Εχουν, επίσης, και την αιτιολογημένη γνώμη του ΕΜΣ γιατί είναι θετικό η Ελλάδα να πληρώσει 2,705 δισ. ευρώ που έχει δανειστεί πάνω από το περιθώριο δανεισμού που έχει με το Ταμείο και έχουν μέσο επιτόκιο 5,15% και όχι τα ευρωπαϊκά της δάνεια.
Οπως διευκρινίζεται, η πρόωρη μερική αποπληρωμή του ΔΝΤ θα έχει τετραπλό κέρδος για την Ελλάδα:
1) Θα βελτιώσει, έστω και οριακά, το προφίλ πληρωμών για το χρέος, αφού θα πληρώσει ένα κομμάτι του χρέους της με επιτόκιο 5,15% και το υπόλοιπο χρέος προς το ΔΝΤ θα έχει επιτόκιο 1,91%. Η πληρωμή θα γίνει με κεφάλαια που έχουν συγκεντρωθεί από εκδόσεις ομολόγων με μέσο επιτόκιο 3,13% και μέσο χρόνο αποπληρωμής τα 7,3 χρόνια.
2) Θα μειώσει το συναλλαγματικό ρίσκο. Τούτο διότι το χρέος για το ΔΝΤ μετράται σε ειδικά τραβηκτικά δικαιώματα (SDR), ένα λογιστικό μέγεθος που αναθεωρείται τακτικά.
3) Θα έχει ένα μικρό οικονομικό όφελος από τη μικρότερη πληρωμή τόκων η οποία θα φτάσει σε μέσα ετήσια επίπεδα τα 33 εκατ. ευρώ από το 2019 ως το 2021.
4) Θα έχει θετική ανταπόκριση και από τις αγορές, καθώς και οι άλλες μνημονιακές χώρες (Πορτογαλία, Ιρλανδία) έσπευσαν να αποπληρώσουν πρώτα το ΔΝΤ, στέλνοντας ένα θετικό μήνυμα στην επενδυτική κοινότητα.
Παρότι εγκρίνει την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ, ο ESM και ο EFSF δηλώνουν ότι δεν θέλουν πρόωρη αποπληρωμή και στα δικά τους δάνεια. Το πρώτο εμπόδιο, όπως τονίζουν, θα είναι το πέναλτι προεξόφλησης που έχουν τα δικά τους δάνεια και φτάνει το 25,1% των περίπου 240 δισ. που έχει δανειστεί η Ελλάδα από τους δύο Οργανισμούς. Με άλλα λόγια, αν η Ελλάδα ήθελε να κάνει πρόωρη αποπληρωμή των ευρωπαϊκών της δανείων, θα έπρεπε να πληρώσει πέναλτι προεξόφλησης 52,2 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 32,8 δισ. θα έπαιρνε ο EFSF και 19,2 δισ. ο ESM.
Επιπλέον, πληρώνοντας το δάνειο προς τους δύο Οργανισμούς, η Ελλάδα θα επιβάρυνε αντί να ελαφρύνει το προφίλ πληρωμών για το χρέος της. Αν δηλαδή πλήρωνε με χρήματα που είχε αντλήσει από τις αγορές (με επιτόκιο 3,13%), θα εξοφλούσε δάνειο με επιτόκια που για το χρέος του EFSF δεν ξεπερνά το 1,33% και για τα χρέη του ESM το 0,88%. Για τους λόγους αυτούς εξηγείται ότι οι δύο Οργανισμοί δεν εξασκούν το δικαίωμα του προτιμητέου πιστωτή.
Σε αντάλλαγμα της αποποίησης του δικαιώματος του ESM/EFSF να ζητήσουν πρόωρη προεξόφληση των δικών τους δανείων, τονίζεται ότι η ελληνική πλευρά έχει δεσμευτεί στη συνέχιση της τήρησης συνετούς δημοσιονομικής πολιτικής και στη διατήρηση και προώθηση μεταρρυθμίσεων οι οποίες έμειναν ανοιχτές και με την τέταρτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας.
Μεγάλη επιτυχία χαρακτήρισε, τέλος, ο απερχόμενος πρόεδρος της ΕΚΤ κ. Μάριο Ντράγκι το δανεισμό της Ελλάδας με αρνητικά επιτόκια (έστω και αν επρόκειτο για έντοκα γραμμάτια). Μια επιτυχία που, όπως υπογράμμισε, ανήκει πρωτίστως στους Ελληνες πολίτες, που κλήθηκαν να αναλάβουν «τρομερές» θυσίες». Υποστήριξε πως θα μπορούσε να αποτελέσει ρίσκο αν οδηγούσε σε χαλάρωση των μεταρρυθμιστικών πολιτικών, αλλά, όπως τόνισε, οι εξελίξεις στην Ελλάδα δείχνουν ότι κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται. Είναι μια καλή περίοδος για την Ελλάδα, κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΚΤ.
Η επιστολή Σταϊκούρα στον ESM
Στην επιστολή του προς τον ESM o υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ζητάει την πρόωρη αποπληρωμή ποσού 2,182 εκατ. SDR (περίπου 2,7 δισ. ευρώ), αναλύοντας τα οφέλη που θα προκύψουν από την εν λόγω κίνηση, την οποία, όπως εξηγεί, ακολούθησαν άλλωστε στο παρελθόν η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Κύπρος. Εξηγεί πως θα μειώσει τους επιτοκιακούς και συναλλαγματικούς κινδύνους και το κόστος δανεισμού. Επισημαίνει ότι «πιστεύουμε πως η προτεινόμενη εμπροσθοβαρής αποπληρωμή του ΔΝΤ θα έχει μια σημαντική και θετική επίδραση στα δημοσιονομικά της χώρας», καθώς θα αποπληρώσει ένα μέρος από το πιο ακριβό κομμάτι του ελληνικού χρέους. Καθιστά, επίσης, σαφές ότι το ποσό θα καλυφθεί από τα διαθέσιμα που έχει συγκεντρώσει η χώρα με την έξοδό της στις αγορές και ότι έτσι διατηρεί αλώβητο το μαξιλάρι διαθεσίμων των 15,7 δισ. ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση