Αν και ο κλάδος των αναψυκτικών έχει υποχωρήσει κατά 2% την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, η κατηγορία με στέβια καταγράφει αύξηση 40% ως αποτέλεσμα της μετακίνησης των καταναλωτών από αναψυκτικά με ζάχαρη σε «φυτικά» και πιο υγιεινά προϊόντα. Αν και η αγορά βαίνει συνεχώς μειούμενη, με τον τζίρο της να περιορίζεται πλέον στα 650 εκατ. ευρώ έναντι 800 εκατ. ευρώ το 2009, το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου κινήθηκε αρκετά ικανοποιητικά εξαιτίας κυρίως των τουριστών, αλλά και της επαναλειτουργίας του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης. Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι «τον Ιούλιο τα αναψυκτικά έτρεξαν με +5% και τον Αύγουστο με +8% μετριάζοντας τις απώλειες, δεδομένου ότι μέχρι τον Ιούνιο η αγορά παρουσίαζε αρνητικό πρόσημο».
Σταθερή παρέμεινε η κατανάλωση προϊόντων τύπου cola, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 75% της αγοράς αναψυκτικών με ετήσιο τζίρο ύψους 487 εκατ. ευρώ, ενώ μικρή άνοδο 2% παρουσίασε η κατανάλωση πορτοκαλάδας.
Σε επιχειρηματικό επίπεδο, leader στην αγορά αναψυκτικών στο οργανωμένο λιανεμπόριο εξακολουθεί να είναι η Coca-Cola με μερίδιο 58% σε όγκο, ακολουθούμενη από την PepsiCo με 11,5%, ενώ την τριάδα συμπληρώνει η Λουξ με 8,5%. Επονται η ελληνική Green Cola με 6%, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία με τα mixers Tuborg που έχει αποσπάσει μερίδιο 3%, η ΕΨΑ με 2,5% και η Βίκος με 1,8%, ενώ τα private label ελέγχουν το 4% της αγοράς.
40% ΑΝΟΔΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΕ ΣΤΕΒΙΑ
Στην κατηγορία της cola τα ηνία στα σούπερ μάρκετ κρατά και πάλι η Coca-Cola με μερίδιο αγοράς 80% (μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα κατά 1%), στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Green Cola με 8,5%, ακολουθούν η PepsiCo με 6%, τα ιδιωτικής ετικέτας με 1,5% και η Βίκος με 1%.
Στα αναψυκτικά τύπου cola με βάση τη στέβια, πρώτη είναι η Green Cola με μερίδιο 85%, δεύτερη η Coca-Cola με το νέο της προϊόν με 10%, έπεται η Βίκος με 3% και την πεντάδα συμπληρώνουν η ΕΨΑ με 1% και η Λουξ με 0,3%.
Στις πορτοκαλάδες, leader της αγοράς στο οργανωμένο λιανεμπόριο είναι η Λουξ με 26,5%, ακολουθεί η Coca-Cola (Fanta) με 25%, η PepsiCo (ΗΒΗ) με 16,5%, η ΕΨΑ με 8% και από 3% ελέγχουν η Green Cola και η Βίκος.
ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΚΤΩΝ ΣΤΗ ΣΚΑΚΙΕΡΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ
● COCA-COLA
Σε ό,τι αφορά τις κινήσεις των παικτών του κλάδου στην επιχειρηματική σκακιέρα, η Coca-Cola τον Μάιο λάνσαρε στην ελληνική αγορά τη νέα cola με γλυκαντικό στέβια, απαντώντας στην τάση για πιο «υγιεινά» αναψυκτικά. Ηδη έχει αποσπάσει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς (10%), ποσοστό που οφείλεται κυρίως στη στροφή των καταναλωτών της από την κλασική και light cola σε αυτή με τη στέβια. Πρόσφατα, μάλιστα, ολοκλήρωσε και μια επένδυση ύψους 24 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του μεγαλύτερου εργοστασίου εμφιάλωσης και διανομής αναψυκτικών και χυμών της χώρας, του megaplant στο Σχηματάρι Βοιωτίας.
● GREEN COLA
Από την πλευρά της η ελληνική η Green Cola, αν και ξεκίνησε μόλις το 2014 και διαθέτει ήδη παρουσία σε 22 χώρες, κάνει το επόμενο βήμα και ετοιμάζει… βαλίτσες για τη Σαουδική Αραβία. Οπως ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ο CEO της εταιρίας, κ. Περικλής Βενιέρης, η είσοδος στη Σαουδική Αραβία θα γίνει σε συνεργασία με την Ocean Group του Σαουδάραβα επιχειρηματία Mansour Al Sudais (που δραστηριοποιείται, κυρίως, στην κατασκευή shopping mall, αλλά διαθέτει και εταιρία στον κλάδο των τροφίμων και νερού). Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε η εταιρία Green Cola Ocean Group, στην οποία η ελληνική εταιρία συμμετέχει με ποσοστό 15%, ενώ το υπόλοιπο 85% ανήκει στην Ocean Group. Η Green Cola Ocean Group θα έχει τα δικαιώματα διανομής και πώλησης της Green Cola αρχικά σε Σαουδική Αραβία και Μπαχρέιν με στόχο το άνοιγμα και άλλων αγορών στη Μέση Ανατολή.
Η εν λόγω συμφωνία προβλέπει την έναρξη των εξαγωγών Coca-Cola με στέβια στην αραβική χώρα μέσα στο επόμενο δίμηνο. Στόχος για το πρώτο έτος αποτελεί η διάθεση 1 εκατ. κιβωτίων στην αγορά της Σαουδικής Αραβίας, ενώ σε βάθος τριετίας η εξαγόμενη ποσότητα αναμένεται να φτάσει τα 2,5 εκατ. λίτρα. Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο εμπορικός Διευθυντής της Green Cola, κ. Γιώργος Βενιέρης, «εάν στην επόμενη τριετία επιτευχθεί ο στόχος μας, θα προχωρήσει και δημιουργία μονάδας για τοπική παραγωγή, αλλά θα προσπαθήσουμε να εισχωρήσουμε και σε νέες αγορές, όπως αυτή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων». Πρόσφατα η εταιρία «ξεκλείδωσε» και τις αγορές του Μαρόκου, της Υεμένης και του Ομάν. Ωστόσο, η αγορά με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι η Ισπανία και η Αγγλία, στις οποίες διαθέτει τοπική παραγωγή. Αναφορικά με τον τζίρο της, ανέρχεται στα 18 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3 εκατ. ευρώ αφορούν σε εξαγωγές.
● ΛΟΥΞ
Στοίχημα και για τη Λουξ αποτελούν τα αναψυκτικά Plus & Light με φυτικά γλυκαντικά, τα οποία, σύμφωνα με τη διοίκηση, τα επόμενα χρόνια θα στηρίξουν την ανάπτυξη της εταιρίας.
Οπως δήλωσε πρόσφατα ο επικεφαλής της πατρινής βιομηχανίας, κ. Γιάννης Μαρλαφέκας, τα αναψυκτικά αυτά έχουν ήδη τοποθετηθεί στα περισσότερα σούπερ μάρκετ, ενώ παράλληλα γίνονται συζητήσεις για να μπουν και στα ράφια της Lidl.
Στα σχέδιά της είναι και η διείσδυση σε νέες αγορές αλλά και η ενίσχυση των μεριδίων της στις ήδη υπάρχουσες.
Τέλος, ο κ. Μαρλαφέκας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να μπει και στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, ώστε να ενισχύσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά.
● ΒΙΚΟΣ
Στα αναψυκτικά με στέβια ποντάρει και η Βίκος της οικογένειας Σεπετά, καθώς μετά το λανσάρισμα cola, πορτοκαλάδας και λεμονάδας με το φυτικό γλυκαντικό, ετοιμάζεται να ρίξει στην αγορά και τσάι με στέβια. Παράλληλα, υλοποιεί επενδύσεις ύψους 25 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση νέων γραμμών παραγωγής και εμφιάλωσης αναψυκτικών, στοχεύοντας στην περαιτέρω ανάπτυξή της στην κατηγορία που έχει εισέλθει τα τρία τελευταία χρόνια.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής