επειδή καθένας από αυτούς βαρύνεται με τεκμαρτό εισόδημα το οποίο προσδιορίζεται αθροιστικά:
α) από το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ αν είναι άγαμος ή των 2.500 ευρώ αν είναι έγγαμος και
β) από το τεκμήριο διαβίωσης της κύριας κατοικίας (είτε αυτή είναι ιδιόκτητη είτε ενοικιαζόμενη είτε δωρεάν παραχωρούμενη), το ποσό του οποίου στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνά τις 2.000-2.500 ευρώ (υπολογίζεται με 40 ευρώ ανά τ.μ. μέχρι τα πρώτα 80 τ.μ. και με 65 ευρώ ανά τ.μ. για τα επόμενα 40 τ.μ., από 81 έως τα 120 τ.μ. κ.λπ.).
* Περίπου 1.700.000 μισθωτοί και συνταξιούχοι με ετήσια -πραγματικά ή τεκμαρτά- εισοδήματα πάνω από 12.000 ευρώ θα υποχρεωθούν να πληρώνουν επιπλέον φόρο εισοδήματος 800 ευρώ το χρόνο, εκτός εάν μειωθούν ταυτόχρονα οι συντελεστές φορολόγησης των εισοδημάτων τους, οπότε η αύξηση του φόρου που θα προκύψει από την περικοπή του αφορολογήτου θα περιοριστεί κάτω από τα 800 ευρώ.
Εν τω μεταξύ, όπως αποκάλυψε ο κ. Ρέγκλινγκ στη συνέντευξή του στο capital.gr, το Eurogroup, στην τελευταία συνεδρίασή του που πραγματοποιήθηκε στις 5 Δεκεμβρίου, έδωσε εντολή στους θεσμούς να διαμορφώσουν πρόταση για τη συγκρότηση ενός μηχανισμού – «κόφτη», ο οποίος θα ενεργοποιεί τις περικοπές των δαπανών και τις αυξήσεις των φόρων που θα διασφαλίζουν την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 και μετά.
Η δημιουργία του νέου αυτού αυστηρότερου «κόφτη» θα πρέπει να ολοκληρωθεί πριν:
– το ΔΝΤ κληθεί να επανεξετάσει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και
– η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με δικά της «ανεξάρτητα» κριτήρια εξετάσει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους προκειμένου να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα στο υπό επέκταση πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Ο νέος αυτός μηχανισμός θα πρέπει να προβλέπει συγκεκριμένα από πού θα προκύψουν οι εξοικονομήσεις που θα καλύψουν το δημοσιονομικό κενό του 2% του ΑΕΠ (4,5 περίπου δισ. ευρώ ετησίως) που χωρίζει τις εκτιμήσεις του Eurogroup από εκείνες του ΔΝΤ όσον αφορά το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Ουσιαστικά, με τη λειτουργία αυτού του μηχανισμού, θα γεφυρωθεί το «χάσμα» μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενωσης και ΔΝΤ ως προς τα μέτρα που απαιτούνται για να υποστηριχθούν οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ που συμφωνήθηκαν στο Eurogroup. Θα καλυφθούν δηλαδή και οι απαιτήσεις του ΔΝΤ, ώστε να καταστεί δυνατή η επανένταξή του στο ελληνικό πρόγραμμα.
Ωστόσο, για την ελληνική κυβέρνηση τα πράγματα είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολα, καθώς θα κληθεί να αποδεχθεί ως δημοσιονομικά μέτρα συνδεόμενα με τον «κόφτη» αυτά ακριβώς που απαιτεί το ΔΝΤ, δηλαδή τη μείωση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος των μισθωτών, των συνταξιούχων και των αγροτών ή ακόμη και τη σταδιακή περικοπή της προσωπικής διαφοράς των νυν συνταξιούχων εντός της διετίας 2019-2020.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου