Πρώτη στη σχετική κατάταξη, που συνέταξε το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital, φιγουράρει η Beat, με το ποσό της εξαγοράς από τον Oμιλο Daimler να ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ, ενώ η Innoetics φέρεται να έκλεισε τη δεύτερη πιο συμφέρουσα συμφωνία, με τον πολυεθνικό τεχνολογικό κολοσσό της Samsung να δίνει περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Τη «χρυσή» 10άδα συμπληρώνουν οι Avocarrot, E-Food, Crypteia Networks, Quizdom, Antcor, AbZorba Games, BugSense και ClickDelivery, με το συνολικό τίμημα να υπολογίζεται σε περισσότερα από 70 εκατ. ευρώ. «Το προφίλ των startups, που πέτυχαν την… έξοδο, σκιαγραφείται ως εξής: Η ηλικία τους κατά το κλείσιμο του deal υπολογίζεται στα πέντε χρόνια. Στο διάστημα αυτό είχαν ολοκληρώσει κατά μέσο όρο 2,4 κύκλους χρηματοδότησης, ενώ είχαν σηκώσει περί τα 2,39 εκατ. ευρώ κεφάλαια από σχεδόν τέσσερις επενδυτές. Τέλος, το προσωπικό που απασχολούσαν κυμαινόταν μεταξύ 11 και 50 ατόμων», επισημαίνεται στο σχετικό report.
Beat Στην ομπρέλα της Daimler
Μέλος της Daimler, που παράγει και εμπορεύεται το σήμα της Mercedez Benz παγκοσμίως, είναι από το 2017 η Βeat. Το deal ολοκληρώθηκε όταν η πλατφόρμα κλήσης ταξί από κινητό διένυε τον 6ο χρόνο λειτουργίας της, έχοντας αντλήσει σημαντικά κεφάλαια, τόσο από το επενδυτικό κεφάλαιο Hummingbird Ventures (2,9 εκατ. ευρώ), όσο και από angel investors.
«Περισσότεροι από 5,5 εκατομμύρια επιβάτες και 200.000 οδηγοί είναι σήμερα συνδεδεμένοι με την Beat. Πέρυσι καταφέραμε να διπλασιάσουμε τις διαδρομές, που ολοκληρώνονται μέσω της εφαρμογής μας στις πόλεις, όπου λειτουργούμε, ενώ είδαμε τη νέα μας αγορά στη Χιλή να αναπτύσσεται, να μεγαλώνει και να ξεπερνά γρήγορα σε αριθμούς τη ‘μαμά’ Αθήνα – κάτι, που ήταν και η επιθυμία μας. Παράλληλα, ξεκινήσαμε τη λειτουργία μας σε μία ακόμη αγορά, την Κολομβία, με τις επιδόσεις μας εκεί να ξεπερνούν τις προσδοκίες, αφού μέσα σε λίγους μήνες, αναδείχθηκε στη δεύτερη αγορά μας, μετά τη Λίμα του Περού.
Το κλείσιμο της χρονιάς μας βρήκε σε πυρετώδεις ρυθμούς προετοιμασίας για ένα ακόμη απαιτητικό λανσάρισμα, στο Μεξικό, που αποτελεί τη μεγαλύτερη ισπανόφωνη πρωτεύουσα στον πλανήτη», ανέφερε σε πρόσφατο άρθρο του στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» ο ιδρυτής και CEO της Beat, Νίκος Δρανδάκης και συνέχιζε: «Το προσωπικό στην Αθήνα πλέον ξεπερνά τα 200 άτομα και σε όλον τον κόσμο προσεγγίζει τα 500. Το θεωρώ σημαντικό, όχι μόνο γιατί η Beat μεγαλώνει, αλλά γιατί μεγαλώνει, συγκεντρώνοντας ταλέντο, δεξιότητες και θετική ενέργεια.
Για το 2019, στόχος μου είναι να διπλασιάσουμε και πάλι το προσωπικό μας, να ανοίξουμε 200 νέες θέσεις εργασίας στην πρωτεύουσα και να φέρουμε επενδύσεις στη χώρα για την έρευνα και την ανάπτυξη των υπηρεσιών και των τεχνολογιών μας».
Innoetics «Βραχίονας» της Samsung
«Η απόφαση να δημιουργήσει κάποιος μία startup και να κυνηγήσει το συγκεκριμένο όνειρο είναι μία τολμηρή κίνηση. Ίσως στο παρελθόν να ήταν κάτι ακόμη πιο δύσκολο. Όταν, για παράδειγμα, ιδρύθηκε η Innoetics ως μία εταιρεία τεχνοβλαστός του ερευνητικού κέντρου Αθηνά, ο όρος startup στην Ελλάδα ήταν ακόμη κάτι, που συχνά έχριζε επεξήγησης». Αυτό σημείωνε σε τοποθέτησή του στον «Ε.Τ. της Κυριακής» ο συνιδρυτής και CEO της εταιρείας υψηλής τεχνολογίας, Αιμίλιος Χαλαμανδάρης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, πριν από μία 11ετία, οπότε και ξεκίνησε το ταξίδι της η Innoetics, το ελληνικό οικοσύστημα των startups ήταν ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο, ενώ το περιβάλλον δραστηριοποίησης ως entrepreneur ήταν κάθε άλλο παρά φιλικό. «Βασικές λειτουργίες, όπως π.χ. η σύσταση ή διαχείριση μίας νέας εταιρείας, συχνά μιας μορφής, που δεν ανταποκρινόταν στις ιδιαιτερότητες μιας startup (βλέπε ΕΠΕ, ΟΕ, ΑΕ κ.λπ.), απαιτούσε τόση ενέργεια, που σε έκανε να νιώθεις ότι κολυμπάς μόνος στο πέλαγος.
Έλειπαν σημαντικά πράγματα, όπως είναι η δυνατότητα ανεύρεσης επενδυτικών κεφαλαίων, η καθοδήγηση και η δικτύωση, με αποτέλεσμα λίγες μόνο προσπάθειες να προχωρήσουν», τόνιζε χαρακτηριστικά και πρόσθετε: «Με τα χρόνια, ευτυχώς, έκαναν την εμφάνισή τους άτομα και πρωτοβουλίες, που άρχισαν να οργώνουν το έδαφος, για να φυτέψει κάποιος τον σπόρο μιας startup. Τα πρώτα VC funds, πρωτοβουλίες, όπως το Open Coffee, καθώς και η διευκόλυνση έστω κάποιων διαδικασιών αποτέλεσαν το εφαλτήριο, για να πατήσουν και να εκτιναχθούν οι πρώτες επιτυχίες της ελληνικής σχετικής σκηνής». Στο πλαίσιο αυτό, η Innoetics εξαγοράστηκε το 2017 από την Samsung, με την εταιρεία, ωστόσο, να παραμένει στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας περαιτέρω επέκταση του ανθρώπινου δυναμικού της.
«Σπίτι μου ΙΙ» & «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Αναρτήθηκαν οι προκηρύξεις για τα νέα προγράμματα
Avocarrot Βρήκαν τον… Γερμανό τους
Στα 17,85 εκατ. ευρώ έκλεισε το 2016 το deal της Avocarrot με τη γερμανική Glispa, καταλαμβάνοντας την 3η θέση στη σχετική κατάταξη του Found.ation. Η εταιρεία, που «έστησαν» το 2012 οι Κωνσταντίνος Χρίστου, Γιώργος Ηρακλέους, Γιώργος Μακκούλης και Παναγιώτης Παπαγεωργίου, με αντικείμενο το mobile advertising, πέτυχε στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας της να αντλήσει χρηματοδότηση άνω των δύο εκατ. δολαρίων από Έλληνες και ξένους επενδυτές, ενώ σήμερα αποτελεί μέλος ενός δικτύου, που έχει παρουσία σε περισσότερες από 180 χώρες. Σύμφωνα με παράγοντες της startup σκηνής, το εντυπωσιακό με την επίμαχη συμφωνία εξαγοράς είναι πως τα μέλη της Avocarrot – 17 στον αριθμό – έθεσαν ως όρο και κατάφεραν να είναι μέτοχοι στο νέο σχήμα, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Εξίσου κερδισμένοι, βέβαια, βγήκαν και οι investors, αφού, φέρεται να 11πλασίασαν τα κεφάλαια, που επένδυσαν.
Crypteia Networks Τρέλανε τους Κινέζους…
Στα χέρια της PCCW Global, του διεθνή βραχίονα της Hong Kong Telecom (HKT) πέρασε το 2014 η Crypteia Networks του Γιάννη Γκιόκα. Η ελληνική εταιρεία παροχής εξελιγμένων και πρωτοποριακών λύσεων διαδικτυακής ασφάλειας διένυε τότε τον 3ο χρόνο λειτουργίας της, με τις πληροφορίες της αγοράς να συντείνουν στο γεγονός ότι το τίμημα «άγγιξε» τα 10 εκατ. ευρώ. «
Η εξαγορά της Crypteia Networks από την PCCW Global κατέδειξε την ύπαρξη του απαιτούμενου ταλέντου και γνώσης στον ελλαδικό χώρο, τόσο όσον αφορά στο cybersecurity, αλλά και στο data science. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται καθημερινά, καθώς, έκτοτε, η PCCW Global διατηρεί και επεκτείνει στη χώρα μας τμήμα R&D», τονίζει ο Γιάννης Γκιόκας.
Antcor Με ελβετικό… αέρα
Τα χρήματά τους εις… τριπλούν φέρεται να έβγαλαν οι επενδυτές της Antcor, της ελληνικής εταιρείας τεχνολογίας στον χώρο του WiFi, που εξαγοράστηκε το 2014 από την ελβετική u-blox AG έναντι 8,5 εκατ. ευρώ. Στα 10 χρόνια λειτουργίας της η Antcor, με επικεφαλής τον Κώστα Μεϊμέτη, κατάφερε να αντλήσει κεφάλαια, που προσέγγιζαν τα τρία εκατ. ευρώ, τόσο από τον Attica Ventures – τον VC επενδυτικό βραχίονα της Τράπεζας Αττικής – όσο και από την εισηγμένη στον δείκτη NASDAQ του αμερικανικού χρηματιστηρίου CEVA.
«Η εξαγορά της Antcor από την u-blox, πέρα από τα άμεσα οφέλη στους μετόχους και επενδυτές συνέβαλλε στην αναζωπύρωση της μικροηλεκτρονικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Στην ήδη υπάρχουσα ομάδα της Antcor προσελήφθηκαν και προστέθηκαν 40 και πλέον επιστήμονες υψηλής εκπαίδευσης και ειδίκευσης, δημιουργώντας προϊόντα παγκόσμιας εμβέλειας με τεχνολογίες αιχμής. Σημαντικό είναι, επίσης, ότι η πλειονότητα των μηχανικών, που στελέχωσαν την ερευνητική ομάδα μετά από την εξαγορά, επέστρεψαν στην Ελλάδα από πολυεθνικές του εξωτερικού», εξηγεί στον «Ε.Τ. της Κυριακής» ο Κώστας Μεϊμέτης.
E-Food και Clickdelivery «Γεύμα» 10 εκατ. ευρώ
Το ενδιαφέρον των Γερμανών της Delivery Hero κέντρισε το 2014 το ελληνικό E-Food.gr, δαπανώντας – σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, μιας και δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως – περί τα 10 εκατ. ευρώ, για να το αποκτήσουν. Η κίνηση αυτή, σε συνδυασμό με την εξαγορά της τουρκικής Yemeksepeti, η οποία απέκτησε τον αμέσως επόμενο χρόνο την Clickdelivery.gr έναντι ποσού πέριξ των πέντε εκατ. ευρώ, τους κατέστησε απόλυτους κυρίαρχους στο χώρο του εγχώριου online delivery. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη συνεργασία μας με το Delivery Hero, καθώς αποδεικνύεται ότι η καινοτομία και η συστηματική δουλειά ανταμείβονται, κάτι, που αποτελεί ένα πολύ θετικό μήνυμα για την ελληνική επιχειρηματικότητα», τόνιζε, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος του E-Food, Παμίνος Κυρκίνης.
Quizdom Επαιξαν και κέρδισαν
Συμφωνία εξαγοράς με την, επίσης, γερμανική Friends4Media υπέγραψε μέσα στο 2017 και η Quizdom, με το τίμημα να υπολογίζεται στα περίπου εννέα εκατ. ευρώ. «Μετά το deal η Quizdom επεκτάθηκε ως brand σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Ρωσία, ενώ μέχρι τον προσεχή Μάρτιο θα έχει ολοκληρωθεί η είσοδος σε Πορτογαλία και Βραζιλία. Από το καλοκαίρι του 2018 δε, ανήκει στους επίσημους licensees της UEFA για τα Champions League, Europa League και Nations League», τονίζει στον «Ε.Τ. της Κυριακής» ο γενικός διευθυντής της Quizdom, Γιώργος Μπαρμπάτσης και προσθέτει: «Η ομάδα μετρά περισσότερα από 80 άτομα σε Πορτογαλία, Γερμανία, Ρωσία, Ινδία και, φυσικά, Ελλάδα. Το επιχειρησιακό μας κέντρο, άλλωστε, παραμένει εδώ και μολονότι κάποια εκ των βασικών μελών αποχώρησαν, για να ‘κυνηγήσουν’ άλλους τομείς, η βασική τους φιλοσοφία και η νοοτροπία εξακολουθεί να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Quizdom». Όσον αφορά στα επόμενα βήματα, η ομάδα σχεδιάζει να εισέλθει στον τομέα της εκπαίδευσης, με την σχετική εφαρμογή να κάνει… ντεμπούτο το β’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους στην Ινδία.
BugSense Fast track διαδικασίες
Σε λίγο κάτω από τα επτά εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε το τίμημα της εξαγοράς της BugSense από τον διεθνή κολοσσό της τεχνολογίας Splunk. Η συμφωνία επετεύχθη μόλις δύο χρόνια μετά το λανσάρισμά της από τους Γιάννη Βλαχογιάννη και Πάνο Παπαδόπουλο, με στόχο να βοηθήσει τους προγραμματιστές εφαρμογών να βρίσκουν τυχόν σφάλματα στον κώδικά τους και να τα διορθώνουν.
Το εντυπωσιακό με την BugSense είναι πως κατάφερε να βρεθεί στα… ραντάρ μιας εταιρείας, η κεφαλαιοποίηση της οποίας υπολογιζόταν τότε στα έξι δισ. δολάρια, έχοντας αντλήσει κεφάλαια μόλις 100.000 ευρώ.
AbZorba Games Μέλος της Novomatic
Στα χέρια της Novomatic, του αυστριακού… γίγαντα του gaming πέρασε το 2015 η AbZorba Games. Η εταιρεία των Μάνου Μοσχούς και Andrew Hughes, που μετρούσε τέσσερα χρόνια λειτουργίας κατά την περίοδο της εξαγοράς, δέχθηκε πρόταση από την Greentube – θυγατρική της Novomatic – προκειμένου να ενταχθεί σε ένα δίκτυο παραγωγής και διαχείρισης τεχνολογιών παιχνιδιών, με γραφεία σε 50 χώρες, πάνω από 30.000 εργαζομένους και παρουσία σε 80 χώρες.
«Η AbZorba Games μετά την εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της Novomatic, όσον αφορά στην παραγωγή παιχνιδιών καζίνο σε διάφορες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων κινητών τηλεφώνων, υπολογιστών, αλλά και land-based τερματικών. Στην Αθήνα απασχολούνται 20 άτομα, ενώ είμαστε υπερήφανοι, που ανήκουμε σε μία τόσο μεγάλη και σημαντική εταιρεία, κάνοντας αυτό, που πραγματικά αγαπάμε, δηλαδή, την ανάπτυξη παιχνιδιών», τονίζει ο Μάνος Μοσχούς. Αξίζει να επισημανθεί πως μολονότι το ποσό του deal δεν έχει ανακοινωθεί, πηγές της startup σκηνής εκτιμούν πως αυτό κυμάνθηκε περί τα επτά εκατ. ευρώ.
Τα «χρυσά» exits | |||
Εταιρία | Τίμημα (σε εκατ. ευρώ) | Ετος ολοκλήρωσης του deal | «Ηλικία» της εταιρίας |
Beat (Taxibeat) | 40,48 | 2017 | 6 |
Innoetics | *20 | 2017 | 11 |
Avocarrot | 17,85 | 2016 | 4 |
E-Food | *10 | 2014 | 3 |
Crypteia Networks | *10 | 2014 | 3 |
Quizdom | *9 | 2017 | 3 |
Antcor | 8,5 | 2014 | 10 |
AbZorba Games | *7 | 2015 | 4 |
BugSense | 6,74 | 2013 | 2 |
ClickDelivery | *5 | 2015 | 6 |
* Μη ανακοινωθέντα ποσά. Για την κατάταξη ελήφθησαν υπόψη εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς.
** Πηγή: Found.ation και EIT Digital.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]