Στις προσαρμογές αυτές εντάσσεται επίσης η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών για το χτίσιμο του αφορολόγητου στο 30% του συνολικού ετήσιου εισοδήματος για όλους.
Επιπλέον περιλαμβάνεται και η αλλαγή τόσο του ύψους όσο και της προθεσμίας στην οποία δίνεται το επίδομα θέρμανσης, η καταβολή του οποίου θα ολοκληρωθεί για πρώτη φορά μέσα στο 2019. Και αυτό λόγω της καλύτερης του αναμενομένου πορείας των εσόδων για φέτος που θα οδηγήσει σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,6% του ΑΕΠ μετά και τα μέτρα που ψηφίστηκαν τον Αύγουστο.
Ανάπτυξη
Εκτός από τα επεκτατικά μέτρα ο προϋπολογισμός προαναγγέλλει για πρώτη χρονιά και την επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας αφού σχεδιάζεται η επίσπευση επενδύσεων και αποκρατικοποιήσεων. Η πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 2,8% του ΑΕΠ τον επόμενο χρόνο από 2% του ΑΕΠ φέτος βασίζεται στις επιμέρους προβλέψεις για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, των επενδύσεων κατά 13,4% και των εξαγωγών κατά 5,1%.
Ολα αυτά τα επιμέρους μεγέθη αναμένεται να μειώσουν το ποσοστό ανεργίας στο 15,6% στο τέλος της επόμενης χρονιάς από 17,5% που αναμένεται να φτάσει στο τέλος τους 2019. Παράλληλα και η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,8% από 2% που αναμένεται να αυξηθεί φέτος.
Θετικά μέτρα
Στα βασικά του στοιχεία ο προϋπολογισμός περιέχει τις ελαφρύνσεις που γίνονται σε επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα και τη στήριξη της οικογένειας συνολικού μικτού κόστους ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα στο κείμενο έχουν ενσωματωθεί:
* Η χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν το 90% των οικογενειών.
* Η μετάπτωση στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ του 13% των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας.
* Η μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων στο 9% και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για κάθε παιδί.
* Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μία μονάδα βάσης.
Έρχονται εκατομμύρια ευρώ: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ - Ποιοι οι δικαιούχοι
* Η μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.
* Η μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%.
* Η αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για τρία έτη και του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
* Η επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό του 2020.
Ενισχυτικά μέτρα
Παράλληλα με τα θετικά μέτρα το οικονομικό επιτελείο προετοιμάζει και μια σειρά ενισχυτικών μέτρων που θα διασφαλίσουν και για το 2020 το δημοσιονομικό στόχο αλλά θα διορθώσουν λάθη και αδικίες του παρελθόντος.
Συγκεκριμένα:
1. Η δραστική αναπροσαρμογή των ορίων δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού με σκοπό τον περιορισμό της υποεκτέλεσης που παρουσιάστηκε τα προηγούμενα έτη και τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου για την ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των πολιτών.
2. Θεσμοθέτηση νέου Ειδικού Αποθεματικού για την εξυπηρέτηση των δαπανών αυξημένης αβεβαιότητας που αφορούν, κυρίως τους τομείς παιδείας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας, άμυνας και ασφάλειας των πολιτών.
3. Αναδιαμόρφωση Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Μεταφορά 250 εκατ. ευρώ από το εθνικό σκέλος στο συγχρηματοδοτούμενο, ενισχύοντας τα αναμενόμενα αναπτυξιακά οφέλη, λόγω του υψηλότερου πολλαπλασιαστή του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους, δημιουργώντας δημοσιονομικό όφελος περί τα 170 εκατ. ευρώ.
4. Επισκόπηση δαπανών και εσόδων και αύξηση αποτελεσματικότητας Γενικής Κυβέρνησης με σκοπό οι υπηρεσίες που παρέχουν οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης να έχουν μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα για τους πολίτες. Ειδικότερα, η επισκόπηση δαπανών και εσόδων καλύπτει περισσότερες από 20 ειδικές δράσεις που αφορούν τομείς όπως η εισιτηριοδιαφυγή, η βελτιστοποίηση μεθόδων είσπραξης δημοτικών εσόδων, η εξοικονόμηση ενέργειας, η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, η αξιοποίηση δημόσιων κτιρίων κ.ά. Επίσης βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα των δαπανών και προγραμμάτων του ΟΑΕΔ
5. Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η οποία είναι αποδεδειγμένα το πιο αποτελεσματικό μέτρο για τη μείωση της φοροδιαφυγής. Γι’ αυτό το σκοπό θεσμοθετείται αυξημένος συντελεστής 30% κατά τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
6. Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με βάση τις πραγματικές αξίες θα συμβάλει στην αύξηση της εισπραξιμότητας σε ιδιοκτησίες συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που τώρα το επίπεδο των αντικειμενικών αξιών είναι αρκετά χαμηλότερο έναντι της εμπορικής αξίας καθώς και σε περιοχές της χώρας με πολύ υψηλή αξία ακινήτων (πολυτελείς παραθεριστικές περιοχές), που ως τώρα δεν λαμβάνονταν υπόψη.
7. Ενίσχυση των ελέγχων σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (π.χ. Airbnb).
8. Επιτάχυνση επίλυσης εκκρεμών φορολογικών διαφορών στα διοικητικά δικαστήρια
9. Ταχύτερη εκκαθάριση των φορολογικών εκκρεμοτήτων των πολιτών που θα συμβάλει στην αύξηση των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού καθώς και στην αποσυμφόρηση των διοικητικών δικαστηρίων.
Πλεονάσματα
Για το 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 6.996 εκατ. ευρώ ή 3,68% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 346 εκατ. ευρώ και αυξημένο κατά 51 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του Προϋπολογισμού 2019. Το διαρθρωτικό ισοζύγιο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα της τάξης του 2,7% του ΑΕΠ.
Αντίστοιχα, με βάση τη μεθοδολογία ESA σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 8.146 εκατ. ευρώ ή 4,3% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 712 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του Προϋπολογισμού 2019.
Για το έτος 2020, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7.026 εκατ. ευρώ ή 3,56% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 120 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, κατά ESA σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7.178 εκατ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ.
Το διαρθρωτικό ισοζύγιο για το 2020 προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα της τάξης του 1,8% του ΑΕΠ, υπερκαλύπτοντας τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο (0,25% του ΑΕΠ).
Εσοδα – δαπάνες
Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, σε δημοσιονομική βάση, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 54.129 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 165 εκατ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης. Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού σε δημοσιονομική βάση, μετά τις προστιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 57.052 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 43 εκατ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης, κυρίως λόγω της χορήγησης επιδόματος 2.000 ευρώ στις νέες οικογένειες για κάθε παιδί που γεννιέται.
Χρέος
Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 350.960 εκατ. ευρώ ή 184,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2019, έναντι 358.949 εκατ. ευρώ ή 194,3% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 9,6 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2018.
Το 2020 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 352.660 εκατ. ευρώ ή 178,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2019.
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 329.300 εκατ. ευρώ ή 173,3% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2019, έναντι 334.573 εκατ. ευρώ ή 181,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 7,8 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2018.
Το 2020, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 331.000 εκατ. ευρώ ή 167,8% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2019. Σε ότι αφορά το μαξιλάρι ρευστότητας ύψους 37,7 δις ευρώ, διευκρινίζεται ότι θα παραμείνει ως ασφάλεια μέχρι η Ελλάδα να αποκτήσει την επενδυτική βαθμίδα και να μπορεί να διασφαλίσει σταθερά χαμηλές αποδόσεις στα ομόλογα της.
Από την έντυπη έκδοση