Πολλές ήταν οι αεροπορικές τραγωδίες που σόκαραν τον πλανήτη με τα θύματα, δυστυχώς, να είναι εκατοντάδες. Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ατύχημα ή βλάβη κάποιων οργάνων στα αεροπλάνα, ενώ σε άλλες η συντριβή ήταν αποτέλεσμα τρομοκρατικής ενέργειας. Σας παρουσιάζουμε τις κυριότερες αεροπορικές τραγωδίες του πλανήτη.
1977- Τενερίφη: 583 νεκροί
Πρόκειται για το ατύχημα με το μεγαλύτερο αριθμό θυμάτων στην παγκόσμια ιστορία. Λόγω αλλεπάλληλων λαθών τόσο του πύργου ελέγχου, όσο και των πιλότων δύο αεροσκαφών, αλλά και ενώ επικρατούσε πολύ πυκνή ομίχλη στο αεροδρόμιο ένα Boeing 747 της Ολλανδικής KLM, κατά τη διάρκεια της απογείωσης έπεσε πάνω σε αεροσκάφος της PanAmerican, που περίμενε στην άλλη άκρη του διαδρόμου περιμένοντας εντολές για την δική του απογείωση.
Η σύγκρουση των δύο αεροσκαφών ήταν σφοδρότατη. Προκλήθηκε έκρηξη στο σταθμευμένο αεροσκάφος της PanAmerican, ενώ το Boeing της KLM συνέχισε για 150 μέτρα πριν προσκρούσει στο έδαφος και διαλυθεί μέσα σε μια πύρινη σφαίρα.
Μπορεί να ακουστεί ως θαύμα, αλλά από αυτήν την αδιανόητη τραγωδία υπήρξαν 56 επιζώντες, ανάμεσά τους, 5 μέλη των πληρωμάτων και οι πιλότοι.
1985- Ιαπωνία: 520 νεκροί
Ντεγκρέτσια: Η αμηχανία ενός επώνυμου με ονομασία προέλευσης... - Η μακρά ιστορία από την αρχή
Το αεροσκάφος είχε αναχωρήσει από το αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο για την πτήση 123 προς την Οζάκα. Λόγω λανθασμένης λειτουργίας του συστήματος ελέγχου της πίεσης στην καμπίνα, προκλήθηκε εκρηκτική αποσυμπίεση. Για περίπου μισή ώρα οι πιλότοι κατάφεραν να χειριστούν το αεροσκάφος παρά το γεγονός ότι οι ζημιές στα συστήματα πλοήγησης ήταν τεράστιες. Τελικά το Boeing συνετρίβη στο όρος Φούτζι. Τα σωστικά συνεργεία ανακάλυψαν μόλις τέσσερις επιζώντες. Ανάμεσά τους δύο κορίτσια 8 και 12 ετών.
1996- Ινδία: 349 νεκροί
Ενα Boeing των Σαουδαραβικών αερογραμμών που εκτελούσε πτήση από το Νταχράν της Σαουδικής Αραβίας με προορισμό το Δελχί και ένα Ιλιούσιν των Αερογραμμών του Καζαχστάν με ίδιο προορισμό, συγκρούσθηκαν στο αέρα με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 349 επιβαίνοντες στα δύο αεροσκάφη.
Αιτία του δυστυχήματος ήταν η απόφαση του πιλότου του Ιλιούσιν να πετά χαμηλότερα από τις υποδείξεις του πύργου ελέγχου, γεγονός που τον έφερε σε τροχιά σύγκρουσης με το Σαουδαραβικό αεροσκάφος.
1974- Παρίσι: 346 νεκροί
Στις 3 Μαρτίου 1974, ένα McDonnell Douglas DC-10 των Τουρκικών Αερογραμμών που βρισκόταν σε διαδικασία απογείωσης από το αεροδρόμιο του Orly για το Χίθροου του Λονδίνου, έχασε την πόρτα του χώρου αποσκευών. Αυτό προκάλεσε εκρηκτική αποσυμπίεση στο σκάφος, που με τη σειρά της προκάλεσε απώλεια του ελέγχου. Αφού αρχικά το σκάφος υπέστη ανεξέλεγκτη περιδίνιση, στη συνέχεια συνετρίβη στο δάσος της Ερμενονβίλ βορειοανατολικά του Παρισιού. Όλα τα 346 άτομα που επέβαιναν στο αεροσκάφος έχασαν τη ζωή τους.
1985- Ιρλανδία: 329 νεκροί
Το Boeing 747 των Ινδικών αερογραμμών που εκτελούσε την πτήση 182 συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό, εντός του Ιρλανδικού εναέριου χώρου μετά από έκρηξη βόμβας που είχε τοποθετηθεί στον χώρο των αποσκευών, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 307 επιβάτες και τα 22 μέλη του πληρώματος.
Οι έρευνες έδειξαν ότι η βόμβα βρισκόταν στην αποσκευή ενός άνδρα που ποτέ δεν επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο. Πίσω από την επίθεση βρίσκονταν εξτρεμιστές Σιχ και ήρθε ως αντίποινα για την εισβολή των Ινδικών δυνάμεων στον ιερό ναό των Σιχ στην πόλη Αμριτσάρ.
«Αθλητικά» αεροπορικά δυστυχήματα
Φυσικά,δεν θα μπορούσε να αγνοηθεί αναφορά σε αεροπορικές τραγωδίες που συμπαρέσυραν στο θάνατο αθλητικές ομάδες,όπως η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Τορίνο και η Εθνική Ομάδα της Ζάμπια.
Οι Ελληνικές τραγωδίες
Δυστυχώς,η χώρα μας κατέχει θέση στο μακάβριο αυτό κατάλογο.Μετά το C-130 στο Όρος Όθρυς τo 1991, το Γιάκοβλεφ που συνετρίβη στα Πιέρια Όρη το 1997 και το κυβερνητικό Falcon στο Βουκουρέστι το 1999, το καλοκαίρι του 2005 σημειώθηκε μία από τις μεγαλύτερες και πολύνεκρες τραγωδίες που γνώρισε η ελληνική ιστορία.
Ένα αεροσκάφος τύπου Boeing της κυπριακής εταιρείας Helios Airways συνετρίβη στο Γραμματικό, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 121 επιβαίνοντες. Το αεροσκάφος ξεκίνησε από τη Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα και ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα.
Το αεροσκάφος εισήλθε στον Fir Αθηνών, αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος». Όταν διαπιστώθηκε ότι η επαφή έχει χαθεί δύο μαχητικά F-16 απογειώθηκαν από την νέα Αγχίαλο τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός και ο δεξιός κινητήρας με αποτέλεσμα να συντριβεί στην στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.