Στα «θύματα» προστίθενται και δεκάδες ιδιωτικά αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο, κατηγορία από την οποία δεν θα μπορούσαν να λείψουν ούτε το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ούτε η Fraport Greece, μολονότι τα συγκεκριμένα αεροδρόμια διατηρούν ισχυρές οικονομικές βάσεις.
Οι αριθμοί, άλλωστε, είναι ενδεικτικοί. Σε μόλις 3.353 υποχώρησε ο αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν πανευρωπαϊκά την Κυριακή 29 Μαρτίου, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, παρουσιάζοντας πτώση σε ποσοστό 88% σε σχέση με την ίδια ημέρα του 2019. Στην Ελλάδα, η αντίστοιχη συρρίκνωση των μεγεθών άγγιξε το 88,8% και αυτοί που γνωρίζουν αναφέρουν ότι το εν λόγω ποσοστό διαρκώς θα βαίνει διογκούμενο. Αλλωστε αναμένονται και νέες ΝΟΤΑΜ απαγόρευσης πτήσεων από την ΥΠΑ από συγκεκριμένες χώρες κατόπιν εντολών του ΕΟΔΥ, με αρχή αυτών της Γαλλίας, δίχως να αποκλείεται πλήρη ακύρωση των πτήσεων (πλην cargo) για όλη την E.E. λίαν συντόμως.
Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν στις 27 Μαρτίου ήταν μειωμένος κατά 79% συγκριτικά με εκείνες που πραγματοποιήθηκαν δύο ημέρες νωρίτερα, δηλαδή στις 25 Μαρτίου, γεγονός που καταδεικνύει ότι η αεροπορική αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη, ίσως, κρίση της ιστορίας της, εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης του Covid-19. Πιο συγκεκριμένα, ο αριθμός των προγραμματισμένων πτήσεων μειώθηκε κατά 87%, με τις πτήσεις charter να ακολουθούν με μείωση κατά 52% και τις πτήσεις cargo να εμφανίζουν οριακή αύξηση 1%.
«Ακτινογραφία»
Οπως προαναφέρθηκε, αντίστοιχα αρνητική είναι και η εικόνα που επικρατεί στην Ελλάδα, με τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, εκείνα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Ηρακλείου Κρήτης, να καταγράφουν πρωτοφανή πτώση στην κυκλοφορία των αεροσκαφών. Ως αποτέλεσμα, η μία μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρίες, εγχώριες και ξένες, καθηλώνουν τα αεροσκάφη τους λόγω της εξαιρετικά μειωμένης ταξιδιωτικής κίνησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία για την ημερήσια διακύμανση της κυκλοφορίας, την Κυριακή 29 Μαρτίου ο αριθμός των πτήσεων (διεθνών και εσωτερικού) που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα παρουσίασε μείωση σε ποσοστό 88,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Η μεγαλύτερη πτώση καταγράφηκε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Ακολούθησε το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, με την πτώση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» να ξεπερνά το 87%, τη στιγμή που στο Ηράκλειο Κρήτης καταγράφηκε μείωση του αριθμού των πτήσεων κατά 79,5%.
ΟΠΕΚΑ: «Κλείδωσε» η ημερομηνία για την πληρωμή έκτακτων επιδομάτων - Πότε βλέπουν τα χρήματα οι δικαιούχοι
Στο εξωτερικό
Παρεμφερής είναι και η εικόνα που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης. Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η μεγαλύτερη μείωση της αεροπορικής δραστηριότητας την προηγούμενη Κυριακή καταγράφηκε στο αεροδρόμιο «Ορλί» του Παρισιού, όπου η πτώση προσέγγισε το 97% σε σχέση με πέρυσι.
Μείωση που ξεπέρασε το 95% παρατηρήθηκε στο αεροδρόμιο «Πάλμα ντε Μαγιόρκα» της Ισπανίας, ενώ ακολούθησε η Βιέννη με πτώση κατά 95%. Υπό πίεση βρίσκονται και τα αεροδρόμια του Μονάχου και της Βαρκελώνης, με τη μείωση των πτήσεων να ξεπερνά το 94% και το 93% αντίστοιχα σε σχέση με το 2019.
Σε επίπεδο κρατών, την Κυριακή 29 Μαρτίου η μεγαλύτερη ύφεση καταγράφηκε στην Ιταλία, όπου ο αριθμός των πτήσεων (διεθνών και εσωτερικού) υποχώρησε κατά 93,3%, με την Ισπανία και τη Γαλλία να εμφανίζουν μείωση των δραστηριοτήτων τους κατά 92,6%. Η μικρότερη μείωση σε ποσοστό 74,2% σημειώθηκε στη Νορβηγία.
Είναι κοινός τόπος ότι οι αερομεταφορές είναι ένας από τους κλάδους που δέχονται το πιο ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Πλήγμα που δεν είχαν υποστεί ούτε μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου.
Οι αεροπορικές εταιρίες ενδέχεται να χάσουν φέτος το ένα τέταρτο των τρισεκατομμυρίων δολαρίων εσόδων τους, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αεροπορικών Μεταφορών, καθώς οι χώρες σε όλο τον κόσμο κλείνουν τα σύνορά τους και μάχονται κατά του κορονοϊού. Οι περισσότεροι αερομεταφορείς θα πτωχεύσουν μέχρι το τέλος Μαΐου εάν δεν μπορέσουν να βρουν οικονομική υποστήριξη, εκτίμησε την περασμένη εβδομάδα το CAPA-Center for Aviation, που εδρεύει στο Σίδνεϊ.
Η επιβίωση πολλών αεροπορικών εταιριών εξαρτάται από την ικανότητά τους να έχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Μάλιστα, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, ορισμένες εταιρίες στην Ασία, όπως η Korean Air, η Asiana, η China Southern Airlines Co. και η China Eastern Airlines Corp., έχουν αποθεματικά λίγων εβδομάδων.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου